27 Nisan 2016 Çarşamba

RESİM ANALİZİ 3


Edward Munch’un “Çığlık/Scream” adlı resmini hepimiz görmüşüzdür bir yerlerde. Filmi bile var. Bu resimdeki yüzden bir maskeyle cinayet işleyen katiller. Yönetmen için parlak buluş gerçekten de.

Resimde bir köprü gibi bir şey var. Arkada da nehir herhalde, göl de olabilir. Gök kırmızı. Yani gün batıyor. Önde bir kadın var sanki cinnet geçiriyor. Arkada da iki adam yürüyor. Adamlar uzun, sanki rahip gibiler. Belki de önde bağıran kadın, eyvah rahip geliyor, ya beni günah çıkarmaya çağırırsa hafta sonu kiliseye, diye aman aman napcam diyor olabilir.

Kadın bağırırken bize doğru bakıyor. Belki depresyonda, eyvahlar olsun, haplarımı evde unuttum, ya şimdi kriz gelirse, diye dövünüyor olabilir. Ya da, Allahım yemeği ocakta unuttum, ütünün de fişini çekmemiştim, diyerek, bu sahneden sonra hemen eve dönecektir.

Veya, karşısında, eski kocasını gördü, yeni eşiyle, amaniiiin, bu nasıl çirkin bir kadınmış, benden çok daha çirkin diye dehşete kapılıyor, eski kocasına dehşetle bakıyor, belki anlar diye eski kocası, onun neden dehşete düştüğünü. Veya, yeni sevgilisi arkada yürüyenlerden biri, karşıdan ise eski sevgilisi geliyor. Olacak iş mi bu şimdi, bu köprüde, ne şans diye kafasına vuruyor.

Bir anda kafasına dank ediyor, eşinin doğum günüydü, hemen bir şeyler yapmalıyım, pazara gideyim, çilekli parfe sever bizim Albert, kocasının adı Albert’miş mesela, of iyi hatırladım. Ama bizim Albert hiç hatırlamaz benim yaşgünümü o başka.

Resim pek de mutlu bir resme benzemiyor. Belki da kadın bir kuşun ya da hayvanın çığlığını duydu. Kendi içindeki çığlığı da duymuş olabilir. Ruhundaki çığlık bir anda ortaya çıkıyor, o da acaba kimse duydu mu diye telaşlanıyor. Birden bir sıkıntı geliyor, ateş basıyor, kafasında ziller çalıyor.

Kadın diyor işte, ben hasta ve yaşlı bir kadınım, panik atak var bende. Ya da bu kadın Aliye Rona, var ya Türk filmlerinde bir teyze, ah kızım neden kaçtın, hiç evden kaçılır mı, kurban olduğum yavrum.

(Not: Resim analizlerinin öncesi, yanda, Resim başlığında, arşivde)

95 yorum:

  1. Evet, bu ilginç bir konu. :)

    Ev dergisi önerisi olarak Elle Decor ve Maison Française iyi. :)

    Deep, ben de şimdi 11.40'ta bir yazı yayımladım. Aynı olmuş. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kafa dergi.

      elle ve maison ivit. maison seviyom ben de. bozbalık eveet :)

      Sil
  2. ya geleceği görüp dehşete kapıldıysa :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sirakuzu.

      yaaa valla acaba bugünleri mi bir anda gördüüü :)

      Sil
    2. Bu güzel bir teshis olmus...

      Sil
  3. Ayyy Allah korusun çocuğu falan köprüden düşmüş olmasın parmaklıklar çok geniş.

    köprünün ortasından yürüyüp ellini sıkıca tutsaydı iyiydi :)

    benimki de nasıl bir yorum olduysa :) köprüyü tekin görmedim ondan sanırsam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. esmanur.

      ha haa ana yüreği resim yorumu işteeee :)

      Sil
  4. Yanıtlar
    1. nursalkımı.

      oleey. :) ya baksanaaa senin blogta bişi var yazılar gözükmüyor sadece kodlar gözüküyor yaaa.

      Sil
    2. Hala devam ediyor mu sorun Deep??

      Sil
    3. Senin sevdiğim yazılardan yazdım Şirazesi şaşmış melankoli :)

      Sil
    4. nursalkımı.

      baktım şimdi devam ediyor. bak sayfana tıklayınca önce ana sayfa geliyor ama hemen gidiyor simsiyah sayfa oluyor. neden bilmiyom. bi sende oluyor. bu konulardan anlayan bir arkadaşımıza bir sorayım mıııı :)

      Sil
    5. Sor ama bende düzgün :( Mobilden falan baktım yine düzgün bir de başka hiç kimseden bu yönde şikayet almadım :(

      Sil
    6. nursalkımı.

