23 Ocak 2019 Çarşamba

Elalem




Ne evlilikler var bizim ülkede. Birçok evli kadın çaresizlikten evli kalıyor. Özellikle kapalı ailelerde. Muhafazakarlarda. Ayrılsa kadın anne babası kabul etmiyor. Ya da ekonomik gücü olmuyor kadının. Böylece evli kadınlar acıya alışıyor. Bir anlamda olgunlaşıyor. Bergen varmış ya bir zamanlar. Kahrediyor beni hayat, acıların kadınıyım, dermiş.

Zaman geçince acıyı da unutuyorlar. Kendini daha iyi anlıyor kadın. Erkek ise gelişmiyor zaten, aynı kalıyor. Bu ailelerin çocukları da anne babaları sayesinde neredeyse birer psikolog oluyor. Bu şekilde yaşayan evli kadınlar zaman zaman eşlerine sinir olsa da yapacak bir şey olmuyor. Kırılma noktaları geçmiş oluyor artık. Hatta, eşi erken ölsün diye bekleyen kadın da çok. Böyle kadınların derler ya yazsan hayatı roman olur. Yaşam kalitesi düşer, bedenleri hastalanır.

Tartışmalar çok olur, durup dururken kavga çıkar. Erkekler genelde düşüncesiz oluyor bu evliliklerde. Kadın, psikolojik olarak çöküyor. Belki erkek, kadını kendi gibi biraz dengesiz yapmak istiyor. Halbuki çocukların sağlıklı anneye ihtiyacı vardır. Belki erkek gitse, kadın kendi parasını da kazanacak, çalışacak. Böyle kadınların tek arzusu, çocuklarının, özellikle kızlarının hayırlı evlatlarla karşılaşması oluyor. Kendileri hayattan düştüğü için bari çocukları iyi olsun isterler.

Böyle kadınların kendini sevmemesi, değersiz hissetmesi normal. Çünkü aslında erkeğin gözünden kendini sever kadın. İnsanlara mutsuz olduğunu söyleyince de kimse dinlemez, sevmez. Ruhu hasta olur. İçi hasta olur. Oğuz Atay’ın Tehlikeli Oyunlar kitabındaki Hikmet Benol’un kadın versiyonu gibi olur. Mahalle baskısı, derler ya, elalem hapishanesi. İnsanımız, boşluktan başkasının hayatına takar kafayı. Fesatlık çok.

Kötü evlilikler yaygın olsa da yine de evlenin derler büyükler hep. Okul bitse de, okusa da, kurslara gitse de bir kız, çevre ondaki yaşama sevincini öldürür. Toplum, kültürlü kızı önemsemez de illa evlen der. Eş eş. Sanki, karnını onlar doyuruyordur kızın da sürekli baskı yaparlar. Özellikle küçük şehirlerde böyle bu. Bu şekilde hastalıklı sevgilere, hastalıklı evliliklere zorlarlar insanı.

Halbuki, Cemil Meriç’in dediği gibi kitap zekayı kibarlaştırır. Altının değerini de sarraf bilirmiş.

22 Ocak 2019 Salı

Bloglardan Seçmeler 2



Tasarkar

Sevgili arkadaşımız çekilişle kar küresi hediye ediyor.

https://www.tasarkar.com/2018/12/tasarkar-2-yasinda-cekilis.html

En Nefis Tariflerim

O artık aramızda en eskilerden oldu ve şimdilerde yeni bloguna geçti. Eskiden Renkli Pasta Sepeti. Gerçekten de tarifleri nefis. Ona hep derim, sen herkesin annesi oool diyee.


Kaystros Tyrha

Bir süre ara vermişti. Yine aramızda. Gündelik yaşamını macera gibi anlatır. Şimi yeni bir kafe açmışlar ailecek.


Sessiz Gemi

İnanılmaz gizemli ve heyecanlı ve biraz da karanlık öykülerine devam ediyor. Kitap da çıkarmıştı. Vincent Konağı. Bir korku gerilim romanıydı. Onun yazılarını kaçırmayın.


Blogçu Sultan

O da artık eskilerden oldu ve aile yaşamı ve annelik yazılarına devam ediyor.


Gizem A.

Kitaplar, Kore dizileri, şarkılar, diziler, programlar. Dolu dolu blog ve benim için başvuru kaynaklarından.


Ruhsadan İnciler

Kore dizilerinden sorumlu arkadaşımız yaa ne tatliştir ooo.


Emine Öztürk

El işi ve kitapları yazan arkadaşımızın iki blogu var. O da demirbaşlarımızdan yaa.


Bize Her Yer Okul

Ah yaaa en sevdiklerimden ve bir süre ara vermişti. Aile hayatı, gündelik hayat anlatır. Çocuklarını pek severim. Şimdi kitap da yazıyor.


İstiridye Avcısı

Ay yaaaa yeni geldi ama bir anda çok eski oldu. Gerçi eskiden de buralardaymış. En şirinlerden oldu bileee yazıları ve yorumları ile arkadaşlığı ile. İsmi de güzel yani.


Okumaya Gel

Yazıları, yorumları, aktifliği, arkadaşlığı, her şeyiyle iyi blogcu ooo. Yanii, çevremizi güzelleştirenlerdeeen.


Hane-i Lal

Yeni arkadaşımız ama bugünlerde en ilgimi çeken yazıları yazıyor neredeyse. Her şeyi yazabiliyor, sanat, kültür, öykü. Film yazıları güzel. Okuduğu kitaplar ise çok çok iyi. Hiç boş yok blogda. İşallah hep aramızda olur.


Seda Aydın

Blogunun adı bile yeterli. Her şeye yolculuk. Film, dizi, kitap yazıyor, kendisini anlatıyor. Pek de şirin yazıyor. En sevdiğim yazıları ise şarkı önerileri. Yazıları yorumları ile en sevilesilerden o.


Hayalistik

Sevgili Gül ve Fulya kardeşler bloglarını birleştirdi. Keyifli yazıları var. Özellikle de Kore yazıları. Ve gezileri.


Kim Ne Giymiş?

Eğlenceli blog. Moda, aksesuar blogu. Dizilerde kimler neyi giyiyor, onu bize gösteriyor. Heey ben örneğin Erkenci Kuş'a bakmakla başladım.

