Haftanın konusu: "Uluslar arası şirketler, markalar, bizimki gibi gelişmekte olan ülkelerde gittikçe daha çok yer alıyorlar. Avantajlı bir durum mu bu?"
Gelişmekte olan ülkelerde uluslar arası markaları görmek gün geçtikçe daha popüler oluyor. Bizim ülke yabancı markalar için bir cennet gibi.
Bunun bir iki yararı var gibi. Ekonomiye katkı ve iş olanakları. İki zararı var gibi. Yerel markaların yok olması ve yerel ürünlerin daha az satması.
Uluslar arası şirketler gelişmekte olan ülkelere gelince (üstelik ülkemiz gelişmekte olan ülkeler sınıfından gerileyen ülke sınıfına düştü, Almanya, Yunanistan, İtalya vize başvurularını reddediyor, Japonya da artık vize başvurularını reddedecekmiş, Türkler çok pisletiyormuş çevreyi, yakında Mısır bile engelleyecekmiş. Ülkemiz Sudan ile eş tutuluyor artık) biraz para da getirmiş oluyor, endüstri, ticaret canlanıyor.
Yerel halk da çalışan veya yönetici olarak bu şirketlerde çalışıyor. Ikea, Bauhaus'da çalışanlar gibi.
Ama yerel ürünlerin şansı azalıyor, çünkü uluslar arası markalar çok tanınıyor. Starbucks gibi. Ayrıca yerel şirketlerin bu büyük markalarla yarış etme şansı da yok. Bu nedenle işyerleri kapanıyor.
Bu nedenlerden dolayı dezavantajları daha fazla gibi duruyor.
İsteyen ve zamanı olan herkes yazsın işte!
çoğu boykotluk oldu zaten o yüzden dezavantaj. kafamıza göre çikolata bile alamıyoruz artık marketten. umarım azalarak biterler. zaten en berbat ürünlerini bizim gibi ülkelere yolluyor aşağılıklar...
YanıtlaSilYarım asırdır gelişmekte olan ülkeyiz bu da çok dokunuyor bana :(
YanıtlaSilBir türlü gelişmekte olan ülke sıfatından kurtulamıyoruz, kurtulunmamız istenmiyor. Yerli markamız ya da firmamız sayılıdır, dünya çapında bir marka yaratamıyoruz, yazık oluyor ülkemize. Akıllanmamız lazım ama zor.
YanıtlaSilGördüğümüz şu muamele ve aslında haklı yanlarının bulunuşu çok çok çok üzücü.
YanıtlaSilİlla uluslararası markalar da gelmeli ama yerel esnafı-üreticiyi koruyarak. Bizdeki durum tam dersi. Sürekli yabancı yatırımcıya destek var. yıllar içinde kaliteli firmalar silindi sanki. Şimdiki durumda
YanıtlaSilmalesef ülkemizde bir kalitesizlik olmaya başladı. Artık firmalar nasıl olsa satarız deyip kalitesiz ürünleri dayıyor bize. Yurtdışından alışveriş imkanı da kısıtlanınca bir nevi mecburiyet yaratıyorlar.
Yurt dışı merkezli şirketin birinde daha önce bende çalıştım. Şartları ve hak vs olayları bizim yerli firmalara göre çok daha iyi. Daha memnun edici ve çözüm odaklılar.
YanıtlaSilMerhabalar.
YanıtlaSilBu konuda hiç bilgim yok. Ancak, yazınızın içinde geçen vize olayına gelince, maalesef hakikat böyle. Ülkemiz, iktidarın sayesinde Sudan'ın seviyesine düştü. Yakında Afganistan olmak bile işten değil. Çok üzücü bir durum!..
Selam ve saygılarımla.
Globalleşme iyi mi kötü mü karar veremedim. Biraz ülke kültürlerini yokediyor gibi geliyor.
YanıtlaSilYazını ilgiyle okudum, ellerine sağlık. Ben de yerli markalara destek vermekten yanayım, hatta mümkünse bu markaların güçlendirilip ulusallaştırılması gerektiğini düşünüyorum. Uluslararası markaların her yere yayılması yalnızca ekonomik değil, kültürel bir mesele haline geliyor. Özellikle her köşe başında İngilizce isimli kafe, mağaza görmek beni hep rahatsız etmiştir. Sanki kendi dilimiz, kendi markalarımız değersizmiş gibi bir algı oluşuyor ki o hale geldi de sonunda. İş konusunda kendi ülkemizin imkanları olmalıydı.
YanıtlaSilEkonomik katkı ve istihdam gibi kısa vadeli avantajlar olsa da uzun vadede yerli üreticilerin ezilmesi, kültürel kimliğin silikleşmesi .ok daha büyük bir kayıp. Bu yüzden senin de dediğin gibi, dezavantajları daha ağır basıyor. Sohbet konuları çok güzel, bilginderici yine :)
Karşılıklı olursa iyi olur da, sadece yabancı firmalar piyasayı doldurur, tüketici onlara mecbur olursa kötü olur. Denge şart. Bizim de firmalarımız oraları doldurmalı yani.
YanıtlaSilMerhabalar.
YanıtlaSilÜlkeler arası bu tür ekonomik ilişkilerde mütekabiliyet esası uygulanmalı.
Selam ve saygılarımla.
Uluslararası markaların yerel pazarlarda bu kadar üstün olmasının nedeni kalite standartlar. Sağlık, çevre, çalışan haklarının standartları gibi konuları yeterince karşılayamayan yerel firmalar için iş zor. Standartlarını yükseltenler ise rekabet edebilip hayatta kalıyorlar ve pazarda pay elde edebiliyorlar.
YanıtlaSil