      şimdi düzeldi bakalımlım :)

      Sil
  5. Bence kendi içindeki çığlığı duyuyor ama diğer örnekler de olabilir. :) Bir sanat tarihçi olarak bu resim yorumunu bayıldım. Pasta üzerine yapılan uygulamasıysa süperdi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kiralık hayatlar dükkanı.

      hoşgeldiniiz. baksanıza yanda başka resim analizlerim de var, arşivde, okusanıza, sanat tarihi ha, en çok yazdığım şeylerden yaa resim :) okursunuz yine aradaaa o zaman benden bişiler ben de okurum ki siziii :)

      Sil
    2. Hoşbulduk.Zaten yazılarınızı çok uzun zamandır olmasa da takip ediyorum :)Ve gerçekten güzel yazılar hele resim analizi 2 de güzel.ancak iş yerinde okunmamalı çünkü yorumlamanızın o güzel espri diline gülmeden durmamak mümkün değil.Haliyle dikkat çekiyor :)yüreğinize sağlık

      Sil
    3. kiralık hayatlar dükkanı.

      sizin isminiz de ne güzel. bu isme kitap yazılır valla :) anladım tımams gülmeyin işyeri ciddi bir kurumdur. çalışanlar gülmemelidir :) sanat tarihi he. tımams görüşürüüz :)

      Sil
    4. Şu anda bu isimle bir roman yazmaya çalışan debelenen biriyim :)Sanat tarihçi bir pazarlama uzmanı olarak :)

      Sil
    5. kiralık hayatlar dükkanı.

      ayyyyy valla mııııı kolay gelsiiiin yazın da okuyalım hadiii :) sanat tarihi ve pazarlama :) çok ilginç bir ikili evet :)

      Sil
  6. Ben bu resmi ne zaman görsem irkiliyorum. :D Bence her insan farklı algılar bu resmi. Çeşit bakış açılarına müsait bir resim. Çığlık filmi bir ara favorimdi. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valar morghulis.

      anlayabiliyorum :) evet farklı bence dee :) çığlık benim de favorilerimden yaaa :)

      Sil
  7. Filme etkisi olduğunu biliyordum ama bu denli derin analizini hiç okumamıştım. Teşekkürler deep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. emre bozkuş.

      ben de okumamıştım böyle bir derin analiz daha önce :)

      Sil
  8. Resim analizlerini seviyorum, herkes kendine göre farklı yorumlayabiliyor. Çığlık tablosuna baktığımda özellikle bir ruhsal sıkıntıyı çağrıştırıyor bana.Arkadaki iki kişinin sakinliği kadının panik haliyle nasıl da çelişkili. Dünyanın vurdumduymazlığını sergiliyorlar adeta.Bu tabloya bakmak biraz hüzünlendiriyor beni.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      ressam hastaymış bunu yaparken ondan herhalde :)

      Sil
  9. Belki o kadar yorgundu ki yürüyüş yaparken evinden ne kadar uzaklaştığını fark ettiğinde çığlığı bastı? Belki de Munch duygusal bağlamda hastaydı, bir sinestezistti... Bu da neden çığlık atmakta olduğunu bir nebze açıklar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. calimero.

      nasıl yaniii sinestezist yaa :)

      Sil
  10. Sanırım bulunmaması gerekende bir yerde , hem de makyajsız haliyle kameralara yakalanan eski film yıldızının tepkisi bu bence...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kahve telvesi.

      ha haaa olabileer :)

      Sil
  11. Vakt-i zamanında yaptığım bir resim için birisi, bak burda şöyle şöyle anlamlar var, çok derin mesajlı demişti. Ben de, hayır mesajı yok sadece karaladım demiştim. Yani azizim demem o ki ressam burda anlam deryalarında yüzmüyor olabilir. Tablöler hep mutlu, benimki çığlık atıversin de millet meraklansın demiş olabilir ⭐

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. emine bektaşi.

      ha haa demek ki bizler hep arkasında bişiler arıyoruz he :)

      Sil
  12. Analiz işi beni şaşırtıyor :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayat kaydetmeye değer.

      bu analizler de beni de şaşırtıyor zaten :)

      Sil
  13. Peruğu uçmuş da olabilir, bir kadın için kabus yani!..

    YanıtlaSil
  14. Resim bana göre ölümün insana vermiş olduğu dehşet ve üzüntüyü göstermektedir.