21 Ocak 2019 Pazartesi

Defterlerden 2




Rüyamda maydanoz yiyordum. Hayatta kalmak için maydanoz önemliymiş. Herkes hasta olacakmış yoksa. Geçen gece rüyamda ise Atatürk ile evleniyordum. Annemi aradım, anne, ne giyicem düğünde, anne sen ne giyeceksin, düşünsene, dedim.

Yemek sevdiğim için rüyalarımda çok görüyorum. Karnıyarık içinde deniz ürünleri gördüm. Kavun içinde yine deniz ürünleri. Deniz ürünlerine alışık olmasam da. Bir de kablolar vücuduma sarılmıştı. Evde çok kablo olduğu için. Üç tane laptop var. Anneme, babama, bana. Akşamları annem feyste oyunlar oynar. Babam da okey oynar yine feyste. Ben de ders olmazsa dizi izlerim.

Bu yüzden kablo çok. Televizyon, modem, TV alıcısı, bir de laptoplar. Priz ve kablo cenneti yani ev. Yani, bir keresinde onca kabloyu görünce, böyle yani canavarlar gibi dolaşmışlar, bir gülmem geldi, gülmem ağrıdı gülmekten.

Sevgili defterciğim, sirk hiç görmedim ama sevmem. Hayvanlara eziyet ediyorlar orada. Görmek istemem. Sana hep çalışma masamda yazıyorum, biliyorsun. Tuvalette yazmam. Orda çizgi roman okuyorum. Hep dururlar banyoda.

Çok dizi izleyince rüyalarım da diziler gibi oldu yani. Rüyaya başlamadan önce reklamlar başlıyor, uykumda kafamı sağa sola sallayınca reklamı geçiyorum. Sonra dizi izlerken bir arkadaşım arıyor, yine rüyada. Rüyalarım da her günkü hayatım gibi oluyor.

Nalan, sevgili defterciğim, sana messenger’a gel diyeceğim ama sen tel kullanmıyorsun. DM de atamıyorsun bana. Ama olsun. Böyle iyi zaten. Ben sana yazayım, sen okursun sonra yazdıklarımı. Bir de biliyorsun, son sözü söylemeyi severim. Şimdi de sana söylüyorum. İyi geceler şimdilik.

20 Ocak 2019 Pazar

Görülmeyenler ve İblisname



Görülmeyenler

Roy Jacobsen

YKY

Kuzeyliler edebiyatta iyiler, sinemada, müzikte, dizilerde, polisiye edebiyatta da iyi oldukları gibi. Belki soğuktan dolayı ya da doğaya biz kentlilerden daha yakın oldukları için. Daha önce okuduğumuz kuzey romanlarında olduğu gibi (örneğin, Tarjei Vesaas, Kuşlar), bu romanda da ana kahraman doğa ve yaşam şartları. Bir adada yaşayan bir aile. Soğukta yaşama çabasında olan, yani ekmeğini doğadan çıkaran bir aile. Tarım, balıkçılık ve sıradan gündelik yaşam. Kuzeyliler soğukta yaşasalar da duyguları sıcak. Doğada yaşayan ve hani derler ya yaşadığının bile farkında olmadan yaşayan insanlar, neden yaşadığını düşünmeden. Hayatları sert ama kalpleri yumuşak, insancıl.

İyi romanları sevenlere.

Not:4/4




İblisname

İnan Çetin

YKY

Edebiyatımızın yenilerinden ve daha çok öyküleriyle tanınan yazarın ilginç ve masalsı romanı.

Roman kahramanı, kaybolan eşinin peşine düşer. Ararken yoluna Merhamet Evi çıkar. Evi işleten de babasının eski arkadaşıdır. Bir kitap verilir kahramana. Adı da İblisname’dir. Okumaya başlar. Biz de bir yandan bu kitabı okurken diğer yandan da kahramanın eşini arayışını okuruz.

Gizemli bir arayış romanı. Masallarla bezenmiş.

Not:3/4

19 Ocak 2019 Cumartesi

Filmler 2018-3




Ona İyi Bak

Hjertestart, 2017, Norveç

Bir kadın bir adam evlenir. Evlatlık bir oğlan alırlar. Kadın ölür, işçi olan adam ise üvey oğlu ile yakın bir iletişim kuramaz. Bu nedenle, çocuğun gerçek annesini bulmak için Kolombiya’ya gider oğlanla. Orada dramatik durumlarla karşı karşıya kalırlar. İnsan sevgisi, anne baba sevgisi ile ilgili değerli bir film. Not:3/4

Köpek Dişi

Kynodontas

Yorgos Lanthimos, 2009, Yunanistan

Bir anne baba, üç çocuğunu evden çıkarmaz. Yani evde hapistirler, dünyanın kötülüklerinden korunmak için. Kendilerine ait dilleri vardır. Bildiğimiz dünyadaki her sözcük onların dünyasında farklı anlamlara gelir. Eğer köpek dişleri düşerse evden çıkabileceklerdir. İlginç bir konu ve şok edici anlatımı. Unutulacak film değil. Aile eleştirisi de aynı zamanda. Not:4/4

Ruhların Kaçışı

Spirited Away

Miyazaki, 2001, Japonya

Yönetmenin en iyi filmlerinden, Totoro gibi bir klasik. Minik bir kız anne babasıyla yolculuk yaparken kaybolurlar bir parkta. Minik kız anne babasını bulamaz. O, onları bulmak ve kurtarmak ister. Fantastik bir dünyaya girer ve mücadele eder. Masal, büyü, gizem, cadılar, yüzsüzler. Rüya gibi bir anime. Çocuk filmi ama büyükler izlese daha iyi. Not:4/4

Cennetten de Garip

Stranger Than Paradise

Jim Jarmusch, 1984, A.B.D.

