9 Aralık 2015 Çarşamba

RESİM ANALİZİ


Bilmediğim bir ressamın bilmediğim bir tablosunu gördüm. İlginç buldum. Şimdi bu resmi analiz etmeye çalışacağım.

Öncelikle, anlıyoruz ki bu halılar İran halısı. Burada bir halı satışı var. Toptan halı alacak birileri belli. Sağda, yüzünü gördüğümüz beyaz sakallı adam belli ki halıların sahibi. Soldaki kırmızı atkılı adam da onun yardımcısı gibi.

Halılara bakanlar da alıcılar. Giyimlerine göre, alıcılar Arap gibi. Satıcı, halılara bakmıyor, çünkü, halılarını biliyor ve anlatıyor. Alıcıların ayaklarındaki terlikler modern.

Sağ arkada karanlıkta mavili bir kadın var. Belki de halıları o kadın işledi, kendi veya yardımcıları ile. Kendi yaptığı halde ortaya çıkamıyor. Onun durduğu yerin üstündeki pencere genelde böyle yapılarda kadınların yaşadığı odaların penceresi.

Giyimlere bakarsak, sanki, 1600-1700 yılları gibi. Osmanlı zamanı İran herhalde. Ama bina, Anadolu Selçuklu döneminden. Yani, 1300-1400’ler gibi. Bu da normal. O zaman Osmanlılar, Türkler oralardaydı zaten.

Türkler, yüzyıllar içinde onlarca devlet kurmuş, bu devletler batmış gitmiş, yeniden devlet kurmuşlar. Yani, sürekli olarak bir gelme gitme durumu var.

Bu resim genel hava olarak Osman Hamdi Bey’in Kaplumbağa Terbiyecisi’ni andırıyor. Kaplumbağa terbiye edilir mi? Edilmez. Bu kadar yavaş bir hayvanı terbiye edemezsiniz. O resimde, herhalde, bütün canlılar terbiye edilmelidir, kaplumbağa gibi terbiye edilemeyecek olan bile demek istiyordur.

Çok sıkı analiz ederim haaa J

64 yorum:

  1. Tam da halılarla ilgili çizgi film izlemiştim bugün. Böyle oryantal esintili falan...
    Deep kahve yanı kitaba bekleniyorsun. İstasyon hikayesini anlattım bak...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kahve yanı.

      uçan halı olmasın :) iranlı aile dün akşam gördüm gelcam yorumusuna :)

      Sil
    2. Uçan halı da vardı evet :)
      Tamam

      Sil
  2. Var ya başlığın ismini okuyunca önce yaptığın analizi okudum sonra resme baktım yolda gördüğün insanlarıda böyle analiz ediyorsun dimi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arsu.

      hah haaaa eveeet ama sonra böyle hepsine bir öykü hayat yakıştırıyorum :)

      Sil
  3. Ayol,kaplumbağalar kendiliğinden terbiyeliki zaten.Adam kendine iş uydurmuş havadan para kazanıyor,kimse de çakmıyor bu biirr.Yukarıdaki resime gelince,Bursa'da çok ünlü bir halıcıda kocamaan asılı dururdu poster halinde,ben de oradan biliyorum.Ama dediğin ressamın olduğunu da biliyorum fibi.Çok pis analiz ettin,ben de yalakalandım.Oldu bitti.

    YanıtlaSil
  4. Ne güzel bir yazı, yine ilgiyle okudum. Resim fransız oryantalist ressam Gerome'ye ait. Batıların merak ettiği doğu kültürü hakkında gerçekçi resimler yapmış çoğunlukla. Evet, tabloda pazarlık yapıyorlar galiba. Bu arada, bu tablo Kahire'de yapılmış sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sercan durmaz.

      kahire. tamam uydu o zaman. mısır yine hem selçuklu hem osmanlı zamanında türklerin yaşadığı yer. gerome imiş demek ressamın adı. oleeey öğrendim işteee :)

      Sil
  5. En çok sevdiğim şey bir fotoğrafı bi resmi analiz etmeye çalışmak , tahmini yorumlar yapmak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayat kaydetmeye değer.

