3 Ekim 2016 Pazartesi

MATAH



(Kavas Hüdai anlatıyor)

Eskiden bayram heyecanı geceden başlardı.  Alınan ayakkabılar yastık altında saklanırken elbiseler ise duvarda duran askıda yerini alırdı. Aşağı mahallede kurulan panayırın coşkusu ve heyecanı bir başka yaşanırdı.

Bayram sabahları babasız evlerde bayramın heyecanı öksüzler büyüdükçe azalıyor olmasına rağmen, yine de, bayram namazları tek kılınır, bayramlaşma anneden başlar,  ayrı bir hüzünle yaşanırdı.

Her evde bayram ayrı kutlanır, mutlulukları, hüzünleri ayrı ayrı yaşanırdı.  Ataerkil bir toplumda yetiştirildiyseniz, bayram sabahları baba yarısı olan amcaların bayram namazından sonra eli öpülürdü. Böyle öğretmiştiler. On yaşında bir çocuğun bunca yükü kaldıracak gücü var mıdır bilinmez ama ben beş kilometre yürümek zorundaydım. Kapının girişinde bir şekerlemeye el öpme seansları.

Bu gün gibi hatırlıyorum o ayrı ayrı yaşadığım iki bayram gününü. İlk bayram namazı bittikten sonra, bende bir heyecan bende bir sevinç. Amcamın bayramını kutlamaya elini öpmeye gittiğimde saat 7.50 idi. Kapıyı açan amcam ‘’it s.çmadan‘’ neden geldin diyerek yüzüme kapıyı kapattı. 

Kapıdan ayrıldığımda yarı kızgınlık yarı mutsuzlukla eve nasıl geldiğimi hatırlamadım. Annem kapıda beni karşılarken bir daha amcamın bayramına gitmeyeceğimi söylediğimde, sinirlenme, amcandır oğlum idare et demişti.

İkinci kez bayram namazından sonra ben bu sefer saat 10.30’da kapıyı çalmıştım. Bu sefer yengem çıkmıştı kapıya. Hoş sohbetten sonra amcamın yanına geçmiştim. Ev bildiğiniz gibi iki oda bir mutfak.

İki yüksek tahta divanda ağırlanıyordu misafirler. Yengemin ahretliği Belgüzar ablanın oğlu gelmiş benden önce. Ben de divanın birisine iliştim farkında olmadan. Kadayıf tatlısına ilk çatalı batıracaktım ki, sağ tarafımdan bir gürleme geldi. ’Matah‘ şey utanmıyor musun bacak bacak üstüne atmaya dediğinde, başımdan kaynar su dökülmüştü sanki. Halbuki, o oğlan iri yarıydı, ben ise küçücüktüm, bacaklarım divanın üstünde kalıyordu, yere basamıyordum.

Odadan çıkışımı, ağlayarak eve gelişimi inanın hiç hatırlamıyorum. Annem yine kapının önünde beni bekliyordu. Anne bir daha bana amca kelimesini söylersen bu eve ayak basmam demiştim.

Çocukluk mu dersiniz ne dersiniz bilemem ama yaşanan gerçekti. Aradan yıllar geçmiş dükkan sahibi olmuş, her sabah bilmece çözen birisi olmuştum. Bir sabah bilmece çözerken,

‘Matah‘ kelimesinin ne anlama geldiğini öğrenmiştim.

‘’Sevdiği bir kişinin miras bıraktığı değerli şey“.

Ben bunu öğrendiğimde amcam çoktan ölmüştü.