Amerikalı bağımsız, kendine özgü yönetmenin en iyilerinden. Jarmusch, Kaurismaki’yi anımsatıyor bu filmde. Bir Macar adam, New York’ta yaşar. Macaristan’dan bir akrabası gelir ve yanına yerleşir. İkisi anlaşamaz ama birlikte yaşamak durumundadırlar. Paraları da yoktur, yollara düşerler. Kaybedenler filmi, yol filmi. Dram ama komik de. Not:4/4

Düğünden Sonra

After the Wedding

Susanne Bier, 2006, Danimarka

Klas yönetmenin bu yine iyi filminde, bir Danimarkalı adam, Hindistan’da bir yetimhane çalıştırmaktadır. Bir gün ona Danimarka’dan bir telefon gelir ve yetimhaneye yardım teklif edilir. Adam, Danimarka’ya gider, yardım teklifi için görüşür, ancak bu görüşme birçok ailevi gerçeği ortaya çıkarır. Aile olmak üzerine duyarlı, etkileyici bir film. Not:3/4

Kaos

Taviani kardeşler, 1984, İtalya

Yirminci yüzyıl başları, Sicilya. İtalyan usta yazar Pirandello’nun beş öyküsü. Beş etkileyici öykünün nefis bir sinema ile anlatımı. Sinema tarihinin en iyilerinden. Defalarca izlenir. Not:4/4

Yılanın Kucağında

Embrace of the Serpent, 2015, Kolombiya

Belgesele benzeyen bir dram. Amazon ormanları. Siyah beyaz film. Filmde bir yerli şaman var. Birbirinden kırk yıl arayla iki bilim adamı Amazonlara gelir, bilimsel amaçlarla, ilaç olabilecek bir bitki aramaktadırlar. Şaman yerli adam, ikisine rehberlik yapar. Beyaz adamın her yeri ele geçirmesi ile ilgili çarpıcı, sarsıcı bir film. Not:4/4

Otel Transilvanya

Hotel Transylvania, 2012, A.B.D.

Anime komedi. Drakula bir otel açar, sadece yaratıklar gelmektedir. İnsanların girmesi yasak. Drakula’nın kızı ise oteli kazara bulan bir insana aşık olur. Drakula, bu ikiliyi ayırmak ister. Anime ve komiklik sevenler kaçırmasın. Not:3/4

Otel Transilvanya 2

Hotel Transylvania 2, 2015, A.B.D.

Transilvanya Oteli’nde artık insanlar da kalmaktadır. Drakula’nın kızı bir insanla evlendiği için. Ve bir de torunu olur. Torun hem insandır hem vampirdir. Drakula, torununun bir canavar gibi davranmasını ister elbette. Drakula’nın babası ise büyük torununun katıksız bir vampir olmadığını öğrenince sinirlenir. İlk filmin yine komik devamı. Not:3/4

Paris, Texas

Wim Wenders, 1984, Almanya

Yönetmenin mükemmel filmi. Bir tür yol filmi. Bir adam çölde ortaya çıkar ve geçmişini hatırlamaz. Kardeşinin yardımıyla geçmişine döner, oğlunu, eşini bulur. Oyunculuk, konu, görüntüler. Tümüyle etkileyici, hüzünlü. Sinemanın en iyilerinden. Not:4/4

Utanç

Rüsvai

Masoud Dehnamaki, 2013, İran

Hem dramatik hem komik bir İran filmi. Genç ve güzel bir kadın sürekli olarak erkekler tarafından rahatsız edilmektedir. Yoksul ailesine bakmak durumunda olan kadın para kazanmak için uygun olmayan işler de yapar. Bir şeyhle tanışır. Şeyh ona yardım etmek ister. Biraz komedi biraz tasavvuf. İnsanların ikiyüzlülüğü ve dini kötüye kullanması üzerine iyi bir film. Kaçırılmaz. Not:3/4

Kış

Zemestan

Rafi Pitts, 2006, İran

Ufak bir İran şehri. Bir adam, karısını ve kızını bırakıp iş aramaya uzağa gider ama dönemez. Şehre bir adam gelir ve kadından hoşlanır. Ancak o da işsizdir. Hayat şartları, hava şartları insan ilişkilerini etkilemektedir. İyi İran filmlerinden. Kaçırılmaz. Not:3/4

Troller

Trolls, 2016, A.B.D.

Sevimli, tatlı, komik bir anime. Tatlı trolleri yemek isteyen kötü Bergenler ve trollerin kurtulma çabaları. Eğlenceli ve müzikleri de iyi. Not:3/4

Ratatuy

Ratatouille, 2007, A.B.D.

Gelmiş geçmiş en sevimli, komik animelerden. Bir fare yemek yapmayı bilir ve bir restoranın mutfağına girer ve restoranda her şey değişir, artık bir aşçı fare vardır. Defalarca izlenir. Not:3/4

İnanılmaz Aile

The Incredibles, 2004, A.B.D.
Eğlenceli komik anime. Bir ailenin tüm üyeleri süper kahraman. Anne baba çocuklar. Hep birlikte dünyayı kurtarırlar. Türü sevenler kaçırmasın. Not:3/4

Bolt

Byron Howard, 2008, A.B.D.

Komik, sevimli, eğlenceli. Bolt, yıldız bir köpek, şov yıldızı. Bir kedi ve bir hamster ile arkadaş olur ve bu üçlü çeşitli maceralar yaşarlar. Bolt, kendini kahraman sanmaktadır. Not:3/4

Coco

Jason Kantz, 2017, A.B.D.

Son derece komik bir anime. Ufak bir çocuk, müziğe yetenekli. Gitar çalıp şarkı söylemek ister. Ancak ailesi izin vermez. O da bir hayal dünyasına geçer. Defalarca izlenir. Not:3/4

Utanç

Buda as sharm foru rikht, 2007, İran

Buddha Collapsed Out Of Shame (Buda Utançtan Yıkıldı), İngilizce ismi. Filmin başındaki Buda heykeli yıkılma sahnesi nedeniyle. O sahne de gerçek görüntüler. Ben Okula Gitmek İstiyorum, bir diğer adı. Film, Afganistan’da çekilmiş. Oyuncular halktan. Baş oyuncu minik kız harikulade. Yönetmen İranlı bir kız ve sadece 19 yaşında iken çekmiş filmi. Film, okula gitmek isteyen küçük bir kızı anlatıyor. Okula gitmek için çok uğraşır, çok yol yürür, zorluklar çeker, şiddet görür ama asla bıkmaz. Savaş karşıtı mükemmel bir film. Not:4/4

Beyaz Tanrı

White God, 2014, Macaristan

Küçük bir kız, Lily, bir köpeği vardır. Babası köpeği evde istemez ve sokağa atar. Köpek sokaklarda sürünürken başına birçok şey gelir. Lily de onu hep arar. Başroldeki köpek inanılmaz oynuyor. İnsanlık, sevgi, hayvan sevgisi üzerine unutulmayacak bir film. Not:4/4

