25 Aralık 2016 Pazar

NOEL


Noel bugün. Yarın bitecek. Bizler için değil tabii Noel. Hıristiyanlar için. Ama yabancı arkadaşları olan vardır veya yurtdışında yaşayanlar.

Dün gece, herkes Noel ağaçlarının altına hediyeleri koydu. Çorapların içine de koydular. Evlerin her tarafı süslendi. Çeşitli Noel Baba süsleri, zencefilli kurabiyeden yapılan süsler, kulübeler, renkli killerden yapılan süsler, rengeyikleri, çeşitli oyuncaklar, duvar süsleri.

Evlerde kurabiyeler yapıldı. Bu gece herkes kapısının önüne Noel Baba için süt ve geyikleri için de kurabiye, havuç filan koyacak, börek veya. Koyanlar tabii ısıracaklar biraz onları, çocuklar uyandıklarında gerçekten de Noel Baba geldi sansın diye.

Herkes birbirine yılbaşı için kartpostal attı elbette, bu gelenek sürüyor halen. Bugün Pazar günü yani, evlerde toplanıp kutlayacaklar birbirlerini. Kiliselerde günlerdir ayinler kutlamalar da var tabii. Bu kilise olayı da ilginç. Örneğin, Amerika’da üç ev bir kilise şeklinde şehirler. Çok fazla sayıda kilise var.

Dindar olanlar Katolikler. Amerikalılar örneğin, ikiye ayırırlar, Katolikler ve Hıristiyanlar diye. Katoliklerin dindarlığı koyu, onların kutlamaları farklı. Protestanlar ise kendilerine Hıristiyan der, Protestan demezler. Protestan ayinleri daha eğlenceli olur. Konser gibidirler. Rock konseri gibi. Müzik öyledir, sözler ise ilahi şeklinde. Müzik dinlerken kilisede headbang yaparlar. Ellerini dışa doğru açıp ellerini yanlara doğru sallarlar.

Tarihi de ayırırlar. Laik tarih ve dindar tarih. Laik tarih binlerce milyonlarca yıl önce başlar. Evrime inananlar laik tarih okurlar, dünya tarihi ikibuçuk milyon yıl önce başlar, dindar tarih ise İsa’dan yedibin yıl önce başlar. Ama örneğin dinozorlar konu olunca durum karışır, dinozorlar dindar tarihte de vardır derler. Veya Nuhun Gemisi konusu olunca. Laik dindarlar buna mitolojik tarih diyor. Hazreti Musa’nın denizi ikiye bölmesi de bu durumda mitoloji oluyor. Dinozorlar Nuhun Gemisi’ne binmişti.

Belki de tarih yazılı tarihle başlıyor, tabletlerle, Mezopotamya’da.

69 yorum:

  1. ben seviyorum Noel kutlamalarını bence çok tatlı ve eğlenceli

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güzel ve kültürlü.

      insanları birleştiriyo işteee :)

      Sil
  2. O kadar dikkatli okudum ki! Cok tesekkurler Deep paylasimin icin. :) Yuregine saglik...

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir yazı Deeeep. :)

    YanıtlaSil
  4. Tarihin kaç çeşidi varmış öyle? Kurabiye çeşidi gibi :)))

    YanıtlaSil
  5. Teşekkürler verdiğin bilgiler için. İki tane dinozoru aldığına göre Nuh Aleyhisselam bayağı büyük bir gemi yapmış:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaystros tyrha.

      diyom sana komiksiin ama eşin seni keşfedememiiiş :)

      Sil
  6. Noelle ilgili çok şey öğrendim bu yazınla :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kalem kuklası.

      piki mademsi :)

      Sil
  7. Yanıtlar
    1. calimero.

      sana daaa evdekilere deee :)

      Sil
  8. Emine abladan ve tabii filmlerde gördüğüm kadarıyla noelde evlerini ışıkla donatmak süslemek çok önemli onlar için :) güzel görünüyor aslında

    YanıtlaSil
  9. Hataylı oldğum için çok çrşitli kültürler arasında yaşama fırsatı buldum ve bundan dolayı çok mutluyum.biz onların noelini kutluyoruz paskalyalarnı onlar bizim bayramlarmızı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. meltem sert.

      ne güzel. bi dee ah ah hatay yemekleriiii oruk oruk :)

      Sil
  10. Detaylarını hiç bilmediğim konular. İlgiyle okudum.

