22 Haziran 2016 Çarşamba

KÜÇÜREK ÖYKÜ


Buket Uzuner, şiir öykünün kızkardeşi diyor. Edebiyatta çok sayıda tür olmasına rağmen genelde üç türe ayırabiliyoruz. Roman en uzunu. Genel olarak, söyleyeceklerini bitiremeyenler roman türüne daha yakın duruyor. Bir başlıyor ve sonu gelmiyor. Roman yazmayı çok konuşmaya benzetebiliriz. Roman okumayı seviyoruz o da kaptırıp gidip gündelik yaşamdan uzaklaşmak için.

İkinci tür ise öykü. Söylemek istediğini daha kısa yoldan söylemek isteyenler için. Öyküler birleşip roman olmuyor mu zaten. Öykü, daha konsantre. Kimine göre yazmak daha zor kimine göre daha kolay. İnsanlar genelde roman sever. Öyküde hayattan uzaklaşmak zor çünkü. Bir de şiir var tabii. Söylemek istediklerini daha kısa ama yoğun söylemek isteyenler şiir yazar. Şiir ile öykü kızkardeş evet. Şiir gibi öykü ya da öykü gibi şiir yazanlar da var.

Şiir yazmak roman yazmaktan daha zor elbette. Günümüzde, daha kısa okumalara gidiyoruz. 200 yıl önce iki bin sayfalık Durgun Don-Şolohov yazılabilirdi. Mükemmel ama uzun. Şimdi bizler tv net yotube filan varken iki bin sayfa okumayız. Yapacak daha bir sürü şey var. Hepsini birden tüketmeliyiz.

Bu şekilde bir öykü türü ortaya çıkıyor. Küçürek Öykü. Kısa öykünün de kısası. Bu öykü türü, 7 sözcük ile 55 sözcük arasında uzunluğu olan bir öykü türü genel olarak. Her zaman olduğu gibi Amerikadan çıkıyor. Birçok büyük yazar küçürek öykü yazıyor. Hemingway örneğin.

Bizde de Ferit Edgü, yaklaşık elli yıl önce Paris’te iken Amerikalılarla tanışıyor ve sonra böyle öykü yazmaya başlıyor. Bizde öncüsü Edgü. Çok sayıda yazarımız bu tür öyküler yazıyor. Şu anda da bu akım devam ediyor. Kısa ama yoğun diyebiliriz bu türe. Şiirsellik değil sadece kısalık. Bir hikayen var onu yazıyorsun ve sonra bütün süsleri atıyorsun. Sade ve kısa öykü.

Bizde de nette bu tarz öykü yazanları, yazılanları bulabilirsiniz. Siteler, forumlar da var. Herkes her an küçürek öykü yazabilir. Tarzı ve kuralları öğrenmek kolay.

64 yorum:

  1. Öyküler bana yolculuk kitapları gibi gelir, severim. Roman da, evet dediğin gibi bir kaçış, severim. Şiir, şairin duygu yoğunluğuna giremediğim tür, pek sevmem :) Sondaki tavsiyene katılıyorum Deep ama yeteneksizim. En iyisi siz yazın ben okuyayım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. emine bektaşi.

      yeteneksiz deme kendineeee :) taam sen üzülme ben yazarıım :)

      Sil
  2. Çok beğendim Derin :) Elinden geldiğince öykü yazan biri olarak. Arası daha çok büyücek öykülerle daha iyi ama:)))

    Hemingway'den öyle bir küçürek öykü:
    For sale: baby shoes, never worn (Satılık bebek ayakkabısı. Hiç kullanılmamış.)Topu topu altı sözcüklük, özgün dilde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      ha haaa, orta boyda medium size öykü yazarım diyorsun seeen :) hemingway çok iyi sölemiş bak yaa bak sen keratayaaa :)

      Sil
    2. Galiba on yaşında söylemiş bunu. Henüz sözcük dağarcığı gelişmediğinden küçürek tutmuş olmalı anlatacağını:))))

      Sil
    3. acemi demirci.

      ha haaa zorunlu küçürek yaniii :)

      Sil
  3. Aa, kuş ve atlamışım. Çok nadir gerçekleşir böyle bir şey konu kuş ise. Türünü çıkaramadım; ama kuşlar öyle bakar. Kızgın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      ha haaa bu kuş tahta kuş süs kuşu dekoratif kuş. öyle durmaktan sıkılmıştır yaaaa :)

      Sil
    2. Çoğunlukla Endonezya işi oluyorlar. Almıştım. Onarın modeli olan kuşlar da hangi türden çıkaramamıştım.