Dogman

Matteo Garrone, 2018, İtalya

Ufak bir kasabada bir köpek bakıcısı. Bir de küçük kızı var. Adam biraz ürkek. Kasabada bir de kaba bir adam var. Köpek bakıcısı, istemeden de olsa bu kaba adamla iş yapar ve sonunda hapse girer. Hapisten çıkınca kaba adamla hesaplaşmak ister. Köpek bakıcısı rolündeki oyuncu, Cannes’da en iyi oyuncu ödülünü aldı. Sürükleyici. Kaçırılmayacak filmlerden. Not:4/4

18 Ocak 2019 Cuma

Talihsiz Serüvenler ve Hime-chan




Talihsiz Serüvenler Dizisi

A Series of Unfortunate Events

Lemony Snicket’in 13 kitaplık serisi daha önce sinemaya uyarlanmıştı ve Olaf Amca rolünde Jim Carrey vardı. Sonra da televizyon dizisi oldu. Eğlenceli, komik, aksiyon dolu, biraz fantastik ve heyecanlı bir dizi. İki sezonu bitti ve üçüncü sezonu da gelecek.

Baudelaire kardeşler, üç kardeş. Violet, Klaus, Sunny. Anne babalarını kaybedince yakın ve uzak akrabalarının yanlarında yaşamaya başlarlar. İyi çocuklardır ama başlarına olmadık şeyler gelir. Gerçekten de talihsiz serüvenler yaşarlar. Her bölümde bir yerlere savrulurlar. Sürekli onları izleyen bir de Olaf amcaları vardır. Biraz kötü biridir ve aslında onların mirasına göz koymuştur. Onlar sürekli yer değiştirip olmadık yerlere giderken Olaf da hep peşlerindedir. Çılgın bir dizi ve izlemesi çok keyifli.



Hime-chan no Ribbon

61 bölümlük eski bir anime manga dizisi. Komik, eğlenceli, fantastik, gizemli, sevimli bir dizi. Prenses  Erika bir çeşit büyücü. Himeko adlı minik şirin bir kıza bir sihirli kurdele verir. Himeko, bu kurdele sayesinde istediği başka bir insanın yerine geçebilmektedir. Bir de minik bir oyuncağı vardır, Pokota. O da hep Himeko ile birliktedir, bazen ona yardım eder, öğütler de verir. Himeko yani Hime-chan bu kurdele ile sürekli kimlik değiştirir. Zamanla okuldaki Daichi adlı oğlanla da yakınlaşır. Hatta bir keresinde onun da yerine geçer. Daichi onun  bu sırrını anlar ama onu korur.

Bu kurdele ile insanların yerine geçme özelliği ile Hime-chan bir dolu macera yaşar. O çok güzel bir kız da değildir, biraz erkeksi de sayılabilir. Kırmızı kurdele ile dönüşünce bazen geriye dönmesi zor olabiliyor veya geç kalıyor. Bu durumlarda sırrını saklaması zor olur. Sevimli büyülü sözler de vardır, dönüşürken. Erika ile Hime-chan’ın fizikleri de birbirine benzemektedir. Hime-chan, bir saatliğine dönüşür. Onun bu büyülü kız durumu bir yıl sürecektir. Bir çeşit test. Hime-chan başarılı olursa Prenses Erika kendi sihirli dünyasında bir kraliçe olacaktır.

Anime sevenler bu şirin diziyi kaçırmasın.

17 Ocak 2019 Perşembe

Eşleştirme Mimi



Sevgili Sevde arkadaşımız bir mim hazırlamış. O da biriciklerdendir. Yaklaşık üç yıldır blogu var. Ama sürekli yazmaz. Zaman zaman yazar. Kendisi en çok şiir yazar. Tatlı, hoş şiirlerdir hep. Bir de öyküler yazar ki, birkaç defa benim blogum için öykü de yazmıştı. Heyecanlı, dramatik öykülerdi hep.

Eşleştirme mimi kendi bulduğu mim. Dört soru sormuş ve cevaplamış. Soruları yanıtlayacağız. Herhalde sonra da Sevde, yanıtlara göre bir eşleştirme yapacakmış. Ben cevaplayım da önce bir.


Soru 1. Hayat sizce nedir?

Vallahi zor soru bu. Yani yaşadığımız bişey bu. Hayatı yaşıyoruz. Hayat, yaşadığımız şeydir. Önümüze çıkan şeyler işte, okul filan. Seçimler, seçemeyişler. Gülmek, acı. Böyle şeyler olsa gerek.

Soru 2: Sen nasıl bir insansın? (Olumlu, olumsuz)

Hımm. Sakinim, huzurluyum, heycanlı, çok gülmeli, olumlu, yumuşak, barışcı, hümanist.

Olumsuz şeysiler ise, para tutmayı beceremeyişim. Paradan pek hoşlanmadığım için, biriktiremiyorum da. Mal, mülk, para, borsa. Hiç hoşlanmam. Ama bu iyi bişi diyil. Bir de, aşırı derecede utangaç, çekingen olmasaydım iyi olurdu. İnsanların yüzüne bakamam, göz göze gelemem. Bir kafede filan, insanların yüzüme bakamayacağı şekilde otururum. En iyisi, duvara bakmak. Belki bundan dolayı, belki çok kitap okumaktan dolayı, biraz da hep farklı şehirlerde okul hayatım olduğundan dolayı, sürekli eğitimden dolayı bir de, insanlara zaman ayıramadım. Arkadaş ortamı olmadı. Kendime zaman yetiremiyorum yani. Bir de sessiz olunca. Konuşmayınca, hep dinleyince. Yalnızlık sevince. Annem babam, olumsuz bulurlar bunu. İnsancıl ama insanlardan uzak :)

Soru 3: İnsanlar hiç sizi üzüp kırdı mı?

Genelde herkes kırılır üzülür. Normal ki böyle şeyler. Olmuştur, oluyordur yani. Öyle büyük bir şey yok. Olsa olsa hocalarım üzmüştür. Düşük not almışsam yani. Başarılı öğrenci olduğum için kötü notu hiçbir zaman sindiremedim. Çok ağlarım bu durumlarda. Eh hep ders, eğitim, okul, kurs. Olsa olsa sınıflarda üzüldüm yani. Öğrenemezsem filan. Gündelik yaşamda, yani zaten çalışmaktan, ev işlerinden, kırılmaya zaman mı var. Evde de kırcak kimse yok. Olsa olsa ben kırarım. Yani, bardak, vazo filansı.

