14 Haziran 2017 Çarşamba

ÖNYARGI


Önyargı denen şeyin yanlış olduğunu o öğretmişti bana, kendisi farkında olmasa da bunun.

Arkadaşlarla bir gezi düzenlemiştik. Karadeniz turu. Toplandık bindik bir otobüse. Bir rehberimiz de vardı. Bir de şoförümüz. İri yarı dev gibi bir adamdı, keldi. Çok ciddi bir yüzü ve bakışları vardı. Korkmuştum ondan.

Kahve içmeyi çok severim. Gün boyu içerim. Türk kahvesi. Ama fincanda değil de kupada dolu dolu. Otobüste içesim geldi yine. Priz gibi bir şey arandım. Şu şarj aleti takılanlardan buldum bir tane. Koridora çıktım, yere koydum ısıtma aletini, çömeldim, pişirmeye başladım.

Otobüs durmuştu o sırada. Ben kahveyi hazırlarken, baktım, gözümün önünde bir çift ayak. Başımı kaldırdım, o dev adam, şoför dikilmişti tepemde. Huzursuz oldum. Dimdik bakıyordu.

Dayanamadım, ne dikiliyorsun tepemde, mezartaşı gibi, dedim.

Baktı, kahveyi bensiz mi içeceksin, dedi.  Ama gülümsüyordu.

Tepemde dikilmezsen sana da yaparım, dedim.

Birlikte içtik kahveyi. O sert görünüşli adam meğerse tatlı biriymiş. Gezi boyunca iyi arkadaş olduk. Geziden sonra da sürdü arkadaşlığımız.

70 yorum:

  1. 40 yıllık hatırlı bir dostluk hikayesi.. Kahveyi her akşam yemeğinden sonra kupada sade içiyorum, artık normal fincanlar bana evcilik gibi geliyor. İri cüsse pofuduk kalp..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. begonvil sokağı.

      oo sen türk kahvecisin yaniiii ben daha çok neskafeciyim :)

      Sil
  2. Önyargı denen şey gerçekten de yanlış bir şey. Bunun yerine karşımızdakini deneyerek ya da onu tanıyarak nasıl biri olduğunu anlamamız daha makul olur diye düşünüyorum.
    Resimdeki çiçek de çok güzelmiş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tuğçe yüksel.

      haklısın ivit :)

      Sil
  3. Sosyal bir deney hatırlıyorum. Birbirinden çok farklı, hatta nefret eden etnik gruplardan insanları karşılıklı oturtuyor ve gülümsemelerini istiyorlardı. Gülümsedikten sonra hepsinin ön yargıları uçup gidiyordu.
    Gülümsemek deep, gerçekten önemli :)

    YanıtlaSil
  4. ayşegül dedi ki bana ;hiç düşündüğüm gibi değilmişsin ..nasıl düşündün ki beni dedim.ne biliyim çatlak biri sanıyordum seni;dedi.bir an kalakaldım.nasılmışım peki dedim.öyle iyisin ve öyle temiz kalplisin ki dedi.

    işte böyle ;önyargı kötü gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aysan.

      ay belki de hem iyi ve temiz kalpli hem de çatlaksındır, olamaz mıııı amaa :)

      Sil
  5. Normalde bende dışarıdan çok sevimsizimdir. Bir kaç videoda kendimi görünce fark etmiş bulundum. Sanırım insanlara ördüğümüz duvarlar , kendimizi koruma amaçlı. Bize gelene biz yüz adım gidiyoruz misali :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nisanur istanbullu.

      hımm olabileer :)

      Sil
  6. Otobüste kahve yapmak vayy canına süpermiş bu yaa ama grup seyahatlerinde olur anca şoföre kalmaz yolcular başlar cık cık olacak iş mi diye:))) ee oluyormuş işte:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hatice yazıcı.

      olur tabeee :)

      Sil
  7. Ennnn ama ennn sevmediğim şeydir önyargı. Bi anla, bi dinle, sonra yargıla değil mi? Güzel bir örmek olmuş bu yazı..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. berfin.

      ah biz insanlar yanii :)

      Sil
  8. toplumcak kurtulabilseydik şu meretten... her şey, geldiğimiz nokta çok farklı olurdu be Deep...

    YanıtlaSil
  9. Önyargı yani zan. Çok yaptığımız şeylerden. Halbuki bu konuda ayetler vardır. Onlardan biri de şudur:

    Hucurat / 12. Ey iman edenler! Zannın çoğundan kaçının. Çünkü zannın bir kısmı günahtır. Birbirinizin kusurunu araştırmayın. Biriniz diğerinizi arkasından çekiştirmesin. Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz. O halde Allah'tan korkun. Şüphesiz Allah, tevbeyi çok kabul edendir, çok esirgeyicidir.

