9 Eylül 2016 Cuma

MEVLÜT ŞERBETİ


Eskiden pişi varmış. Pişi pişermiş. Un konur, hamur konur, ezilir, yapılırmış. Bayram arefesinde sabahtan pişi yapar, kabristana giderler, yoksula pişi dağıtırlarmış.

Eskiden tek katlı evler varmış. Cuma günleri, saat onbirbuçukta, onikiye doğru, pişi yaparlarmış, büyük bir tepsiye koyarlarmış, her kapıyı çalıp üç dört tane verirlermiş, koku çıksın diye.

Lokma yaparlarmış. Şerbet varmış. Şimdi o kadar mevlüt görüyoruz, eski mevlütler gibi değil. Çocuk mevlütü var, adak mevlütü var, evlenmiş mevlüt yapıyor, ev almış mevlüt yapıyor.

Eskiden bir mevlüt yaparlarmış, mevlüt şerbeti varmış, büyük beyaz çinko kazanı varmış, onu doldururlarmış, içini çalkalar çalkalarlarmış, içinde Antep fıstığı olurmuş, kavururlarmış, yarım kilo, bir kilo, onu şerbetin içine atarlarmış.

Limonata koyarlarmış biraz içine, buz koyarlarmış, üstüne de tülbent koyarlarmış, kapatırlarmış. Ondan beş bardak şerbet içsen mideni şişirirmiş.

Gülsuyu. Eski gülsuyuları da yok. Görmüyoruz öylesini. Eskiden gülsuyu dökerlermiş bayramda. Bir de tütün kolonyası.

Yani biz geçmişimizi unuttuk. Bunlar hep yaşanmışlık.

53 yorum:

  1. sadece tütün kolonyasını hatırlıyorum ve iyi ki de eskide kalmış diyorum :))

    YanıtlaSil
  2. Bizde arife günü hala koku çıkartılır deep, belki pişi yapmazlar ama mutlaka kızartmalı bir hamur olur.
    Gel bu sene birlikte yiyelim :)

    İyi bayramlar canım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. oytunla hayat.

      oh oh ne güzelmiş. sana daa :)

      Sil
  3. Saf gül suyunu şimdi tonik olarak kullanıyoruz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumu okurken buruk bir gülme oturdu yüzüme.
      Ne kadar çok değişmişiz.

      Sil
    2. daha mutlu yaşam/kalem kuklası.

      hayat işte de miii :)

      Sil
  4. Ben reyhan şerbetine dadandım bu aralar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kahve telvesi.

      dur bi bulayım da içeyim barik :)

      Sil
  5. Geçmişten geleceğe yaşanmış izler kalıyor.Kalıcı, güzel izler.
    Bazen hüzünlendiriyor, bazen mutluluk veriyor. Özellikle çocuklar bayramlarda ön plandaydı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      evet yaa en güzeli çocuk olmak zaten :)

      Sil
  6. Çok küçükken gelin olacak kızların kınalarındaki şerbetleri hatırlıyorum hayal meyal. Bardaklar boyanıyor, kurdelalar bağlanıyor, tepsi süsleniyor... Ne eğlenceli gelmişti bana. Renkli. El becerili. Anlamlı. Kuru kuryalıktan uzak sıcak bir izlenim bırakıyordu. Hatta kadınların kocaları kahveye gittikten sonra akşamları toplanıp orta oyunu gibi tiyatro oynadıklarına da tanık olmuştum Aksaray'da. Şimdiki Aksaray, o zamankinden öyle farklı ve değişik ki. Önce gerçek eşrafı kalmadı. Ya yurt dışındalar ya da büyük kentlerde.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      ne güzelmiiiş yaaaa :)

      Sil
  7. Bayramlar olması gerektiği gibi yaşanmıyor. Eşi dostu ziyaret etmekten başka pek bir şey yapılmıyor. O da gitgide azalıyor.
    Mesela kurban bayramından bahsedersek; kurban kesmek sanki mali durumu müsait olan için vacip olan bir ibadet değil de; olsa da olur olmasa da gibi düşünülüyor.
    Günümüzde akıllı telefonu olan herkese vacip olur diyorlar. :) Çünkü kurban parasından daha fazla masrafı var. Buna bütçe ayırabiliyorsa, kurban da kesebilir demektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. müfred.

      aa telefon demek ki ölçüsü doğru yaa :)

      Sil
  8. Hikaye gibi anlattın.. Seni biraz tanidiysam eski yaşantılara merakın var.. Aslında geçmişte ki yaşam şartlarını bilmekte çok iyi..