    Göl de duranlar balık tutan adamlarmış gibi görünse de ölüleri yakılmış ve üzerinde haç işaretleri olan insanlardır. Gökyüzü de bu yüzden kırmızı olarak boyanmış. Çünkü o ölülerin kanıdır.

    Ona yakından bir manzaraya bakan gibi bakan insanlar sizin de gördüğünüz gibi giyimi kuşamı yerinde ve genç insanlar gibi dimdik durmaktadırlar. Çünkü ölüm onlara uzak gelmektedir. Ve onlar sadece gerçekten de manzara seyreder gibi bakıyor.

    Önde duran yaşlı kadın ise arkada duran iki kişiye nispeten ölüme daha fazla yaklaşmış olduğundan yüzündeki endişe ve korku içinde ölmekten korkmaktadır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çıplak yazar.

      hımmm çok pozitif bir yaklaşım buuu :)

      Sil
  15. Hahaha alemsin deep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. naz.

      sana benzemişim işteee :)

      Sil
  16. Ay Deepciim süpersin yine yaa, neler bulmuşsun, ben bu resimdkeini hep erkek olarak düşünmüştüm bak algılarımız ne kadar değişiyor demek ki, ama çok güldürdün beni:)) resim analizlerine devam devam..:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eren o.

      taam yapcam derin analizler :)

      Sil
  17. Hahahaha güzel tespitler :D
    Çok iç karartıcı bi resim ama ya:(

    YanıtlaSil
  18. kesin makyajsız magazincilere yakalanan doğal güzellik bu :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gizli yetenek.

      ha haaa olabiliir :)

      Sil
  19. Şizofren miydi bu ressam? Yoksa migreni mi vardı? Ay sanki öyle bir hikayesi vardı ressamın, bilemedim şimdi:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beyza a.b.

      bilmiyom artık doktoru değildiiim :)

      Sil
  20. resimleri analiz edebiliriz çocukların resimlerini analiz edebiliyorum ben aldığım resimlerle büyüklerinkileri bilmiyorum ama ona da el atıcam :) her karakter bir şey ifade edebiliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. destina.

      yazsana ama analizlerinii :)

      Sil
  21. Ya bu resimle sosyal medyada çok dalga geçtiler bir yandan halimize üzülüyorum bir yandan da şu yorum beni güldürüyor; tüm gün çığlık atmak yorucu olmuyor mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aleyna özden.

      gerçekten ya yazık de mi bütün güüüün :)

      Sil
  22. Allahım yemeği ocakta unuttum, ütünün de fişini çekmemiştim...kapiyi kitlemedim galiba süpheleriyle atilan kücük cigliklar,pek tanidik geldi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şule m.

      ha haaa hepimiz gibi de miii :)

      Sil
  23. Deep, gerçekten alemsin, zevkle okudum yine. Bu resim analizi yazılarını da ayrı bir ilgiyle okuyorum. Bu arada, bazı eleştirmenler de bu çığlığı, "sanayi devrimi sonrasında değişen dünya ve gelişen sanat akımları karşısında yeni yüzyıla girerken heyecan ve şaşkınlıkla dolu bir çığlık" diye yorumluyor ))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sercan durmaz.

      ha haa bu da doğru bir yorummuş kii :)

      Sil
  24. bende de "abowwww, kadınla-adam kol kola, göl kenarında. Başımızda kırmızı bulutlar dolaşacak animallah" hissi uyandırdı:)))
    Alemsin alem:) Güldürdün beni.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. emel s.p.

      hımmmm senin bakış açın çok denişikmiş hımm :)

      Sil
  25. Tablo artık ürpertici gelmiyor, haplarını unutmuştur :D Resimdekini erkek olarak düşünmüştüm ama kadın da kabulüm :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kağıt salıncak.

      aa ben kadın sanıyodum yaa :)

      Sil
  26. O, İsviçre trafiğinden sonra İstanbul trafiğini tattığı ilk gün resmidir :-p

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kadriye.

      yandım anam diyo he :)

      Sil
  27. kadın dehşete kapılacağına tef çalıp oynasaymış yaa :D
    ah deep yaa valla çok güldüm arkadaşım nasıl yorumladın sen bunu öyle.Bak Munch hortlar gelir rüyanda çığlık atar sonra sana heee karışmam ona göre ahahah :D Albert *ok yesin :) kadının yaşgününü unutuyor bir deeee :D
    Bi de aklıma üni yıllarımı getirdin. Flash Back oldum yani.
    Şimdi ben jeologum ya :) yanardağlarla ilgili bir konumuzda bu tablodan bahsetmişik yaaa ;) Krakatoa volkanı patlayınca 2 sene boyunca böyle renkli tozlar kaplamış gökyüzünü. zaten doğa ile ilgili seri yapmış ya Munch, işte mecburen göğü bu şekil görüyormuş güneş btarken felan demiştik. hey gidi günler :D ..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. demirkadın demir.