    Kurabiyelere ne oldu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      kurabiyeleri ertesi gün evdekiler yer yaaa :)

      Sil
  11. Burda değişik değişik inançlar duyuyorum. Haliyle insana saygılı olduklarından herkes neye inanıyorsa ona göre yaşıyor. Geçen kapıma bir tarikat kart bırakmış, katıl bize aydınlan bacım diye. Malesef Türkiye'de millet birbirinin inancına saldırmaya hazır olduğundan aynı şey orda olsa olay nereye varırdı bilmiyorum. Sen de Amerika'da bulundun Deep, iyi bilirsin. Bizim kendi içimizde debelendiğimiz mevzularla alakası yok buranın. Çoğumuz müslüman olmayanı gavur deyip bir kenara iterken, onlar başka dinlerin etkinliklerine samimiyetle ve büyük bir ilgiyle katılıyorlar. Adamlar aşmış diyoruz ya, aynen öyle. Bir yazı paylaşacağım ben de inşallah. Sana da teşekkür ediyorum bu güzel yazı için...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. emine bektaşi.

      biz de öyle olsak yaa de miii :)

      Sil
  12. Noel denince aklima ilk gelen Necip Fazil'in 7 Hristiyan bir danaya ortak girmedikce cam agaci suslemem sozu geliyor.. Peygamber efendimiz de bir hadisi serifinde
    "Kim bir kavme (topluluğa) benzemeye çalışırsa o, onlardandır." buyuruyor.. Hristiyanlar hic bizim bayramlarimizi kutlamazken biz herseyimizle onlara benzemek eglenmk icin onlarin herseyini kendimize ornek olarak aliyoruz. Ben bunu yanlis goruyorum.. Bu arada deep bilgilendirdigin icin cok tesekkur ederiz.. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şeyda n.d.

      güzel söledin sen deeee :)

      Sil
  13. Aslında amaç; herkesin inandığı değerler doğrultusunda, yaşanmış eski bir yılı uğurlarken yeni bir yılı yeni dileklerle karşılamak. O süslemeler, belirli ritueller hep kendi alışkanlıkları ve inançlarıyla var olma çabasından kaynaklanıyor. Herkesin hayatı- başkalarına zarar vermediği sürece- kendine özgü olmalıdır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      ne güzel söledin amaaa :)

      Sil
  14. Bizim yılbaşımız da kapılara poşet asıp kapıyı çalar saklanırdık. Poşeti alan içine ya meyve koyar ya da çerez filan koyar topladığımız ganimeyleri eve gelir yeriz 😄

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bayan hohori.

      ay ne güzelmiş yaaa :)

      Sil
  15. bize her gün no el şekerim :D

    YanıtlaSil
  16. Çok güzel bi yazı olmuş :D ben cadılar bayramını daha çok seviyorum ammaa :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. destino.

      e tabi o daha eğlenceli :)

      Sil
  17. Allahtan Noel Moel kutlamıyorum. Kurban bayramını kutlasınlar ben de noeli kutlarım. :) Şaka Şaka, tüm hristiyan aleminin noel bayramını en içten duygularımla kutluyorum.

    YanıtlaSil
  18. 'Belki de tarih yazılı tarihle başlıyor' bunu üniversitede çok tartışmıştık deep. beni eskilere götürdün :)
    Ve seni okumayı çok özlemişim. geri döndüm şimdi harıl harıl takip ettiğim ama okuyamadığım hangi blogger varsa okuyacağım. Kendine ve kalemine iyi bak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yerli polyanna.

      ayyyyy bir ciciş gelmiiş :)

      Sil
    2. yerli pollyannaaaaa.

      blogun nerdeee :)

      Sil
    3. olduğu yerdeeee, link atıyorummm :)

      http://yerlipolyanna.blogspot.com.tr/

      Sil
    4. yerli polyanna.

      girilmiyodu, açılmış yaaa :)

      Sil
  19. Herkes herkese saygılı olsun yeter bana... Kim ne istiyorsa onu kutlayabilir:) Sevgiler...