(devam edecek)

65 yorum:

  1. Ben de Matah'ın böyle bir anlamı olduğunu bilmiyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genelde olumsuz olarak kullanılıyor diye biliyordum ben de :)

      Sil
    2. aytül örcün/daha mutlu yaşam.

      matah, çok kullanımlı ve tartışmalı bir sözcük :)

      Sil
  2. Bayram yine bayram ancak... Ruhu yok... inancı yok... amacı yok...Bayramı şeker ve kurban etinden ibaret sanan bizler, yanıldık hep. Oysa ki bayramlar aslında sevgi, muhabbet, kaynaşma, kin ve öfkeden arınıp sevgi ile barışma günleriydi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gönül telim.

      ne güzel yorum veee bi deee hoşgeldiniiz :)

      Sil
  3. yazıyı okuyunca kendi çocukluğumda bir bayram sabahı amca gittiğim günü hatırlattı annem bizi en güzel bayram kıyafetlerimizi giydirip amcamlara götürmüştü gittik kapyı amcam açtı daha kapıyı açınca başlamıştı aslında her şey o bizi görünce o yüzünde ki ifadeyi hiç unutmam surat bir karış o zaman osmanla ben varız tam koltuğa otururken Osman amcamın sesi duyuldu öyle dedi hemen oturmasınlar dedi hele ki dedi Osman şimdi koltuğu kirletir bir örtü sereyim öyle otursun deyince benim içime bir yumruk oturdu o günden beri ne bayramları severim nede amcamı zaten o gün den sonra bir daha evine ayak basmadım şimdi bu hikayeyi okuyunca içime bir yumruk oturdu ...devamını merakla bekliyoruz güzel insan ..bende hiç bilmezdim matah kelimesinin böyle bir anlamı olduğunu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz kaldım.

      offf bu hikayedekine benzer bir anıymış seninki de :)

      Sil
  4. Vay be deep . Gecenin bu vakti uykumu kışkışladın. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. amaçsızca saçmalerkene.

      :) yaparım işteee :)

      Sil
  5. Kalemine sağlık. Her bölümde ayrı bir hüzün yaşıyorum :( Devamını sabırsızlıkla bekliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bi blog.

      yazarım inşallah :)

      Sil
  6. Ahh acisiyla tatlısıyla yaşanan o eski bayramlar bende ilk kez duydum matah kelimesini :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hayata karşı durmak.

      oo nerdesiiin :)

      Sil
  7. Gerçekten mi? "Matah" ın sözlük anlamlarında bahsettiğiniz anlamı bulamadım. Bilmeceyi yazanın kaynağı ne acep?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaystros tyrha.

      ha haaaa bilmececiye sormalııı :)

      Sil
  8. Biz buralarda çok kullanılır matah..Değersiz bir şey için çok matah bişi sanki neymiş bunun değeri derler :)) Matah : Değerli, önemli demek istiyorlar herhalde :)) Hikaye güzel.Bazen güzel bir şey yapmaya çalışırken , yanlış anlaşılmalar yada bir kelimenin durumu kurtarmayışı :)))Devamını beklerim artık..Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güliz gül.

      çok matah bir yorum buuuu ha haaaaaa :)

      Sil
  9. Küçümseme ifadesi değil mi matah? Yoksa devamını beklemeden erken mi bu soru?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. begonvil sokağı.

      çok matah bi hikaye yazdııım işteee :)

      Sil
  10. Çocuklukta yaşanan şeyler nasıl da etki bırakıyor insanda yıllar sonra bile.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. istanbul hanımefendisi.

      di miiii amaaaaa.

      Sil
  11. Matah'ı ben de küçümseme ifadesi olarak biliyorum. Fakat benim asıl takıldığım nokta bacak bacak üstüne atma neden saygısızlık ifadesi oluyor....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nilüfer akdemir.

      çocuk on yaşında ya amcasının yanında bacak bacak üstüne atamıyor işte :)

      Sil
  12. Yanıtlar
    1. özgürlük savaşçısı.

      ivit :)

      Sil
  13. yazık yaa çocuğa :( matah metadan geliyormuş deepciğim ticari eşya , değer verilen eşya gibi. yani matah mısın , "değerlimisin ki" gibi küçümseme amaçlı kullanılıyor.
    senin dediğin anlam nereden geldi acaba bir araştırayım bunu. mutlu günler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. demirkadın demir.

      sana daaaa mutlu haftalaaar :)

      Sil
  14. Ah eski bayramlar, muhtarın sokağa kurduğu manuel dönme dolap, arabistandan gelen revedor kolonyanın bayıltan kokusu...
    Matah yeni bir anlam kazandı sayende.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. küçük mucizelerim.

      ay o bayramları annatsanaaaa :)

      Sil
    2. Anlatmaya çalıştım sevgili Deep.