      ha haaa demek ki munch zamanında gök öyleymiş :)

      Sil
  28. Güzel analiz,resim sıkıntılı biraz:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap cumhuriyetim.

      sıkıntılı resim he, yeni bir resim deyimi çıkarttıın :)

      Sil
  29. Yok,yok,aşaa mahallenin kuru Fatma karısı bu; dedikodu yetiştiriyor karşısındaki cetcal Naciye'ye." Gız,bacım,duydun mu,şişko Emine'nin süslü kızı var ya,oğlanla yanak yanağa oturmuş bizim parkta.He,valla Fatoşgiller görmüş.Allah bilir bunlar aşna fişna da yapıyorlardır dedi.Kız bu süslü gebedir de Allah biliiirrrr.Vay başımıza gelenleeerrr.Amanın başımıza taş yağacaaakk ." Bu böyle sürüp giderken,ressam görmüş bunları uzaktan da,bu kuru karıyı resmetmiş.Arkadaki adamlar CIA ajanları,kuru karıyı uzaylı sanıyolar,alıp 51. bölgeye götürecekler.Hani amarikalıların gizli bölgesi var ya oraya işte.Kesip biçecekler,inceleyecekler.Kuru karı uzaylı değil ama,yine de çok şey öğrenşrler eğer götürebilşrlerse.Hihihihihi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevda şahin.

      ha haaaa vay beeee kurguya baaaak :)

      Sil
  30. Güzel bir konu olmuş, bence çok yalnız resimdeki kadın, diğer insanlar onu takmıyor, her şey üzerine üzerine geliyor gibi bir hava var ve yalnızlık onu çıldırtacak seviyeye ulaşmış gibi... Bu da benim yorumum ama çok basit şekilde ocakta yemek unutmuş olması da muhtemel dediğiniz gibi. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. serhat ocak.

      ha haa senin yaklaşım da değişik oldu bak :)

      Sil
  31. Yanıtlar
    1. gamze e.e.

      aaay pardoon yaa :)

      Sil
  32. Süper bir yazı olmuş. Ben de yorumumu ekleyeyim. Bence az önce yanından geçen iki adamdan biri kadının bir kaç önce öldürdüğü kurban. Kadın hayalet gördüğünü düşünüyor ve dehşete uğruyor. Öldürdüm mü, öldürmedim mi, hayal mi gördüm gibi duygular arasında gidip gelirken o ağız ve gözlerin kocaman açılması da son derece normal bence:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bahar006.

      hımmmm polisiye bakış açısı oldu buuu vaaay :)

      Sil
  33. Bu resmin ne anlama geldiğini ressamın hangi kafada çizdiğini bende çok merak etmiştim, yorumların olası tabi hayal gücüne sağlıkk :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. başak zorlu.

      sende de iyi hayal gücü var kiiii :)

      Sil
  34. hahah ya çok güldüm. Güzel yazmışsın baya. Eline sağlık :)) Bence de eski kocasını görmüştür :D

    YanıtlaSil
  35. Kime göre neye göre diye değişiyor tabi ki ...yorumların var ya ......:)
    şahanesin yine
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. didemika.

      tişkirleer ciciiii :)

      Sil
  36. İç karartıcı bir resim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beyza yıldırım.

      aa valla mı yaaa :)

      Sil
  37. Ben de arkadaki zatları osmanlı paşalarına benzettim. Başlarında fesleriyle. :) Öndeki kadın neden bağırıyor bilmem. Belki de ittifakçılardandır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yolcu.

      ha haa haaaa olabileer :)

      Sil
  38. bu çivisi çıkmış dünyaya niye geldim diye dövünüyor dur bence :)))burada analiz çok güzel olmuş ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz kaldım.

      ne ettim de doğdum ben hee :)

      Sil
  39. Çığlık serisine bayılırım ancak bu tablodan haberim yoktu.
    Çok keyif aldım okurken, resim analizi süper seri bu da :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şenay bn.

      o maske bu tablodan esinlenme işte :) taam yazcam :)

      Sil
  40. Tespitlerinin hepsi sırıtmalık :)
    Ama ruhundaki çığlığı duymalarının ihtimali daha büyük :)

    YanıtlaSil