5 Nisan 2022 Salı

HEYKEL KAFASI

 




Tarihi sıkıcı bulsam da, uykumu getirse de arkeolojiden, antropolojiden hoşlanırım. İnsanlar neler yapmış, anıtlar, neler kullanmış, taşlar, vazolar, heykeller, lahitler, ilgimi çeker.

O yüzden, yollarda görünce eski gibi duran taşlar, heykeller, durur bakarım. Antik mi, arkaik mi, prehistorik mi, yoksa yeni de eskitilmiş mi, satmak için. Severim böyle eşyalara bakmayı.

Markete parka giderken her zamanki kısa yolda, balıkçı, peynirci, telefoncu, hediyelik eşya dükkanları var, sahafımsı dükkanlar. Bu sahafımsı ve hediyelikçilerde hep ilginç şeyler oluyor. Bu kez de heykel kafaları gördüm. Kim ki bunlar diye merak edip sordum, tabii bilmiyorlardı. İzin alıp fotolarını çektim.

Çocuk gibi olanı bilemedim, bulamadım. Eros heykellerine benziyor sanki, çocuk heykeli de olabilir, antika olmasa gerek, rastgele yapılmış gibi, yine de belirgin bir simetrisi var.

Diğerini buldum. Mikalenjelo eseri imiş. Michel Angelo. Papa 2. Julius’un anıt mezarındaki heykel grubundan Musa heykeli. Musa. 10 Emir yani. Ünlü söz var ya, ülkemizde, dünyada, İsa Musa gel bizi kutsa.

Musa bu heykelde bilgeliği temsil eden uzun sakalını tutuyor. Bir Tanrı gibi tasvir edilmiş. Sağ elinde on emri listeleyen taş tableti var. Üst beden büyük. O zamanlar heykele aşağıdan bakanlar bedeni doğru oranda görsün diye. Mezar anıtında bu heykel ortada büyük.

Musa her an ayağa kalkmaya hazır ve hayal kırıklığı içinde tasvir edilmiş, çünkü emekleri boşa gitmiş, insanların hala puta taptığını görmüş. Mezar San Pietro in Vincoli bazilikasında imiş. Barok tarzda bir heykel, Michel Angelo tarzı.




42 yorum:

  1. Tarihin hikayesini ben de seviyorum:) teşekkürler paylaşım için deep...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. camdan düşler.

      tarihsel hikayeler eveeet :)

      Sil
  2. Aşağıdan bakınca heykel normal görünsün diye üst gövdeyi büyük yapma ayrıntısını öğrenmek ilginçti. :) İkinci heykelin saçında taç benzeri bir şey dikkati çekiyor. Heykelimiz kız demek ki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. filmgündemi.

      o zamanın perspektifi işte :) hım ivit olabiler :)

      Sil
  3. Oooo oooo sen sevdin arkeolojiyi iyicee bak heykelde Davud heykeli gibi kasları ve damarları da çok belirgin tabi bu kopya ama orijinali çok gusel :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz gemi.

      iyi canlandırmış yani yapan usta :)

      Sil
  4. ''Tarih tekerrürden ibarettir.'' Denilse de, ben de çok gizemli bulurum. Paylaşım çok güzel. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eğitim pınarı.

      tarihin gizemi eveet :)

      Sil
  5. Tarihi eserlere ,heykellere vs. uzun uzun bakmaktan alıkoyamam kendimi, çok ilgimi çeker benim.

    YanıtlaSil
  6. Genelde eskitilmişleri görüyoruz aslını pek görme şansımız yok

    YanıtlaSil
  7. Arkeolojiyi ve taşları severim. Güzel bilgilendirme:)

    YanıtlaSil
  8. Tarihi uzun zaman sevmeyişimin nedenini buldum :) insanı katmıyorlar içine. İnsanı katan , motamot anlatmayan tarih okumalarını ve dinlemelerini sevdim ben.

    Yeni bir şeyler öğrendim:) teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vakti dem.

      işte o yüzden arkeoloji ve antrolpoloji daha keyifli :) evet ben de öğrenmiş oldum :)

      Sil
  9. Üst bedenin büyük oluşu ile ilgili ayrıntıyı bilmiyordum. Bir bilgi daha öğrenmiş oldum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ada denizi.

      aşağıdan bakınca küçük görünmesin diye :)

      Sil
  10. Tarih konusunu bende hiç sevmem hep uykum gelir ama bazı yerlerde heves uyandırmıyor değil :)

    YanıtlaSil
  11. Mitolojiye bende sarmıştım bir ara ama zor bir iş :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dada.

      mütler evet zor ve keyifli olabiliyorlar :)

      Sil
  12. İlkokulda Hayat Bilgisi kitabındın sayfalarında gördüğüm Hitit duvar kabartmalarını Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nde görünce çok şaşırmıştım. Gerçekten varlarmoş diye :))
    Ay ne ilgisi var şimdi ? Bilemedim ya, neyse...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tülin.

      ah evet müzelerde insan şaşırabiliyor de mi :)

      Sil
  13. Tarihi anlatım şekline göre sevebilirim de sevmeyebilirim de. İkilemde olduğum bir konu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man.

      tarih ile oynayabiliyorlar, güvenmek zor :)

      Sil
  14. Tarih ne ölçüde gerçeği yansıtır asla öğrenilemeyecek bununla birlikte geçmişin gerçeklerine yaklaşmak için yapılan bütün çalışmaları değerli buluyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaplan diary.

      evet tarih değiştirilebiliyor kişiye göre ama evet yine de anlamak için çalışıyor tarihçiler :)

      Sil
  15. Benim de çok ilgimi çekiyor bu tarz şeyler, oğlak burcu olduğumuz için olabilir:)) çok güzel yazmışsın eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  16. müfred.

    evet bir çeşit put gibi oluyor kişi olursa. bir de sanatsal heykeller var ayrıca :)

    YanıtlaSil
  17. ilkay.

    evet antik dönemler, tarih öncesi filan ilginç oluyor. heykeller evet bazıları canlı gibiler bir anda kalkıp konuşcaklarmış gibi :)

    YanıtlaSil
  18. Heykellerin o dönemde üst bedenlerinin büyük olduğu bilgisine şaşırdım. Ben de arkeolojiyi, eski tarihi çok severim ama bilgim pek yoktur. Okuyup öğrenmeyi çok istiyorum. O yüzden bayıldım bu yazıya, daha da bu tarz yazılar yazarsın umarım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure.

      hımm, tamams, ilginçli arkeo konuları bulunca yazarım tabisi :)

      Sil
  19. böyle böyle seveceksin tarihi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kitap eylemi.

      tarihten çok tarihi eserleri seviyom :)

      Sil
  20. Böyle araştırmaları seviyorsun Deep

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaşamdan yazılar.

      sanat üzerine araştırmayı seviyorum eveey :)

      Sil
  21. Ben de çok severim heykelleri de tarihi de ☺️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. derya.

      ben daha çok eserleri seviyorum :)

      Sil
  22. Benim de tarih çok sonralardan ilgimi çekti

    YanıtlaSil