Soru 4. Sizce dost nedir?

Bence en iyi dost, Ankara'daki Dost Kitabevi. Ah ne kadar komikim yanii. Dost iyi bişi olmalı. Herkese öğütlüyorum. Filmlerde çok güzel, çok duygulu oluyor dostlar. Dizilerde de. En çok onlardan geliyor kazıklar. Dost kazığı diye bir oyun bile var. Adı çıkmış yani. İnsanın iyi bir dostu olsa iyi olsa gerek. Çağırdığında nedenini hiç sormadan gelen kişi dosttur bence.

Şimdiiii yaniii, mimi isteyenler yapsın tabiii. Eski arkadaşlarım, yeniler, herkesler yapsın :) Sevde'nin yazısını da okusun. Öyle iştee. İşte hepsi buuu.

16 Ocak 2019 Çarşamba

Blognot



Zaman zaman blog hakkında yazmayı seviyorum. Eskiler, yeniler, eski olup yeniden gelenler, yeni olup ara verenler gibi. Yorumlar. En güzel şey yorumlar tabiside. Bloga düzenli yazmak en önemlisi. Düzenli aralıklarla. Yorumları yanıtlamak, yorum yapanlara gitmek. Zaman olunca yorum yapmayanlara da gitmek. Bir arkadaşımızı okuyunca bize yorum yapmaması önemli değil. Bizim onu okumaktan mutlu olmamız önemli.

Genelde akşam bloga yazıp sonra da okumaya başlıyorum. Gündüz iş oluyor tabii. Bilen arkadaşlarım var. Gündüzleri İngilizce dersleri veriyorum. Yaklaşık sekiz saat. Amerikan Kültür ve İngiliz Kültür grubundayım. Şimdilerde çoğunlukla öğretim görevlisi olmak isteyenlere, yurtdışında master yapmak isteyenlere, banka benzeri işlere girmek isteyenlere ders veriyorum. Eve gelince ev işi yemekten sonra da ikinci işime geçiyorum. Çeviri yani. Her konuda çeviri yapıyorum. Bir iki saat. Sonra da blog. Yatmadan önce de dizi veya film. Kitap genelde gündüzleri iş aralarında, yemek molasında, vapurda metroda okuyorum. Gece yorumlara çok arkadaş gezerim. Yaklaşık 50 blog okurum. Hızlı okurum konsantrasyonum yüksek. Kısa ve neşeli yorum severim.

Dönem dönem bazı arkadaşlarımız daha aktif olur. En yeni arkadaşlarımızı okumayı çok severim. Bugünlerde aramızda en iyi yorum yapan arkadaşımız Sibel Özer. İki blogu da güzel ayrıca. Yemekler. Sevilmez mi tarifler. Sibel arkadaşımız bütün blogları dolaşır ve yorum yapar. Kimseyi de unutmaz. Yeni arkadaşlarımızdan Okumaya Gel de öyle. Sevimli yorumlar yapıyor. Ayrıca, Selimhan Kalkan, Furkan Yetek, Sessiz Haykırış, Erhan Çakırlar arkadaşlarımız da bol blog okuyup yorum yapıyorlar. Ne güzel. Bu yazılarımda zaman içinde bütün arkadaşlarımdan söz ederim.

Çok sevdiğim arkadaşım çok, bilirsiniz. Az yazsa da, Saliha Nur Turhan, gibi. Bir Pembesever Tuğçe, İlkay Özgür, Küçük Hanım, yazılarıyla mutlu olduklarımdan. Son aylarda aramızda aktif olan Babaannemin Takvimciği örneğin. Blog da güzel, arkadaşlığı da. Dert Anası, hem enerjik, hem komik gelir bana yazıları, yorumları. Onu da çok severim. Nur Kalkan, Moira M., Karga ve Kız, Film Gündemi, En Yeni Tariflerim, Gizem A., Kitap Gizi, Rabia Nihal, Chadaqiel. Saymakla bitmez tabii. Çok eski arkadaşım Bize Her Yer Okul da döndü ve çok mutlu etti beni. Yıldız, Cam Güzeli, Ebemkuşağı, Yeşim, onları da zaten akrabam gibi görürüm. Elti, görümce, hala gibi :) Bernis ise son zamanlarda en sevdiğim ponçik arkadaşımız. Melci de öyle ama bir süredir pek gözükmüyor. Gelsin yine. İnstadan görüyom o başka.

Dediğim gibi blogla ilgili, arkadaşlarımla ilgili anlatabileceğim şey çok. Zamanla yazarım. Şimdi yine en sevdiklerimden olan bir arkadaşımdan söz edicem. G.Srı. Arada bir okul, hayat yüzünden yazamasa da her zaman çok içten, sevimli anlatır hayatını. Bir süredir bir projesi vardı, onu hayata geçirdi, okursunuz. Bir hayali vardı ki tatliş bir hayal. Siz de paylaşın mutluluğunu. Hatta daha da çok destekleyin, yayın. Atölyesi.


Ayrıca, bir kitap çekilişi de yapıyor. Daha önce de yapmıştı. Katılın siz de.


15 Ocak 2019 Salı

Gece Hayatım 2



Hacker olmuştum. Gizli süper ajan hacker Ninja.

Bir gün yine bir şeyler, kodlar yazıyorum. Gizli görevliyim. Kötüleri buluyorum, ekibimle, doğal olarak. Başka ekipler de var ama onlarla bağlantımız kesilmiş. Onlara bir şeyler olmuş olmalı. Uydu görüntüleri, haritalar var ekranda. Onlara bakıyorum.

Ekiplerden birinin en son bulunduğu yer haritada işaretlenmiş. Nereye kayboldular ki? Kol saatimin alarmı çaldı, baktım, alarm değil, mesaj gelmiş saate. Bu mesaj insan işi olamaz, olsa olsa hayalet işi olur diye aklımdan geçiriyorum. Kaybolan ekibin yanına ışınlanmalıyım, yerlerini saptasam tam.

