22 Mart 2020 Pazar

En Sevdiğim Filmler 5





Sevmek Zamanı

Metin Erksan, 1965

Müşfik Kenter, Sema Özcan

Türk sinemasının en özel ve iyi filmi. Siyah beyaz dönemin. Bu film, Fransa’da çekilmiş olsaydı, Dünya sinemasının en iyi 100 filmi arasına girerdi. Eski İstanbul, Boğaz, tarihi yarımada ve özellikle Büyükada da filmde başrolde. Müziğiyle, konusu ile hüzünlü bir film. Bir aşk filmi. Platonik aşk. Bir boyacı, Büyükada’da bir evde tamir işleri yaparken karşıki evde bir kadın fotoğrafı görür ve fotoğrafa, fotoğraftaki kadına aşık olur. Sürekli girer eve ve fotoğrafa bakar. Fotoğraftaki kadın gelir ve kadın da boyacıya aşık olur. Ancak adam kadına değil onun fotoğrafına aşıktır. Kadın birlikte olmak ister ama adam bunu yapamaz. Film tek başına bir zirve.







Acı Hayat

Metin Erksan, 1962

Ayhan Işık, Türkan Şoray, Ekrem Bora, Nebahat Çehre

Bir aşk filmi ancak sosyal yönü de var. Bir işçi ile bir manikürcü birbirine aşıktır ve evleneceklerdir. Paraları olmadığı için kiralık ev bulamazlar. Bir zengin adam da bu kadına aşık olur ve onu paranın gücü ile kandırır. İkili ayrılır ve işçi adam bir intikam planlar. Görüntü yönetmenliği çok iyi, oyuncular çok iyi, özellikle sinemamızın en iyilerinden Ekrem Bora. Hüzünlü aşk filmi, şiirsel, romantik gerçekçi.







Suçlular Aramızda

Metin Erksan, 1964

Ekrem Bora, Belgin Doruk, Leyla Sayar, Tamer Yiğit

Usta yönetmenden bu kez bir polisiye, bir kara film. Fransız sineması, Fransız Yeni dalgası havası olan filmde bir hırsızlık üzerinden toplum eleştirisi ve sınıf çelişkisi anlatılıyor. Bir zengin konakta bir hırsızlık olur, çalınan mücevher sahte çıkınca hırsızlar ve konaktakiler arasında karmaşık ilişkiler başlar. Zenginlerin yaşamı da eleştiriliyor. Ekrem Bora müthiş.



Not:

En sevdiklerime yerli sinema ile başlamıştım. Eski filmler, yeni filmlerden en sevdiklerim diye. 2000 öncesine ait izlediklerimden 5 film olmuş oldu. Vesikalı Yarim, Ah Güzel İstanbul, Acı Hayat, Suçlular Aramızda, Sevmek Zamanı. En iyi olduğunu düşündüğüm Sevmek Zamanı, en sevdiğim ise Vesikalı Yarim.

2000 sonrasında ise en sevdiğim 6 filmi daha önce yazmıştım. Hazan Mevsimi-Bir Panayır Hikayesi, Uzak İhtimal, Issız Adam, Hokkabaz, Fasulye ve Sonbahar. Sonbahar, hem 2000’lerin en iyi yerli filmi hem de en sevdiğim.

Bundan sonra diğer ülke filmlerinden en sevdiklerimi yazıcam. Yani kişisel tercihlerimi. En iyileri ise daha önce yazdım. Blogumda filmler başlığında hepsi.

52 yorum:

  1. Ah, o eski Yeşilçam filmleri.
    Bayılıyorum deeptone.
    Ya bu üçünü de acaba seyrettim mi, seyretmedim mi? Hatırlayamadım. Ayhan Işık ve Türkan Şoray'ı fotoğraftaki apartmanı görünce sanki onu izlemişim gibi geldi. (Çok uzun yıllar önce televizyonda tabii) hislerim pek yanıltmaz büyük ihtimalle onu izledim.
    Ekrem Bora mekanı cennet olsun çok severim.
    Hatta zamanında onun için intihara kalkışan kızlar olmuş derler.
    Şimdiki filmleri pek sevmiyorum eskiler başkaymış.
    Eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürük ve ben.

      izlemişsindir yaa hepsini sen :) ekrem bora, olabilir valla :)

      Sil
  2. Siyah beyaz filmlerin yeri bende ayrı acı hayat filmini izleyeceğim en kısa zamanda, teşekkürler Deep 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. camdan düşler.

      acı hayat nefis nefis :)

      Sil
  3. Ay bugün yeşil çamdaki güzelleri izledim sen de bunları paylaşınca ne hoş tesadüf dedim. Eskiden insanların güzellikleri daha çarpıcıymış. Koyduğun fotoğraflarda bile öyle :)

    YanıtlaSil
  4. Yeşilcam filmlerinin öyle bir havası var ki defalarca kez izlesem de asla bıkmıyorum. Tavsiyelerini görünce yeniden izleme isteği geldi Deep :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mor düşler.

      eveet bir de masum filmler yaaa, şimdi diziler çok değişti artık :)

      Sil
  5. Sevmek Zamanı'na tv de denk gelmiştim bir aralar ,son yarım kısmı olabilir filmin,fazla sakin bulup izleyemediğimi anımsadım :)