    Kalemin dert görmesin ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ömer.

      eskiyi de bilelim yeniyi deee :)

      Sil
  9. Fıstıklı şerbeti de bilmiyorlar İstanbul'da, pişiyi de. Küçükken şerbetin üstündeki fıstıkları yer gerisini biryerlerde çaktırmadan bırakırdım. Ama çok tatlı olurdu bazıları, çocuk midem bile bir yudum dahasını kaldırmaz, şeker koması gibi haller olurdu. Biraz limonatamsı olanlar daha iyiydi. Pişi yapmıyorum, sağlıklı beslenme ve hamur diye, kızlarım da bana sen ne biçim İzmirlisin diyor. Ama bu pişi işi anne işi... Mail gönderdim umarım beğenirsin, çok güzel bir sabahtan sevgi dolu bir hediye...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. begonvil sokağısı.

      şerbet pişi oh ne güzeeel :)

      Sil
  10. Şerbeti bilmiyorum bile :/ Keşke sahip çıksak böyle şeylere.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kalem fili.

      şimdi yok ki doğruuuu :)

      Sil
  11. Ne güzel yazmışsın öyle sen içime bir hüzün oturdu bir an ahh ahh keşke geri çocuk kalsaydım :( Tütün kolonyası gerçekten çok fena kokuyordu dedem alırdı bize Bak şimdi canım çekti sen böyle güzel anlatıp yazınca :)

    yüreğinin güzellikleri ve kalbinin kelimeleri hiç bitmesin güzel insan ....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz kaldım.

      geçmişin kokusu geldi tabii burnunaa :)

      Sil
  12. Geçmişe geçmiş ola azizim... O gelenekleri sürdürmeye çalışanı dövüyorlar artık devir değişti sen de kafayı değiştir diye :(

    YanıtlaSil
  13. TATLI İZMİRLİM:)LOHUSA ŞERBETİNE GELSEYDİN İÇERDİN ...HADİ 2 AYA VARMAZ İSTANBULDA PİŞECEK ONA GELSEN ÇOK SEVİNİRİM...ESKİ ADETLER ÇOK GÜZELDİ AZ ÖNCE(SİYAH KUĞU)MDA BİR YAZI OKUDUM ESKİLERİ HOŞ ANLATMIŞ ...SENİN GİBİ SİZLERİ OKURKEN GİDİYORUM BİR YERLERE...SEVGİLERİMLE

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mutluluklar sokağı.

      teyzeeeem :)

      Sil
  14. geçen gün kokereçciyi lokmacı sandım.bir yol aldım da oraya doğru.sonra yanımdakiler gülüştü.:)

    YanıtlaSil
  15. Ispartalı olduğum için biz gül suyunu ıspartadan getiriyoruz , aynı zamanda çok güzel tonik etkiside var doğal doğal mis . Aynen mevlüt yapmanın suyunu çıkardılar maksat gösterişe girdi artık

    YanıtlaSil
  16. Geçmişte kalmak isterdim diyeceğim fakat şimdi hem yaşım gereği hem de istediğim geçmişi yaşasam sever miyim gibi sorular da aklımı kurcalıyor. En iyisi biz kendi zamanımızda kalalım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fatma başar.

      şimdiki zamanda olmak en güzeliii :)

      Sil
  17. OOOO tTürkiye ve şerbet çeşitleri,keşke hep yapılsa kafeler de içilse mesala, içmese çolukçocuk o pis içecekleri içtikleri şimdi hep zehir...

    YanıtlaSil
  18. pişi çok severim olsada yesek

    YanıtlaSil
  19. Biz bu bayramları hala görüyoruz :) Küçük bi yerde olduğum için gelenekler konumunu koruyor :D

    YanıtlaSil
  20. pişi ne bilmiyorum
    Kadıköy'de "anne pişisi" yazıyordu bir dükkanda,merak ettim ama girip bakmadım
    eskiye ait güzel ne varsa yitirmişiz
    yeniye ait .ktan şeyleri biriktirmişiz

    hazin...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kadriye.

      eskiden, hıdrellezde pişi yaparlarmış, çocuklar evleri dolaşırmış, ellerinde şişlerle, anneler, o şişlere pişi takarmış, yaa :)

      Sil
  21. eskidendi , ah çok eskiden ...Bu arada bir arkadaş kitabını tanıtmış , görmemişsin :D
    https://turgayaksoy.blogspot.com.tr/2016/09/kitap-onerisi-frambuazl-hayat.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap eylemi.

      okumuştum ama herkes yorum yapsın bekliyoduumduu :)

      Sil
  22. Biz hala tütün kolonyası döküyoruz Deep, bayramda bekleriz :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kağıt salıncak.

      ingiltereden mi getirdiiin :)

      Sil
  23. Ah nasıl da canım çekti, eski günlerin güzelliğini hep arayacağız sanırım...

    YanıtlaSil
  24. Antep fıstıklı şerbeti ilk duyuyorum. Pişiyi biliyorum ama Cumaları ve saatli dağıtma geleneğini bilmiyordum. Bu gelenek tamamen mi kayboldu merak ettim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      kaybolmuş herhalde yaaa :)

      Sil
  25. bizim dilden yani şiveden bir şunu dinlesene :)

    https://www.youtube.com/watch?v=bOz2dMLjCns

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arsu.

      bayıldııııım hep dinliceem artıık :)

      Sil