Işınlanma cihazı da bozulmuş. Hep farklı yerlere ışınlıyor. Yanlış yerlere, istemediğim yerlere. Onların son görüldüğü yer yağmur ormanları ama ben Paris’e ışınlandım. Bilgisayarda kodlara bakıp ışınlanma cihazını güncellemem lazım. Cihaz bozuk ya ben bir şey yapmasam bile beni kafasına göre ışınlıyor.

Bu defa da Trabzon’a ışınladı. Sonra da Tofu diye bir yere. Neresi olduğunu da bilmiyorum. Belki uzayda bir yer olmalı. Tofu. Zihnim uydurmuş olmalı. Cihazı hemen güncellemezsem Mars’a bile ışınlar beni. Korkunç. Nefes bile alınmaz orda.

Sonunda cihazı güncelledim, düzeldi, artık o kaybolan arkadaşlarımın yanına ışınlanabilirim.

14 Ocak 2019 Pazartesi

Bloglardan Seçmeler



Bernis

Biricik ponçik minnoş Bernis dersleri nedeniyle biraz ara vermişti. Şimdi yine ciciş yazılarıyla geldiii.

https://renklihayallerfabrikasi.blogspot.com/

Kitap Gizi

Aramıza yakınlarda katılan ve kitap seçimleri çok iyi olan arkadaşımız.


Beyda

Kitap takas etkinliği yazısını kaçırmayıın. İsteyenler kitap takası yapabilir kii.


Meraklı Kurtçuk

Bir süre ara vermişti ama şimdi döndü bloguna. Hem de, nefis iki öyküylen. Kırmızı Başlıklı Kız ve Pamuk Prenses Yedi Cüceler'in modern versiyonları. Çok sevimliii.


Ayşece

Son zamanlarda pek iştah kabartıcı tarifleri olan yeni arkadaşlarımızdan.


Bonheur

Çok sevdiğim arkadaşlarımdan o ve İngilizce öğrenimi ile ilgili iyi bir yazı yazdıı.


Şans Böceği

Annelik, kişisel bakım, kozmetik, makyaj yazan Nihan arkadaşımızın son yazısı ilginç. Ülkemizde dahi. çocukların yetiştirilmesi.


Patlayan Balonlar

Geçende yazdığı öyküyü çok sevdim. Gizemliydi.


Ninova Kitaplık

Çoğunlukla okuduğu iyi kitapları yazsa da başka konularda da yazan ve gayet sıkı bir blogu olan arkadaşımız.


Okumaya Gel

Ayy, yazıları keyifli, bilgilendirici, yorumları içten sevimli, arkadaşlığı hoş. Yeni olsa da hepimizin sevdiği olduuu.


Berlin Berlin

Hepimizin sevdiği hepimizin arkadaşı o ama özel konular nedeniyle, yani ev değiştirme gibi konular yüzünden bizden bikaç ay uzak kaldıydı. Şimdi yine değerli, bilgilendirici yazıları ve sevimli ailesiyle bizimle.

13 Ocak 2019 Pazar

Kitaplar 2018




Edebiyat:

Namuslu Kokotlar-Hüseyin Rahmi Gürpınar
Billur Kalp-Hüseyin Rahmi Gürpınar
Nimetşinas-Hüseyin Rahmi Gürpınar
Kaderin Cilvesi-Hüseyin Rahmi Gürpınar
Acı Gülüş-Hüseyin Rahmi Gürpınar
Yeşil Gece-Reşat Nuri Güntekin
Acımak-Reşat Nuri Güntekin
Değirmen-Reşat Nuri Güntekin
Dudaktan Kalbe-Reşat Nuri Güntekin
Bir Tereddüdün Romanı-Peyami Safa
Sergüzeşt-Sami Paşazade Sezai
Yeryüzüne Dayanabilmek İçin-Tezer Özlü
Yaşamın Ucuna Yolculuk-Tezer Özlü
Çocukluğun Soğuk Geceleri-Tezer Özlü
Baştankara-Sine Ergün
Savrulanlar-Deniz Utlu
Burada Kalmak-Sibel K.Türker
Kinyas ve Kayra-Hakan Günday

Amerika’da Alabalık Avı-Richard Brautigan
Kürtaj-Richard Brautigan
Koku-Patrick Suskind
Simyacı-Paulo Coelho
Çarklar Arasında-Hermann Hesse
Momo-Michael Ende
Otomatik Portakal-Anthony Burgess
Beyaz Zenciler-Ingvar Ambjornsen
Ağla Sevgili Yurdum-Alan Paton
Cesur Yeni Dünya-Aldous Huxley
Ctulhu’nun Çağrısı-H.P.Lovecraft
Pippi Uzunçorap-Astrid Lindgren

Popüler:

Kurtlara Söyle Eve Döndüm-Carol Rifka Brunt
İlk Son Öpücük-Ali Harris
Göklere Anlat-Erica James
Zebani-Andrew Davidson
Eyfel Kulesi Kadar Kocaman Bir Bulutu Yutan Küçük Kız-Romain Puertolas

Kurgu Dışı:

Aynalar-Eduardo Galeano
Sevme Sanatı-Erich Fromm
Yamuk Bakmak-Slavoj Zizek
Kardeşimi Doğurdum-Büşra Sanay
Dünya Tarihi-NTV Yayınları
Felsefenin KısaTarihi-Nigel Warburton
Beyninize Hoşgeldiniz-Sandra Aamodt/Sam Wang
Zamanın Melodisi-Pierre Cassou-Nogues
PSY-Q Psikolojik Zeka-Ben Ambridge
Zeka Psikolojisi-Jean Piaget
Evliya Çelebi Seyahatnamesi:İstanbul
Hikaye Anlatıcılığı Kılavuzu-Celil Oker
İnsan Nasıl İnsan Oldu?-M.İlin/E.Segal

2018 yılında okuduğum kitaplar arasında en iyiler olarak düşündüklerimin listesi. Kitaplarla ilgili yazılar blogumda bulunmakta.