    Sonbahar benim için de en iyiler listesinde ...Issız Adam'a sanırım bir ben ıssız kaldım,hiç sevemedim yahu filmi...işte Anlamazdın şarkısı vardı bi , onu da Aliye'den bilmekteydim zaten ,hani şu çocuklarım olmadan asla olandan:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vakti dem.

      sevmek zamanı, yakalarsan yine izle yaa, önemli değerli film :) sonbahar evet. şarkı evet aliye hıhım :) ıssız adam sevilmeyebilir evet bencesi de tartışmalı film, ancak o tür ya da bir tür sinemanın ilk filmi sayılır o. tarihi değeri var sinemamız açısından yani. iyi film demek iddialı olur ama o yönetmenin en iyi filmi diyom ben. ayrıca en iyi filmlerden değil de sevdiklerimden diyom zaten, belki de her izleyişimde ağladığımdan :) antipatik bir film de sayılabilir zaten :)

      Sil
  6. Deep acı hayatı izledim

    YanıtlaSil
  7. Ben de izlemişimdir muhtemelen:) Çocukken meşe (bilye) oynardık. Çiklet ve çikolataların içinden o filmlerin artistlerinin küçük resimleri çıkardı. Kaybeden o resimlerden birini verirdi kazanana. Sonra işler büyüdü, iyi oynayanların elinde deste deste artist resmi birikti. 10 tanesini elli kuruşa falan satıp paraya dökmeye başladılar:) Oh those old days!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaystros tyrha.

      hehe, ah mazii, güzel oyunmuş :)

      Sil
  8. Yeşilçam nostaljisi...Ah o eski filmler. Aşklar bile daha masum sanki.:)

    YanıtlaSil
  9. Selam aleykum deep nasılsın iyi misin ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sibel.

      heey evde olunca ilgilenebildin de mi blogunlaa :)

      Sil
  10. Sevmek Zamanı'nı arkadaşımla izleyip çok sevmemiştik. Benlik bir film değildi. Vesikalı Yarim'i merak ediyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kağıt salıncak.

      sevmek zamanı ağır ve hüzünlü film tabii yaa normaal. vesikalı yarim büyüleyici filiiim :)

      Sil
  11. Ah Yeşilçam <3 Bambaşka bir havası var bazı filmlerin. Teşekkürler bu güzel filmleri hatırlattığın için. :)

    YanıtlaSil
  12. eski türk filmleri gibi var mı ama .)))

    YanıtlaSil
  13. Film kültürüm aşırı zayıf.. Eski Yeşilçam filmlerinden biliyorum birkaç tane. Bunları duymamıştım.. Bunları izlerim bir gün :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. irem çelik.

      aklında olsun bunlar iyiler :)

      Sil
  14. en klasikler bunlar tabi, sevilmez mi, tekrar izleyesim geldi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pelin pembesi.

      evet evet izlenir bunlar defalarca. ya örneğin, vesikalı yarim i izlemeye doyamıyorum :)

      Sil
  15. müfred.

    hımm en çok italyanlardan almışız galibaa :) eh öyle evet haklısın fena tüketici olduk :)

    YanıtlaSil
  16. ilkay özgür.

    iyi film çünküü çok iyi :) uzak ihtimal çokzel, fasulye komik, amaa sonbahar çok iyiii :)

    YanıtlaSil
  17. Eski filmleri pek izlemem ama yine de aklımda olsunlar, sağol. :)

    YanıtlaSil
  18. Yeşilçam çok severim. Kaç kere izledim filmlerini bilmem ama her defasında ilk kez izlemiş gibi oluyorum:)

    YanıtlaSil
  19. Ne eski filmler yaa, ne güzellerdi. Bu corona günleri daha uzarsa dizilerden sıra bunlara da gelecek gibi görünüyor. İzleriz tabii, hem hatırlamış oluruz bu güzel filmleri de...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dert anası gülhan.

      evdeyken işte bol kitap bol film bol dizi ne güzeel :)

      Sil
  20. Oooo fotgraflarla süslemişsin blogunu,ne güzel..Nostjik omuş..Ah eski filmler ah..😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ertuğrul yıldırım.

      hıhıms ekrandan çektiiim :)

      Sil
  21. Aa Metin Erksan- kuyu filmiyle ilgili bir makale vardı. Ödev için okumuştum. Filmleri seyretmedim ama seyretmem lazım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ebrar.

      erksanın kuyu filmi de güzel, o sanırım toplumcu gerçekçi döneminden :) kuyu ağır film amaaa :)

      Sil
  22. Bunlardan izlediğim var mı hatırlayamadım. Belki TRT'de bir zamanlar verilmişse izlemiş olabilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cavanşir gadimov.

      var nette bu filmler çok iyiii :)

      Sil
  23. Yaşımdan dolayı hiçbirini de bilmiyorum ama merak ettim şimdi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. buzlar kraliçesi.

      ay tv kanallarında bunlar yiaaa :)

      Sil
  24. Sevmek zamanı, Kürk Mantolu Madonna gibiymiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaşamdan yazılar.

      ah evet ikisinde de hüzünlü aşk var olabiliiir :)

      Sil