      Sil
    3. acemi demirci.

      endonezyaaaa. çok merak ediyom oraları yaaa. sumatra jakarta felansı. çok ucuzmuş. fazla ucuz hayat. aylarca kalmak çok kolaymış yaaa. gece evden çıkmamak şartıyla. tehlikeli olabiliyomuş. ah ah görmek lazım :)

      Sil
  4. Efendimiz "İki günü eşit olan ziyandadır,." buyuruyor yani yeni bilgiler öğrenmeliyiz boşa geçmemeli günlerimiz. Ve bu güzel bilgiler için teşekkürler Deeptone Küçürek Öyküyü ilk defa duydum. ☺

    YanıtlaSil
  5. Her şeye rağmen yazmak,küçük büyük farketmez;okuyan bulursan,
    paylaşmak lazım.
    Favorim turna kuşudur;Özelliklerini bildiğim tek kuşta o zaten.
    İyi akşamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allısına "Filamingo" deniliyor:)

      Sil
    2. merih.

      turna peki :) hoşgeldiniiiz :)

      Sil
    3. acemi demirci.

      flamingoooo gördüm ne güzel şeyler onlar yaaa :)

      Sil
  6. Sevgili Deep, seni sanki ihmal ediyorum diye düşündüm.Üzüldüm.Yarın yolculuk var.Seni okuyup birazdan netten çıkacağım.Sede ve Derin'i okuyorum.Araya vertigo girdi.Uzun okutmuyor bu beter hastalık.Küçürek öyküye bayıldım.Bilgi için teşekkürler canım.Sevgiler.Ece ablan:)

    YanıtlaSil
  7. Öykü yazmayı seven biriyim ama benimkiler bu kadar küçürek olmuyor:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okan boncuk.

      hah haaa :) hoşgeldiin :)

      Sil
  8. Ben isim koymadan yazıyorum olur mu ki. Mesela bu bi öykü olsun öykü yazayım diyince olmadı gibi geliyor :)) fotoğraftaki el yapımı mıydı sevgili deep

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. leydi blog.

      olur olur sen yaz :) el yapımı herhalde, yurtdışından gelmiş hediye. ispanya şeysiymiş. :)

      Sil
  9. Kısa yazabilmek de bir marifet bence :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha mutlu yaşam.

      zor olsa gerek kısa yazmak :)

      Sil
  10. Yazma yeteneği varsa öykü roman küçürek fark etmez bence. Yeter ki yetenek kaleminden kağıda aksın...

    YanıtlaSil
  11. Anlamli olursa tek bir harf bile yeter💕 tüplü televizyon mu o ? Origami mi o? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. demirkadın demir.

      tüplü ivit :) tahtadan yaaa. arkadaşın evinde gördüüm :)

      Sil
  12. Instagramda takibe aldim seni benim hesaplr @dkerdogan ve @teraryumperisi ;)

    YanıtlaSil
  13. Ne çok roman okurdum eskiden bazen uyumayim diye yüzümü yıkar devam ederdim artık vakit bulamıyorum buda en kötüsü ama hala almaya devam ediyorum gün gelir okurum ben okumazsam bile melek okur diye...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. destina.

      ilerde okursun melek de okur tabisiii :)

      Sil
  14. Yok ya,kısa yazılar bana göre değil.Ben hallerimi uzun uzun anlatmak isterim,öyle çok birikmişim var ki,kısadan geçemem onları.Her bir kelimeme ne yaşanmışlıklar,ömrümün ne uzun saatlerini sığdırmışım...Her bir kelimemi kullanmak isterim,atamam hiçbirini......