      keyifli de miii :)

      Sil
  6. Ben de tam kaplumbağa terbiyecisi diyecektim. Orda kaplumbağa ile dönemin muhafazakar nüfusu temsil ediliyordu. Yani resim görsel olarak hosa gitse de ressamın kasti hiç hoş değildi. Bünüzden sırf Hoşuma gidiyor diye eve herhangi bir aksesuar koymam illa ki taşındığı anlama takarım ben ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bize her yer okul.

      ay bak hiç bilmiyodum ki sağol :)

      Sil
  7. Mr. Bean'in tablo analizi geldi birden aklıma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yolcu.

      filmde miii hatırlamıyoom :)

      Sil
    2. Evet. Youtubeda aramıştım ama türkçe çıkmadı. Ben anlamıyorum tabii. Ama sen anlayabilirsin. :)

      https://www.youtube.com/watch?v=NNzMjrJQKsc

      Tamamını izlemeden belki anlaşılmaz. İnsanı çok geren bir tip.

      Sil
    3. yolcu.

      mr. bean, amerikalı komedyen ya, aptal esprilerin kahramanı. dinledim, resmi eleştirirken de çok salak :) büyük diyo pahalı filan diyo ama resmi anlatmıyo :)

      Sil
  8. Bu işin uzmanları olduğunu biliyorum.Yorumlama, kültür birikimi ve hayal gücüyle ilgili bir konu.Anlayan için nasıl da zevklidir.Karakter tahlili gibi düşünüyorum ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      ay tabii hemen dönemi bilirler tarzı bilirler de miiii :)

      Sil
  9. Her işin hikayesi vardır elbet, yazdıklarımızın değil sadece, resimlerin ve fotoğrafların da.Böyle analiz etmek eğlenceli görünüyor galiba, sakallı amcanın elinin havada oluşunun ardında bile neler vardır neler^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aile albümü.

      keyifli bişi tabii yaa :)

      Sil
  10. Çok beğendim Deep.Başta bilmediğim bi ressamın bilmediğim bi resmini diye yazdığını okuyunca böyle başarılı bi yazı olacağını hiç tahmin etmemiştim.sana yine yakışmış yazın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. meryem çandır.

      ayyy pikiiiii :)

      Sil
  11. Guzel analiz. Ben mavili kadini gormemistim, okuyunca fotografa tekrar baktim. Ben daha resmi goremiyom kii :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dondurma delisi.

      ha haaa ayrıntıları görmek zor iş zaten :)

      Sil
  12. Deep bu resmin analizi ok de puzzle olarak yapınca da duvarda muhteşem duruyor!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kore fenomeni.

      bunun pazılı var mııı yaaa. bak ben de ilk gördüğümde bu resmi, geçen hafta, önce pazıl sandım biliyon muuuu :)

      Sil
  13. Fıkra okumuş kadar oldum, cok eglendim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cicibici hobiler.

      iyi komik yazmışııım o zamaan :)

      Sil
  14. senden hiçbir şey kaçmıyor deep. :)
    boşuna bloggerın lois lane'i demiyorum.
    öte yandan yaptığın tespiti okurken diğer yandan resmi incelemek o kadar keyifliydi ki, sanki müzeye gitmiş de bir fotoğrafın önünde durmuş, birisi de bana o resmin tarihini, ayrıntılarını anlatmış gibi geldi. keyifli ama bir o kadar eğlenceli bir analiz olmuş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. river.

      müzede evet ne keyifli olur biri bize anlatırken de mii :)

      Sil
  15. bayılırım resim analizi okumaya :) bu resmi daha önce görmüştüm ama adını ben de bilmiyorum. mavili kadını da görmemiştim :D ha bi de bana da kaplumbağa terbiyecisini andırdı sonra sen de yazınca dedim yalnız değilmişim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bi poşet kitap.