      Sil
    3. küçük mucizelerim.

      tişkirleer :)

      Sil
  15. Matah sanki değersizleştiren bir söz gibi, böyle bir anlamı da mı varmış? Yeni bişey daha öğrendim... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. persephone.

      o zaman sen matah mısın şimdiiii :)

      Sil
  16. Ne kadar gerçek bir hikaye, kim bilir kaç bayram çocuk kalbi kırdılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anne kaleminden.

      yaparlar öylee :)

      Sil
  17. harika... devamını merakla bekliyorum o halde =)

    YanıtlaSil
  18. Matah'ın anlamı kötü gibi gelirdi bana hep. Çok acıklı olmuş hikaye :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. karga ve kız.

      çok matah bir hikaye yazdım kiii :)

      Sil
  19. Sanki yaşadım o günleri.Harikasın canım:)Bu arada biz "Matah" kelimesini "amann çok mu matah bir şey "sanki.Diye kullanırız ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ortada karışık blog.

      ne matah kelimeymiş de mi amaa :)

      Sil
  20. Deep :)
    Sana bir uğramak istedim .
    Stresini attımda çok mutluyum .
    Bacağım da artık çok ağrımıyor .
    Stres yapmak saçmaymış .
    Ama ister istemez yapıyorum .
    Desteklerin için sagol

    YanıtlaSil
  21. Matematik çözüyordum ki aklıma geldin bir bakayım dedim. Hüzünlendim bak burakıyorum şu an matematiği falan

    YanıtlaSil
  22. Ama yaaa! Valla üzülüyorum ama ben bu çocuğa. Zaten tatlı dediğin de pek matah bişey değil artık zaten. bak karatay teyzemiz ne diyo

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. buzlu kalem.

      komikçi kaleem :)

      Sil
  23. Bir daha gitmemiş galiba amcaya...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. uyuşuk hayalperest.

      hıhım ivit :)

      Sil
  24. Deepsiii ben geldim!! Hem de müjdeli bir haber ile! :)
    İlk kitabım yılbaşına yakın çıkıyor!!!! (:

    YanıtlaSil
  25. Bu Hüdai öyküleri çok ilginçmiş Deep...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kahve yanı.

      ilginç bişi yazayım dedim de :)

      Sil
  26. Yanıtlar
    1. moira m.

      göz dolması iyidir ki :)

      Sil
  27. Günümüzde matah kelimesini farklı kullanır olmuşuz. Güzel hikaye:) Yazının devamını bekliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. elmas koçan.

      yazayım barik o zaman :)

      Sil
  28. Süper süper süper! bayıldım Deep'cim, seni çook tebrik ediyorum, o kadar güzel yazıyorsun ki...

    YanıtlaSil
  29. Yaa çok güzel yazıyorsun ya su gibi akıyor ^^ matah ne demekmiş farklı manaları da mı varmış ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. saliha.

      çok matah bi kelimeymiş yaaa :)

      Sil
  30. Hüdai, böyle sürükleyici, güzel öyküler çıkacak bir hayattan nerelere gidecek bekleyeceğiz. Öykü oluşturmada çok zenginsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      bakalım nereye gidecek ben de bilmiyom :)

      Sil
  31. Çok duygusaldı bu ya sevdim hüdai hikayesi kübo gibi uzun olsun ama çok ağlarım buna.
    Bayram demek dedem demekti ya benim için bayramlar yok bencede artık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arsu.

      bu hüdai evet biraz hüzünlü ve duygusal oldu yaa. kübo 34 bölüm yazmışım valla. hüdai tımams yazarım. deden evet haklısın duygusal arsuuuuusuuu :)

      Sil