    YanıtlaSil
  15. Televizyonun üstündeki kuşu çok sevdim:) bana ver kuzum:) hahaha
    Nasılsın deep bunu hortlak gibi bir sesle içimden söyledim;)
    Sen sormadan söyleyim iyiyim şekerim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. le yan.

      oleeeey tatildesin herhaldee uzaklarda olmalısıın :)

      Sil
    2. Senden baya uzaktayım deepcim. Kalbim seninle:)

      Sil
    3. le yan.

      ayyyyy tatlişkooooo :)

      Sil
  16. Küt saç gibi; kısa, net ve süsten uzak. Ama ben uzun ve çokça dalgalı saçları severim... Ahaaa ne çok kastım :)))

    YanıtlaSil
  17. Şiiri dinlemeyi seviyorum. Hikayeler pek tercihim olmuyor ama romanlar beni benden alıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. küçük mucizelerim.

      nereye götürüyorlaaar seniii :)

      Sil
  18. sen de küçürek öykü yazacak mısın Deep?:) bu arada kuş süper yaa, sen mi yaptıın?:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eren o.

      uygun de mi banaa :) yo ben yapmadım. hediye gelmiş bi arkadaşa yaaa. ispanyadanmış :)

      Sil
  19. sanırım en sevdiğim türler öykü ve roman. daha önce de belirttiğim gibi şiir bana fazla duygu yüklü geliyor yüreğim kaldırmıyor. arada sırada okuyorum karşıma çıktıkça ama hiç bir şiir kitabını bastan sonra okumuşluğum yok, neyle ilgili olursa olsun gözlerim doluyor o duygu yükünden, dayanamıyorum.. Fotoğraftaki bir pelikan mı? pek ciciymiş =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygun.

      okuma şiir. şiir sana dokunuyor :) pelikan mı bilmiyom kii :)

      Sil
  20. Deep bana da roman olsun :)) Zaten yazma yeteneğim yok ama yazanlara saygım sonsuz ne yazarlarsa yazsınlar..onu yazmak ayrı bir yetenek ...Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güliz gül.

      hımmm sen bir roman-tiksiin :)

      Sil
  21. Merhaba,

    "Küçürek Öykü"yü ilk defa duyuyorum. "Küçürek" sözcüğünü de ilk defa duyuyorum. Dolayısıyla yeni bir şey öğrendiğim için mutluyum ve bundan dolayı teşekkür ediyorum :)

    Renkli günler!

    YanıtlaSil
  22. Çok güzel bir yazı olmuş. Eline sağlık. Bana da beklerim :)

    YanıtlaSil
  23. Koca romanları şiir gibi yazanlar var. Su gibi akıp gider içine alır insanı. Günümüzde bazı blog yazıları Küçürek Öykü kategorisinde değerlendirilebilir bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. turgay aksoy.

      çok doğru şeyler sölüyon seeeen :)

      Sil
  24. Bir de bilimsel/ilmi yazılar var. O da yazması en zor ve okuması en güzel yazılar bana göre. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. müfred.

      doğru haklısınız ama ben kurgu okumayı seviyorum daha çok :)

      Sil
  25. Kısa yazmak zor olanı. Kısa konuşmak gibi. Uzun yazacaksan okunmalı "Durgun Akardı Don" gibi. Ben bile dört cildini birden birbiri arkasına soluksuz okumuştum. Şiir okumaktan ziyade iyi okuyanı dinlemekten daha büyük zevk alıyorum. Küçürek öykü benim de ilk kez duyduğum bir tanım. Sevgiyle kal :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaystros tyrha.

      "ve durgun akardı don" çok fazla iyi roman sahiden de :) şiir dinlemek daha iyi bencesi de :)

      Sil
  26. blog sayfamı ziyaret etmişsiniz teşekkürler..ben de geldim takipteyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevda ünlü.

      merhabaaaaaa görüşürüüüüz kuuuu :)

      Sil
  27. Ayyy ben uzun uzun yazamiyorum bikiveriyorum. Bir de bana kitap yaz diyorsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. derya.

      hah haaa doğru nasıl olcak ki yaa o zaman :)

      Sil
  28. Küçürek Öykü mü ama kısa yazmakta bir sanat ki bence ay şiirden bile zor olsa gerek bu tür tırstım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arsu.

      ha haaaa zordur bence deee :)

      Sil