12 Ocak 2019 Cumartesi

Kvaidan ve Bozguncu



Kvaidan

Lafcadio Hearn

Tuhaf Şeylere Dair Öyküler

Can Yayınları

Gerçekten de tuhaf, değişik, gizemli, biraz da ürkütücü öyküler. Yazar, eski Japon öykülerini bir araya getirmiş. Bazıları kitaplarda, bazılarını kendisi canlı olarak dinlemiş bu garip koleksiyonu oluşturmuş. Doğu hikayeleri klasiği. Kitabın ilk bölümünde hikayeler, ikinci bölümünde ise böceklerle ilgili hikayeler bulunuyor. Yazarın buna benzer birkaç kitabı daha bulunmakta. Japonya’ya yerleşip Japon vatandaşı olan bir Avrupalı kendisi. 1904 yılında yayınlanan bu klasik eser, 1964 yılında Japon sinema ustası Masaki Kobayashi tarafından sinemaya uyarlanıyor. Filmde dört öykü var. Oldukça ürkütücü öyküler seçilmiş. Kitap da film de birer başyapıt. Not:4/4





Bozguncu

Maksim Gorki

Seçme Öyküler

Can Yayınları

Gorki, Rus edebiyatının en iyilerinden. Romanları da olsa da daha çok öyküleriyle tanınıyor. Kendisi, gerçekçilik akımı ile yazıyor. Toplumcu edebiyat. Bu kitabında bazıları kısa bazıları uzun yedi öyküsü bulunuyor. Çok sevilen iki öyküsü Han ile Oğlu ve Varenka Olesava yanında İki Arkadaş, Kartal Türküsü, Çıkarma, Düşkünler ve kitaba adını veren Bozguncu bulunuyor. Bozguncu’da yayın dünyası eleştiriliyor, mizahi yönden. Bir çalışan, başyazarın gazetedeki yazısına birkaç sözcük ekliyor ve yazarı zor durumda bırakıyor. Başyazara da siz dünyanın kötülüklerinden söz edeceğinize önce gazetedeki kötülükleri engelleyin diyor. Not:4/4

11 Ocak 2019 Cuma

Müzik Seçkisi 2



LP-Girls Go Wild
LP-Suspicion
Lee Hi-Breath
Lee Hi-Rose
Amber-White Noise
Taeyeon-Something New
Akmu-Melted
The Do-Dust It Off
American Authors-Deep Water
Emir Can İğrek-Müzik Kutusu
Tuğkan-Ele Layık
Burry Soprano-Mary Jane
Taylor Swift-End Game
Taylor Swift-I Did Something
Taylor Swift-Babe
Gülşen-Emrin Olur
Ece Seçkin-Dibine Dibine
Teoman-Bazı Yalanlar
Jonas Blue-Polaroid
Tuğçe Kandemir-Yanlış
Kahraman Deniz-Lapa Lapa
İbrahim Maalouf-True Sorry
Manuş Baba-Geceler Kara Tren
Blind Melon-No Rain
Seventeen-Oh My
Mamamoo-Sleep in the Car
Cross Gene-Touch It
Stray Kids-My Pace
Emir-Million Years Ago
Eskitilmiş Yaz-Geceler Şimdi
Mavi Gri-Aklımı Kaçırdım
Karya Çandar-Pardon Tanışalım mı?
İrem Candar-Beni Bana Bırakıp

10 Ocak 2019 Perşembe

Filmler 2018-2



Tele Kız

Slovenka, 2009, Slovenya

Küçük bir şehirden başkent Ljubliana’ya üniversite eğitimi için gelen bir kız, parasızlık nedeniyle tele kızlığa başlar. İyi para kazanır ancak bu hayatın da zorlukları vardır. Oyuncu iyi, film iyi, sade, basit. Not:3/4

Ben, Tonya

I Tonya, 2017, A.B.D.

Yaklaşık 30 yıl öncesinin şampiyon buz patencisi Tonya Harding’in gerçek yaşamı ve onun rakibi Nancy Kerrigan ile dramatik ilişkisi. Konu iyi, oyuncu iyi, film iyi. Kaçırılmazlardan. Not:3/4

Shell

Scott Graham, 2012, İngiltere

Shell adlı genç bir kız, İskoçya’nın ıssız bir yerinde babası ile yaşamaktadır. İkisi de pek normal sayılmazlar. Durgun, sakin ama ilginç bir film. Herkese göre değil. Not:3/4

Çiğ (Mezar)

Raw (Grave)

Julia Ducournau, 2016, Fransa

Çiğ, ilginç, modern bir tür gerilim, korku filmi. Genç bir kız, vejateryendir, üniversite için ailesinden ayrılır ve okula başlar, veterinerlik fakültesi. Et yemediği halde okulda et göre göre et yemeye başlar. Ama bu et yeme merakı iyice ilerler ve bir tür hastalığa dönüşür. Et yemeden duramaz. Türü sevenler kaçırmasın. Not:4/4

Dudaklarımı Oku

Sur Mes Levres

Jacques Audiard, 2001, Fransa

Kulakları ağır işiten ve dudak okuyan genç bir kız. Bir şirkette çalışıyor. Sıradan biri, yalnız biri. Şirkete biri gelir, bir serseri, hırsız, sert, yakışıklı. İkisinin değişik bir arkadaşlığı vardır. Biri iyi masum diğeri kötü. Birlikte işler yaparlar ve başları belaya girer. Film hem romantik, hem aksiyon, hem polisiye gerilim. Oyuncular çok iyi. Unutulmayacak filmlerden. Not:4/4

Roseanna

Roseanna’s Grave, 1997, A.B.D.

İtalya’da bir köyde mezarlık doludur. Bir kadın ise kalp rahatsızlığı nedeniyle ölmek üzeredir ve mezarlığa gömülmek ister. Kocası, köyde kimse ölmesin ve mezarlıkta yer kalsın diye köy halkını hayatta tutmaya çalışır. Sevimli, sıcak, romantik komedi. Not:3/4

Yeraltı Peygamberi

Un Prophete

Jacques Audiard, 2009, Fransa

Genç bir Arap oğlan yetimhanede büyümüştür ve hapse düşer, mesleği yoktur, okuma yazması yoktur. Hapiste sessizce günlerini doldurup çıkmak ister. Ancak hapishanede Korsikalılar ile Müslümanlar iki ayrı gruptur, her şey onlardan sorulur. Arap oğlan Malik de bu gruplardan uzak duramaz. Mecburen onun da başı belaya girer. Hapis süresince başına gelmeyen kalmaz. Film enerjik, sağlam, konu, oyuncular, her şey çok iyi. Bomba gibi film. Not:4/4

