6 Haziran 2023 Salı

BCP MAYIS



Blogları Canlandırma Projesi etkinliğimiz keyifle devam ediyor. Mayıs ayı seçmeli temaları deneme, eleştirme, İtalyan edebiyatı idi. Deneme türünde iki kitap seçtim, sahaflardan bulduğum iki kitap da okuması keyifli olanlardandı. Biri, edebiyat eleştirimizin hocalarından biri olan Ataç, diğeri ise iyi bilinen yazarlardan, eserleri filme de çekilenlerden, Edgü.

Haziran ayı seçmeli temalarımız da güzel. Fransız Edebiyatı ve/veya doğa.


KARALAMA DEFTERİ

Nurullah Ataç

Hür Yayınları, 77 sayfa

Ataç, ülkemizde edebiyat eleştirisinin önde gelen isimlerinden. Kendisi, şiir yazamadığım için eleştirmen oldum diyor. Günümüzün eleştirmenlerinin geçmişteki ustası olarak görülüyor. Şiir, roman, edebiyat üzerine denemeler ve eleştiriler yazıyor. Kendisi aynı zamanda üniversitede edebiyat öğretmeni.

Karalama Defteri, yazarın ilk eserlerinden biri, 1952 yılında yayınlanmış. Türkçenin yenileştirilmesini savunanlardan olan yazar bu kitabında şiir, sanat, edebiyat ve gündelik yaşam üzerine düşüncelerini anlatmış. Roman okumanın önemi, doğrular, yeni yazarlar, inanmak, övülmek, yazarken sahte olmamak, bilgelik, günlük yazmak, Thomas Mann, serbest vezin, Baki, sinema, aruz vezni, nesnel eleştiri, Tevfik Fikret, Ahmet Hamdi Tanpınar, şiir yazmak ve benzeri konular üzerinde kısa denemeler bunlar.

Sinema üzerinde denemesinde filmleri sinemada izledikten sonra bir daha izleyemiyoruz diye belirtmiş, kalıcı değil, bu nedenle sanat sayılmayabilir diyor. Bu denemeler 1950’lerin başında yazıldığı için filmler kalıcı değil tabii, hard disklerde, nette bütün filmleri izleyebiliyoruz defalarca. 1900’lerin başlarındaki sanat, edebiyat ve yaşamı merak edenler için keyifli kitap. Not:3/4


CAHİL

Ferit Edgü

Sel Yayıncılık, 94 sayfa

Ferit Edgü, edebiyatımızda 1950 kuşağı yazarlarından, Leyla Erbil, Demir Özlü, Yusuf Atılgan. Çok sayıda kitabı olan yazarın bu kitabında cahillik, cehalet, cahiller üzerine aforizmalar bulunmakta. Deneme türüne giren kitapta kısa kısa düşünceler yer alıyor. Cehaletin günümüzde gözde olduğunu belirtmiş. 2015 yılında yayınlanan kitap oldukça keyifli.

Örnekler:

Cahil, sorulardan hoşlanmaz. Yanıtlardan da. Cehaletin sınırları sonsuzdur. Bilgeliğinki sınırlı. Cahilin kitaplığı okumadığı kitaplardan oluşur.

Not:3/4

32 yorum:

  1. Bu ay katılım az oldu sanki. Neyse artık bu ay böyle olsun. :)
    Kitaplara daha önce rastlamamıştım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurix.

      katılım yazları düşüyor gibi sanki :)

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. geçmiş bahar mimozası.

      değerli yazarlar :)

      Sil
  3. Ben de yazicam önümüzdeki 2 gun icinde. Bugun cocuklari ispanyaya gönderdim kosturmam coktu.

    Nurallah ataç konusunda eklemek istedim ki sinema konusunda sanatin tanimi gereği aynisinin tekrarlanamamasi dolayisiyla 50 lerde yaptigi yorum o zaman icin bence de isabetli. Bu nedenle duyma ve gorme duyularimiza muahattap olan estetik urunlere sanat derken tekrarlanamamasi ve gecici (anlık) olmasi hasebiyle koklama ve tadma duyularimiza hitap eden urunleri gunumuzde dahi sanat kategorisinde saymiyoruz.

    Ne guzel yorum yazmissin yine deep, kisa ve ilham verici

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deniz.

      sinema evet yaa zaten tartışmalı sanatlardan, fotoğrafçılık gibi :)

      Sil
  4. Listeme ekledim deep, kalemine sağlık...

    YanıtlaSil
  5. Güzel bir temaymış, kitap tanıtımları da çok güzel:)

    YanıtlaSil
  6. Tanıtım için teşekkürler deep. :)

    YanıtlaSil
  7. Sondaki alinti cok guzelmis. Cahil olmamaya calisalim o halde. Tesekkurler oneriler icin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bonheur.

      bizim ülke insanı cahil olmayı seviyo :)

      Sil
  8. Sahaflardan kitap seçmeyi çok severim. Aslında severdim demek daha doğru olurdu. Eski bir kitabı sipariş ettiğimde inanılmaz bir fiyatla geldi.
    Nurullah Ataç bir zamanlar lise edebiyat derslerinde okutulurdu. Türkçeyi ne güzel kullanır.
    Ferit Edgü ne güzel demiş: "Cehaletin sınırları sonsuzdur. Bilgeliğinki sınırlı."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      az bulunan değerli bir kitap olmalı o :) ataç önemli biri ivit :) bizim ülke cahil dolu :)

      Sil
  9. Asım Bezirci'nin Sabahattin Ali'sini okuduktan sonra Nurullah Ataç kitabını almıştım. Her iki yazar da Türkçe eserler verme konusunda yaşadıkları döneme göre önde gelenler arasında. Yanlış hatırlamıyorsam Sabahattin Ali bu konuda daha öndeydi. Karalama Defteri ilgimi çekti. İçinde sinemadan da bahsedilmiş daha ne olsun :)
    Teşekkürler deep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      ataç, ali, bezirci, önemli isimler :)

      Sil
  10. Emeğinize sağlık. Teşekkürler

    YanıtlaSil
  11. Cahilin kitaplığı okumadığı kitaplardan oluşur.
    çok çok güzel. Bu arada hala Nurullah Ataç okumamış olmama çok şaşırıyorum. :) Bir an önce almam lazım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem witt.

      ataç önemi eleştirmen oku tabii :)

      Sil
  12. Ellerine sağlık güzel tanıtım olmuş, sondaki alıntılar alın yazımız gibi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. oh yoon joo.

      ülkemiz cehaleti seviyo ivit :)

      Sil
  13. Edebiyat dersi kıvamında, süper bir paylaşım olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okulda edebiyat dersi ne sıkıcıydı ama yaa :)

      Sil
  14. Ooo bu ay derinlerden gidiyorsunuz..:)

    YanıtlaSil
  15. Ya, bende temizlik takıntısı var:( sahaflardan kitap alamıyorum :( yeni kitapları bile siliyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürük ve ben.

      sahaftan alırken ben de önce kolonyalı mendille siliyorum :)

      Sil
  16. sondaki alıntılara ek olarak cehalet mutlulukmuş derlerdi inanmazdım o yüzden sanırım fazlaca mutsuzuz :)

    YanıtlaSil