      şirincik yoruum :)

      Sil
  16. Ne kadar dikkatlisin deep.Mavili kadını görmemiştim bile ;)
    Ama resmi ilk gördüğümde benim de aklıma gelmişti ki kaplumbağa terbiyecisi tablosu. ;))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zehra d.

      yaa demek sahiden de andırıyoor :)

      Sil
  17. Ben senin analizini yerim deep, harikaydı:)

    YanıtlaSil
  18. Guzel analiz deep.Bir halı alışverişi olduğu aşikar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap cumhuriyetim.

      ha haa eveet :)

      Sil
  19. Ben bu resmi bir yerden tanıyorum. Ama nereden tanıdığımı hatırlayamadım. :))

    Analizin efsane olmuş. :D

    YanıtlaSil
  20. Harika bir yazı Deepcim, o kadar beğendim ki, bunu bir köşe yapsan keşke, her hafta bir tablo analizi olsa süper olur:) Osman Hamdi Bey'in tarzına benzettim ben de, o da resimlerine konu seçerken çeşitli kılıklara girip o şekilde fotoğrafını çektirir ve tablosuna aktarırmış (yanlış hatırlamıyorsam:)- kaplumbağa terbiyecisinde de halkın kaplumbağa gibi eğitilemez olduğunu eleştiriyormuş (yine yanlış hatırlamıyorsam:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eren o.

      taam yazıcıım arada resimlerii :) osman hamdi bilgileri çok ilginçmiş yaa :)

      Sil
  21. Yalnız acayip irdelemişsin helal olsun. Yani ben bu söylediklerinin çıkarımını bu resimden yapamazdım. Ama okurken tekrar tekrar bakınca doğruluk payı büyük gibi geliyor. İkna ediyorsun:) Ayrıca halı şahane kimbilir daha ne güzelleri var orada:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tuğbanın dünyası.

      :) ne hoş yorum buu :)

      Sil
  22. Aaa bak hatırladın mı ? Ben demiştim ya İstanbul kartpostalları olan bir yazılı fotoğraf vardı. Onun hakkında hikaye uydurmuştum ya :)) Ay o da aklıma geldi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem yağızel.

      hatırladım tabiiii :)

      Sil
  23. Enteresan bir resim analizi. Ama resim güzel gerçekten de. Her ne kadar o dönemlerde yasamadigima memnunsam da tablo olarak güzel geliyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. d.soygül.

      aman eskide yaşamayı ben de istemem yaa :)

      Sil
  24. hem beğendiğim hem eğlendiğim bir yazı oldu Deep :D Gözünden kaçmıyor vallaha bir şey

    YanıtlaSil
  25. Ben bu resimde bi halıya bakarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sürpriz misafir.

      algıda seçicilik yani :)

      Sil
  26. :))) Bana da bu tablo ve yorumun "Çiçeklerin Kanı" romanını hatırlattı. Nereden nereyeee...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. safiye y.e.

      çiçeklerin kanı. hiç duymamışem :)

      Sil
  27. üstten bakan kişiler kim hiç değinmemişsin onlara.:)
    ne olabilirler han sakinleri falan mı ben iyi tahlil yapamamda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sadece naciye.

      bence de öyle han sakinleri olmalı. onları önemsiz buldum ben de :)

      Sil
  28. Bu haliyi bitirmek kac yil almistir ya! Mavi carsafli kadin ressaminda seninde dikkatinden kacmamis...Hak ettigi deger verilmis ona...O olmasaydi bu halida ,resimde olmazdi...

    The Mentalist oynuyor simdi,seyredecegim...Iyi aksamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şule m.

      evet ya asıl kahraman o kadın :) the mentalist. yeni bölümler mii. aaa izleyim :)

      Sil
  29. Sen hangi bölümden mezunsun canım ya :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. stupid rabbit.

      ekonomi yaa. resim seviyom amaa :)

      Sil
  30. peki yukardaki adamlar nereye bakıyor? :) bi de ne yazmışsın arkadaş, ne zamandır uğramamışım ben ya birikmiş yazılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dilek eren.

      aşağıdaki muhabbeti izliyolar :)

      Sil