Beden ve Ruh

On Body and Soul, 2017, Macaristan

Bir mezbahada çalışan iki insan, kız aşırı asosyal, erkeğin de kolu sakat. Bu ikisi de rüyalarında hep aynı şeyi görürler. Bir orman ve geyik. Alışılmadık bir durum. Rüyalarını birbirlerine anlatırlar ve acaba aynı rüyayı görmeye devam ediyorlar mı diye her gün kontrol ederler. Bu iki tuhaf insan acaba normal bir iletişim, ilişki kurabilecekler midir? Günümüz iletişimi, insan ilişkileri, yalnızlık ve sevgi üzerine çok çok iyi bir film. Kaçırılmaz. Not:4/4

Timbuktu

Abderrahmane Sissako, Moritanya, 2014

Son yılların en iyilerinden. Afrika’da Mali’de Müslüman Timbuktu şehrinde baskıcı İslam yönetimi altında yaşayan halk. Bir ailenin hayatını merkez alarak şehrin çektiği sıkıntıları anlatıyor film. Her şey yasaktır, müzik, spor ve diğer her şey. Bir belgesel niteliğinde sarsıcı film. Kaçırılmaz. Not:4/4

Gençliğin En İyisi

The Best of Youth

Marco Tullio Giordana, 2003, İtalya

Niccola ve Matteo adlı iki kardeşin yaşam öyküsü, 1960’lardan 2000’lere dek yaşadıkları, gençlik, okul, iş, aşk, evlilik. Bir yandan da İtalya’nın kırk yıllık yaşamı. Film tümüyle mükemmel. Konu, yönetim, oyuncular, bir yaşam destanı. Altı saatlik bir film ve kahramanlarla akraba gibi oluyorsunuz ve onlarla birlikte yaşıyorsunuz. Kaçırılmaz. Not:4/4

Kasap

Le Boucher

Claude Chabrol, 1970, Fransa

Yönetmenin klasik filmlerinden bir gerilim. Bir kasabada bir kasap ile bir öğretmen arasında ilişki vardır. Bir yandan da kasabada cinayetler işlenmektedir. Öğretmen, cinayetleri kasabın işlediğinden şüphelenmektedir. Biraz aşk biraz gerilim. Sıkı film. Not:3/4

Arkadaşımın Arkadaşı

L’ami de Mon Amie

Eric Rohmer, 1987, Fransa

Yönetmenden aşk ve arkadaşlık üzerine hafif bir komedi. İki kız ve iki erkek. Hepsi birbirinin arkadaşı. Hepsi de birbirlerinin arkadaşlarına aşık olurlar. Dört kahramanın sohbetleri çok tatlı. Dördü de sonuçta mutluluk ve sevgi isterler. Keyif verici bir Fransız usulü film. Not:3/4

Düşler Tutkular ve Suçlar

The Dreamers

Bernardo Bertolucci, 2003, İtalya

İtalyanın dev yönetmeninden dev bir film. Paris’te 1968 olayları zamanında üç kişinin çalkantılı gençlik ilişkileri. Bir ağabey, bir kızkardeş ve bir genç oğlanın tuhaf ilişkileri. Herkese göre değil. Not:3/4

Pauline Plajda

Pauline a la plage

Eric Rohmer, 1983, Fransa

İki kız tatile çıkarlar. Birisi, eski sevdiği ile karşılaşır. Diğerinin ise yeni bir arkadaşı olur. Aşk, sevgi, ilişkiler, arkadaşlık üzerine tipik Fransız sineması. Görüntüler, konuşmalar keyif veriyor. Not:3/4

Bir Yaz Hikayesi

Conte d’ete

Eric Rohmer, 1996, Fransa

Yönetmenin her zamanki gibi insan ilişkileri filmlerinden, tatlı, yumuşak, hafif ve derin. Genç bir çocuk, üniversiteyi bitirir ve işe girmeden önce tatile çıkar. Kendisini pek de umursamayan bir sevgilisi vardır, o gelmez tatile, çocuk tatilde iki kızla tanışır. Hangisini sevdiğine karar veremez. Fransız sinemasını sevenler için ideal. Not:3/4

Claire’in Dizi

Le Genou de Claire

Eric Rohmer, 1970, Fransa

Genç bir adam, evlenme öncesi bir tatile çıkar. Bir tanıdığının evine gider ve orada iki genç kız ile ilgilenir. Hafif ama karmaşık bir Fransız usulü aşk ve arkadaşlık filmi. Not:3/4

Aşka Yolculuk

Leap Year, 2010, İrlanda

Gelmiş geçmiş en tatlı romantik komedilerden. Anna, Jeremy ile evlenmek üzeredir, İrlanda’ya gider ama doğa şartları nedeniyle mahsur kalır bir kasabada, Declan ile tanışır ve aralarında komik bir arkadaşlık başlar, sürekli olarak birbirlerine laf sokarlar. Acaba bu bir aşk mıdır? Kaçırılmaz. Not:3/4

Hazan Mevsimi

Bir Panayır Hikayesi

Mehmet Eryılmaz, 2008

Bir panayırda yaşanan bir aşk hikayesi. Panayır şarkıcısı Nurşen ile civardaki göl kenarında inşaatta çalışan işçi Cemal’in aşkı. Olanaksızlıklar içinde yaşanan alçakgönüllü ve hüzünlü bir ilişki. Doğal oyuncular, güzel konu, sade film. Panayırda geçmesi de ilginç. Sinemamızın en iyilerinden. Not:4/4

Yeşil Işın

Le Rayon Vert

Eric Rohmer, 1986, Fransa

Yönetmenin en iyi filmlerinden. Genç bir kadın, yazın tatile çıkma zamanı. Arkadaş bulma sıkıntısı çeken bir kadındır. Hep yalnızdır. Sohbet de edemez. Tatile çıkacak arkadaş da bulamaz. Birkaç yere tatile gider ama eğlenemez ve hep geri döner. Bir akşamüstü, gün batımında güneş batışının yeşil renkte olduğunu fark eder. Fransız sinemasını sevenler için. Not:4/4

Heidi

Anuk Steffen, 2015, Almanya

Ünlü çocuk kitabının bu uyarlaması nefis. Duygulu, sevimli, komik, insancıl. Heidi, dağdaki büyükbabasının yanına yerleşir. Doğada küçük çoban Peter ile arkadaş olur. Şehirde bir ailenin yanına yerleştirilir ama bir türlü rahat edemez ancak Clara adlı bir arkadaşı olur. Kaçırılmaz. Not:3/4