28 Temmuz 2023 Cuma

SARI ODANIN ESRARI

 


SARI ODANIN ESRARI

Gaston Leroux

İş Bankası Yayınları, 281 sayfa

İlk polisiye romanlardan biri. Poe ve Doyle’a benziyor haliyle, dönem olarak. Yazar aynı zamanda müthiş eser Operadaki Hayalet’in de yazarı. Fransızlar, polisiyede ekol zaten, İngiliz ve Amerikalılar gibi. Romanın sonundaki açıklamalara gelince okur, Agatha Christie’nin de bu romandan etkilendiği belli oluyor.

Kapalı oda esrarı bu romanın konusu. O dönemin popüler konularından. İçerden kilitli bir odaya nasıl girilir, çıkılır? Hırsız veya katiller nasıl olur da içerden kilitli bir odaya girerler, suç işler, çıkarlar, kimse de görmez, ipucu da olmaz, bu konuyu işleyen esrarengiz romanlardan.

Bir baba ile kızı bir evde yaşarlar. Kız, evlenme aşamasındadır. Evde hizmetliler de vardır, misafirler de gelir gider. Kız, bir gece saldırıya uğrar. Saldırı, kızın içerden kilitli odasında gerçekleştiği için çok esrarlıdır bu saldırı. Polis detektifi gelir eve. Bir de bir araştırmacı gazeteci gelir. Detektif orta yaşlı, gazeteci ise 18 yaşındadır ancak zekidir.

İkisi olayı çözmek için bir yarışa girerler. Genelde bu tür olaylarda suçlu en yakınlardan çıkar. Neden de her zamanki gibi aşk veya paradır. Kıskançlık, intikam da olabilir. Bunlar da yine paraya, aşka, çıkara çıkarlar, sonunda.

Adım adım ilerleyen, açılan roman hem gizemli, meraklı hem de şaşırtıcı ve heyecanlı. Klasik polisiyelerden. Araştırma sorgulama sürecini anlatan romanlardan.

Mükemmel. Not:4/4

34 yorum:

  1. Not aldım deep, kalemine sağlık...

    YanıtlaSil
  2. Agatha Christie kitaplarını çok severim. Her ne kadar uzun uzuuun zamandır okumasam da pek hoştur onları okumak. Yazarın bu kitaptan etkilenmesi ilgimi çekti. Sen de mükemmel demişsin :) Operadaki Hayalet'i de merak ediyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilkay.

      bu da operadaki hayalet de okunur ivit :)

      Sil
  3. Sarı Odanın Esrarını yıllar önce okumuştum ama daha önemlisi Operadaki Hayalet; televizyonun tek kanallı ve siyah beyaz olduğu yıllarda ve biz henüz çocukken yayına akşamüstü başlayan TRT'de dizi olarak ve geç bir saatte yayınlanıyordu. Müthişti ve ürkütücüydü, elbette meraklandırıcı ve etkileyeci... İzlendi mi bilmiyorum, izlenmediyse muhtemelen internette bulunabilir diye düşünüyorum. Elbette tavsiye ediyorum ama o yılların teknik yetersizliklerini de göz ardı etmeden izlenmeli diye düşünüyorum:) Sonra bir kez daha ve çok uzak olamayan zamanda dizi tekrar yapıldı ancak siyah beyazın tadının üzerine tat tanımadığım için ben ilgilenmemiştim. Belki yeni çevrime daha kolay ulaşılabilir:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. buraneros.

      operadaki hayalet film versiyonları var nette, operaları da var, tv dizisi bilmiyorum, siyah beyaz dizi bakayım nette :)

      Sil
  4. Kesin alınacaklar listesine ekleyeceğim bu kitabı.
    Okuyup paylaştığınız için teşekkür ediyorum size.

    YanıtlaSil
  5. Bu tarz polisiyeler bana biraz sıkıcı geliyor. Ben gerilim ve kovalamacanın yoğun olduğu eserleri seviyorum. Agatha kitapları da aynı şekilde heyecan uyandırmıyor bende. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet.

      hımmm o zaman sen patricia cornwell, tami hoag, tess gerritsen, henning mankel, patricia highsmith, ruth rendell deneyebilirsiiin :)

      Sil
  6. Agatha Christie’nin romanlarını severim bunu da not ettim, bakacağım elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gül akça.

      bu çok iyi bir eser de tabii eski yani :)

      Sil
  7. İlgimi çekti. Bir bakayım buna. :) Hazır elimde Operadaki Hayalet kitabı da varken ikisini bir arada çıkarayım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurix.

      hıhım ivit bencesi de iyi yaparsııın :)

      Sil
  8. Oooo bayağı merak ettim internetten alayım ben bunu.

    YanıtlaSil
  9. Agatha Christie'nin etkilendiği bir kitap olunca güzel olmaması elde değil. 👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. peliş.

      eveeet :) romanın sonunda kahramanın yaptığı açıklamalar agatha stilini oluşturmuş belli ivit :)

      Sil
  10. Bayağı gizemli bir kitapmis emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
  11. Agatha’yı bile etkileyen bir kitap. Vay canına Deep :)

    YanıtlaSil
  12. En sevdiğğiim tarz. Notumu aldım. Birdee operadaki hayaletii. Kalemine sağlık Deep teşekkürler öneri için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. buffiy.

      operadaki hayalet nefis yaaa şey gibii notre dame'ın kamburusuuu :)

      Sil
  13. Bu kitabı ismen bilsem de almaya pek yakın hissetmemiştim kendimi ama polisiye deyince şimdi sıcak hissetmeye başladım, alabilirim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man.

      oooo klasik eder bu süfeer :)

      Sil
  14. Kapalı odalı, konulara bayılırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gizli pencere.

      şimdi de filmleri moda de miii :)

      Sil
  15. Edgar Allan Poe ve Arthur Conan Doyle'ın kitalarını çok sevdiğimden bunu da severim büyük ihtimalle.Teşekkürler çok güzel anlatmışsın:)

    YanıtlaSil
  16. İş Bankası yayınları çok güzel oluyor 🙂

    YanıtlaSil
  17. Pek polisiye roman okumuyorum nedense. Okursam da arada bir Ahmet Ümit. Bu kitabı da not aldım :)

    YanıtlaSil