6 Ocak 2017 Cuma

TEMBELLİK HAKKI



Paul Lafargue

Tembellik hakkı, temel düşünce kitaplarından, bir başvuru kaynağı.

Yazarı, ünlü düşünür Karl Marx’ın damadı. Lafargue, çalışma hakkına karşı tembellik hakkını savunuyor. Tembellik demek şüphesiz aylaklık demek değil. Yat hiçbir şey yapma, Oblomov ol demek istemiyor.

Çalışmak önemli ise çalışmamak da önemli. İş saatleri dışında geçirdiğimiz zaman da iş saatleri kadar önemli. Boş zamanı iyi geçirmeyen insan iş saatlerini nasıl verimli geçirebilir ki? Boş zamanımız keyifli olursa iş yaşantımız da keyifli olur.

Ancak, günümüz ekonomisinde, çalışma ve iş kutsallaştırılıyor. Bu neden yapılıyor? Okul bitirin çalışın para kazanın ve tüketin, mal alın ve tüketin, tükettikçe siz de bir eşya bir mal olun. Çalışmanın da özü bu aslında. Tüketim olsun ki dünya dönsün.

Peki bu tüketim kime yarıyor? Büyüklere, zenginlere yarıyor. Bizler çalışıyoruz ve karnımızı ancak doyuruyoruz, küçük mutluluklarla mutlu oluyoruz. Ancak, diyelim fabrika sahipleri, büyük kapitalistler gittikçe zengin oluyor. Yani bizler aslında kendimiz için çalışmıyoruz. Başkalarını mutlu etmek için ve zengin etmek için çalışıyoruz.

Bu nedenle, bu çalışma, çok çalışma efsanesi de dünyayı yönetenlerin uydurduğu bir efsane. İnsan dünyaya çalışmaya gelmiyor. Yaşamaya geliyor. Ama bizler çalışmadığımız zaman kendimizi kötü hissediyoruz. Bize kendimizi kötü hissettiriyorlar.

Not:4/4

38 yorum:

  1. çocuğum dedi ki;

    -büyüyünce youtuber olacağım.
    gel de şimdi çay içme:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aysan.

      doğru söylemiş. keşke olsa :) kimleri izlliyo acabaa :) polina chursanova ve kerimcan durmaz mesela pek ünlüler :) seninki de doğru seçim yapmış hihihi :)

      Sil
    2. iki çay biri çok demli olsun lütfen.

      ehhee;
      yok ağlamıyorum gözüme toz kaçtı.:)

      Sil
    3. aysan.

      ha haa hayat işte, zaman değişiyor azizim :) zamane gençleri işteee :)

      Sil
    4. hem ki hem.
      :)

      velhasıl kader velhasıl kısmet

      sevgiler...

      Sil
  2. Felsefi kitaplar herzaman ilgimi çekmiştir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hamdi çetin.

      bu uyar o zaman :)

      Sil
  3. Ben de günde 10 saatimizi kamuda geçiriyoruz.Bunu sorguluyorum.Zamanı boşa mı tüketiyoruz diye :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. daha mutlu yaşam.

      eh işte napcan karnın doyuyor amağ :)

      Sil
    2. İş doyumu önemli.Ayrılıp büromu mu açsam,daha çok sevdiğim şeyleri mi yapsam diyorum.Mesela sana da çok imreniyorum hayatını istediğin gibi yaşıyorsun diye...

      Sil
    3. daha mutlu yaşam.

      günümüzde riskli bir karar olur bu :)

      Sil
  4. Bak ben bu kitabı baya baya yatın diyor diye biliyordum. Mümin Sekman ın kitabında bu kitaba atıf vardı, hatta öyle ki kitap şu kadar sayfa diye. 60 ya da 80 sayfa kadardı sanırım. Yani şunu demek istiyordu sanki tembelliği savununca ancak bu kadar sayfa oluyor gibi.
    Yıllardır çok karşılaştığım bir kitap ancak hiç elime geçmedi. Okurum inşallah :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şenay bn.

      tembelliği teşvik etmiyor :)

      Sil
  5. Kayınpederin tartışmaktan hoşlanmadığı bir damat olmalı. Emek ve tembellik konularında fikir ayrılıkları kesin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. acemi demirci.

      kayınpeder hoşlanmasa da kızını veriyor :)

      Sil
  6. Bazı kitaplar önce adıyla dikkat çekiyor. İçeriği daha çok merak ediyor insan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      eveet bu kitap da onlardaan :)

      Sil
  7. Maalesef günümüzde insan yaşamaya değil nefes alamaya bile fırsat bulamıyor. Yaşamın her dakikası kıymetli. En iyi şekilde geçirilmesi gerekirken aslında,standartların dışına çıkmak da pek mümkün görünmüyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. renkli pasta sepeti.

      çok haklısın ki :)

      Sil
  8. Okuyayım ben bu kitabı😊 Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. persephone.

      okunur önemli ivit :)

      Sil
  9. Ne güzel anlattıkları ne doğru kaliteli vakit geçirmiyoruz. Anneme söyliyim ben bunu Deep :)))

    YanıtlaSil
  10. Güzelmiş, not aldım, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gül akça.

      roman değil amaa :)

      Sil
  11. Ne güzel söyledin Deep. Hayatı sadece çalışmaktan ibaret sanmamızı istiyorlar. Hayat yaşamak içindir aynı zamanda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. turgay aksoy.

      ebeet iştee buuu :)

      Sil
  12. Yaa ne güzel anlatmış ya çalışmamayı,ne kadar doğru aslında.Not alıyorum hemen. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aysel ezimova.

      öyle işteee :)

      Sil
  13. Teşekkürler Deep, notumu aldım .Bu arada okuma hızına yetişilmiyor maşallah;;)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. feride.

      kış ya ondan işteee :)

      Sil
  14. Malum şahıs derdi bana "bu kadar kendini yorma" diye. Şimdi iyice hak verdim.

    YanıtlaSil
  15. Tembellik yapmak için bile "yorgun" bir hayat sürüyoruz maalesef.

    YanıtlaSil
  16. hedeflerin esiri oluyor onlar için çalışıyoruz.
    çalışmak belirli bir düzeyde güzel ama hayatını benliğini esir almadıkça.
    bence insanlığı makineye dönüştüren aç gözlülük :)

    YanıtlaSil