    YanıtlaSil
  10. Yeşil Yol geldi aklıma, görüntüye aldanmamak lazım, yufka gibi yumuşacık bir kalp taşıyor olabilirler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anne kaleminden.

      de miiii amaaa :)

      Sil
  11. Çok ilginçmiş yaa.Ben görünümden korktuğum birine hele zor gelip tepemde dikilmişse zor alışırım gene de.Ama demek ki sizin şoförün içi temizmiş ☺️🖤

    YanıtlaSil
  12. Devami gelecek mi 😊

    YanıtlaSil
  13. En güzel dostluklar kavgayla(korkuyla) başlarmış. İşte maalesef o ön yargı bizi her zaman yanıltabiliyor. Ne güzel bir hikaye deep.. Sevgiler sana...:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hanife mert.

      ah biz yanılık insanlar :)

      Sil
  14. Bir kupa kahvenin ettiği işee ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaz saklan kaç.

      he vallası :)

      Sil
  15. Bir önyargıyı ortadan kaldırmak atomu parçalamaktan zordur demiş Einstein. Neyseki atomu parçalamadan kahveyle halletmişsin durumu.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ebemkuşağı.

      ha haa eveeet :)

      Sil
  16. ben de kavga çıkacak sandım neyseki iyi bitmiş :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kozmetik psikolojisi.

      kahveyi dökerdim üstüne o zaman :)

      Sil
  17. Önyargı denildiğinde aklıma hep üniversiteye başladığım ilk gün geliyor. Yanımdaki kız için 'ay ben bununla hiç arkadaş olamam' dedim. Üniversite hayatımın en yakın arkadaşı oldu, 5 yıl aynı sınıfta, aynı odada, aynı yollarda hep birlikteydik. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nermin pınar.

      ha haaa çok hoş :)

      Sil
  18. Önyargı... Kötü bir şey. Genelde yanılırız. İyi sandıklarımız kötü, kötü sandıklarımız iyi çıkar. Birinci durumda kazık yeriz, ikinci durumda ise utanırız.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaystros tyrha.

      zor diyosunuz :)

      Sil
  19. İnsanları tanımak için biraz zaman gerekiyor. Ne mutlu ki o zamanı bulabilmişsiniz.
    Yalnız, "mezartaşı" benzetmesi çok hoşuma gitti. Bunu da paylaşayım istedim.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      mezartaşı dikilir yaaa ondan ondan :)

      Sil
  20. Ne şirin bir yazı. Afiyet olsun. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. halil gönül.

      kahvesiz hayat çok bayat :)

      Sil
  21. Hmmm... İçinde kahve olan hikayeler hep dostlukla bitiyor. Kırk yıl hatırı olan kahvenin etkisi mi acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. calimero.

      ya sen ne ince yorumlar yapıyon ama çok güzel yaa :)

      Sil
  22. Deeppp senin yazilarin hikayemi gercekmi anlamiyorum nasi anlicam 😀 gercekse eger bende kahveyi severim beraber icekmi 😀

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. annesinin prensesi.

      yazının altında öykü diyosa, kurgu yaniii :)

      Sil
  23. Hepimiz bir şekilde önyargılı düşüncelerin esiri olabiliyoruz kimi zaman. Keşke önyargılarımızdan tamamen arınmanın bir yolu olsa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arif öztürk.

      defoluyuz biz insanlar işte :)

      Sil
  24. Tatli sert amcalari severim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kelebek etkisi.

      babacan olurlarsa tatlı oluyolar diy mi :)

      Sil
  25. Öyle şoför herkesin karşısına çıkar inşallahhh :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yeşimle her telden.

      hehe eveet :)

      Sil
  26. Önyargılar yok mu ahh o önyargılar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fatma üzmez.

      önyargılaaar önyargılaaar çok kötüleeer :)

      Sil
  27. Atomu parçaladık şu önyargılara bir çözüm bulamadık :)

    YanıtlaSil
  28. Sen türk kahvesi pek içmiyordun sanırım yanlış hatırlıyor olabilirim :) galiba bu gerçeklik payı olan hikayelerinden değil mi :) çok tatlış bi hikaye olmuş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz gemi.

      türk kahvesi diyil neskafeciyim ivit :) ivit gerçek var bu öyküde :)

      Sil
  29. Bir dönem kupa dolusu içtiğim Türk kahvelerini hatırladım da... Şimdiyse mide ağrısından bir küçük fincanı bile bitiremez oldum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. renkli pasta sepeti.

      ayy geçmiş olsun yaa.

      Sil
  30. Yazın aklıma Einstein'ın sözünü getirdi. "İnsanların ön yargısını kırmak atom çekirdeğini parçalamaktan daha zordur"

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gamze e.e.

      gerçekten de öyle yaa.

      Sil
  31. :-) yani sen otobüsün ortasında prize tak kahve yapmaya kalk. Ben, beklesene kardeşim molayo derdim:-))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aze.

      bazen kriz gelebiliyo işteee :)

      Sil
  32. her gün kahve içmek de iyi değil..hem de büyük kupalarla..kabızlık başta olmak üzere çeşitli rahatsızlıklara sebep olabilir..çoğu zarar azı faydadır..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yazar yıldırım.

      hımm dikkat etmeli o zaman :)

      Sil
  33. ilk gençlik yıllarımdaki beni hatırlattı bana
    hüzün..

    YanıtlaSil
  34. Önyargı da çağımızın vebası...Hepimiz kötü olduğunu biliyoruz, yapmamamız gerektiğini biliyoruz ama kaçımız kendimize engel olabiliyoruz ?

    YanıtlaSil
  35. Ön yargılarımız en büyük düşmanlarımız. Neler neler kaçırdık belkide.. Bu konu kolay gibi görünsede üzerine sayfalarca yazı yazılabilir. Sende gayet güzel bir örnek vermişsin. Gülümseten bir anı.. Gülümsenerek hatırlanacak. Zaman zaman ilk tepkini hatırlayıp kendine kızacaksın. Zaten bu yaşadıklarımız değil miydi bizleri olgunlaştıran.. ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kerem esena.

      ne güzel yorum bu :)

      Sil