    YanıtlaSil
  20. Ne güzel konserlerle kutluyorlar ama biz yeniyıla yaralanmış bir ülke olarak gireceğiz keşke biraz umutlu olabilseydik ama çok yıprandık:((

    YanıtlaSil
  21. Ya valla yazılıarını özlemişim ^^ Epeydir bloga giremiyorum tembelliğimden ama çekiliş yapıveediim :) Senin de katılmanı çok isterim bekleriimmm :*

    YanıtlaSil
  22. İstanbul'u fehtederken Fatih'in gösterdiği hoşgörü lazım insanoğluna. Giderek kaybettiğimiz bir değer anlayışlı olmak.

    2016 yılı acısı fazla kaçmış yemek tadındaydı, İnşallah 2017 biraz daha sütlü tatlı tadı bırakır damaklarda. :)

    YanıtlaSil
  23. Çok severim noel kutlamalarını bu yıl bizde yaptık en kısa zamanda paylaşacağım

    YanıtlaSil
  24. Deep ilgiyle okudum..Çok güzel bilgiler edindim..Mutlu yıllara canımcım.. Bende herkes herkese saygılı davransın yeter diyenlerdenim...Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güliz gül.

      sana ve ailene de çok mutlu yıllaaar :)

      Sil
  25. Yeni yıl benim için aileyle yenilen kalabalık bir akşam yemeği ve güzel dileklerdir, umuttur. Herkes kendince karşılasın yeni gelen yılı ne var bunda anlamakta zorlanıyorum...

    YanıtlaSil
  26. Blue brothers'ın filminde vardı bir klise sahnesi, babamle izlerken yerimizde duramamıştık. Yazını okuyunca o aklıma geldi deep. Aa bir de bizde ufakken kutlardık Noel'i. Biraz dolaylı yoldan kutlama olurdu bizim ki, komşumuz koca bir ağaç alır süsler, yardım ederdik kardeşimle. Bizim ev niçin böyle renkli olmaz diye mızmızlandığımızdan babamda ufak tefek süsler alır, ardından bizimkide süslenirdi. İnsan hangi dinden olursa olsun, önemli olan mutlu bir anla geçirsin zamanını. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. river.

      blues bros o sahne eveet :) eveeet ne güzel yorum yaptıııın :)

      Sil
  27. Ne güzel bilgiler bunlar Deep. Hepsi çok ilginç ama Nuh'un gemisine 2 dinazor çok daha ilginçmiş :). Yıllardır anlatılır ama insanlar hala inanmak istediklerine inanır niye böyle ki? Noel ayrı yılbaşı ayrı diye. Hem eski bir yılı uğurlarken yeni bir yılı sevinçle karşılamanın neresi kötü ki? :). Güzel yüreğine sağlık Deep :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. zehra e.

      di mi di mi zehraaaaa :)

      Sil
  28. Lisede bir pazar ayinine gitmiştim neymiş durum diye. İncil verdiler, okudum. Bütün inançlar da olduğu gibi eksik yönü çoktu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. randle.

      e orası öyle biz törensel kısmını sölüyoooz :)

      Sil
  29. çok güzel anlatmışsın Deepcim, özellikle Noel Baba için bırakılan böreğin -gerçekçi olsun diye- ısırılması gerektiği ayrıntısına bittim..:))

    YanıtlaSil
  30. Geçen yıl ayinlerine gitmiştim, bu yıl final haftama denk geldi :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kağıt salıncak.

      aaa istiklalde miii :)

      Sil
  31. Güzel bilgiler teşekkür ederim :) Valla bende odamın bir köşesini süsledim yılbaşı ağacım olmasada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fatoş.

      ayy iyi yapmışın yaaaa :)

      Sil
  32. herkes kendi mutluluğunu bildiği şekilde yaşasa kimse karışmasa :)
    Bilgilendirici bir yazı olmuş :)

    YanıtlaSil