25 Ağustos 2023 Cuma

BCP AĞUSTOS


Blogları Canlandırma Projesi etkinliğimiz keyifle ve başarıyla devam ediyor, ikinci yılındayız. Her ay için seçtiğimiz temada kitap, belgesel, film, dizi, anime, program, podcast, manga, ne olursa okuyor veya izliyoruz.

Ağustos ayının teması savaş tarih, yolculuk idi. Tarih ve yolculuk temalarına uygun bir kitap seçtim. Kitabı mutlulukla okudum.


AFRİKA SAHRA-Yİ KEBİRİ’NDE SEYAHAT

SADIK El-MÜEYYED

Çamlıca Yayınevi, 227 sayfa

Sultan II. Abdülhamit zamanından bir seyahatname. Yazarı, seyahatı da yapan Osmanlı askeri Sadık el-Müeyyed.

Arap asıllı Osmanlı askeri Müeyyed padişahin sadık askerlerinden biri. Sürekli rütbesi yükseliyor, nişanlar, madalyalar alıyor. 1800’lerin sonlarında İstanbul’dan önce vapurla İzmir’e gidiyor, sonra da ordan develerle aylar süren seyahatına başlıyor. Büyük bir ekiple, askerler, yardımcılar, daha sonra da Afrika’da bedeviler katılıyor yolculuğa. Erzak, su, eşyalar yanlarında. Sahra çölünde yolculuk yapıyorlar. Bingazi’ye gidiyorlar. Çeşitli resmi ziyaretlerde, görüşmelerde bulunuyorlar.

Çöl sıcak tabii, rüzgar da var, rüzgarda koyunlar ölüyor, su bulmak zor, yolda karşılarına çıkan kuyulardan su alıyorlar. Sular bazen zehirli oluyor, kamp yaptıkları zaman koyun kesiyorlar, yemekler pişiyor, Osmanlıların yedikleri ile yanlarındaki bedevilerin yemekleri farklı. Çölü geçmek uzun sürüyor. Kumda yaşam farklı. Kumda yaşayanlar birbirlerini ayak izlerinden tanıyorlar. Ekip her yerde iyi karşılanıyor.

Yazar bir yandan da geceleri notlar tutuyor. Bütün yolculuğu anlatıyor. İnsanları, yemekleri, suyu, ilişkileri, yerel gelenekleri. Dili de keyifli. Osmanlıca olsa da anlaşılıyor. Kitapta belgeler, haritalar da var. Yazar, saraya raporlar sunuyor. Yolda Osmanlı, Afrika şartları ile Avrupa’yı da kıyaslıyor. Avrupa’da da çeşitli görevlerde bulunan asker yazar, Avrupa’da yolculuğun kolaylıklarını da anlatıyor. Yollar, teknoloji, barınma açısından.

Kitap, seyahatname olarak çok şaşırtıcı bir eser. Kafile ile birebir yolculuk yapıyoruz sanki. Hayranlık uyandıran bir yapıt.

Not:4/4

32 yorum:

  1. Seyahatnameler kendileri ile resmi tarihi sınayabildiğimiz çok çok önemli bir tarihi kayıt bence. Şu sıralar çölde yaşıyorum ama benden 100 yıl önce buralarda yaşamış insanları anlamam mümkün bile deģil. Özellikle kitap Osmanlıca ise ekstra dil yetisine de katkı sağlar. Ne güzel bir okuma olmuş gibi görünüyor. Allah bereket versin. Ben de bu ayın BCP yazılarını yazdım ama son düzenleme için haftaiçi çocukların okula gitmesini bekliyorum ki bilgisayar bana kalsın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deniz.

      bu kitap ne güzel yazılmış heyecanla ve keyifle okudum :)

      Sil
  2. Ne büyüleyici bir kitap. Ruhu şad olsun merhum yazarın. Not alıyorum mutlaka. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. küçük kara balık.

      eveeet. müfred öğütlemişti :)

      Sil
    2. Böyle kitaplara rastlarsam yine tavsiye ederim inşaallah. :)

      Sil
  3. Seyehatname tarzında yazılanları severim. Sanki okurken oralardayım gibi gelir bana.:) Değerlendireyim bu kitabı...

    YanıtlaSil
  4. O şartlarda not alanlara imreniyorum. Yazar bir çok yönden incelemiş yolculuğu. Gerçekten de okunası bir kitap gibi duruyor Deep.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaşamdan yazılar.

      evet yaa oturup geceleri yazmış çölde kolay değil yani :)

      Sil
  5. Çok merak ettim şimdi. :) Güzel bir okuma olmuş. Ben bu ay biraz geç yazacağım. Şu sıralar biraz yoğunum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. okurix.

      bu kitap çok merakla ilgiyle okunuyor :)

      Sil
  6. Güzel bir kitaba benziyor. Seyahatname olduğundan sıkmaz okunur iken. Güzel bir inceleme olmuş. Teşekkür ederim. 😊

    YanıtlaSil
  7. Açıkçası başta ilgimi çekmemişti ama yazını okudukça ilginç geldi. En çok da yazarın bunları yaşarken verdiği emeği ve tüm o deneyimleri düşündüm. İlginç gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilkay.

      evet yaa kitap her yönden şaşırtıcı :)

      Sil
  8. Kitabı uzun zaman önce okuma listeme eklemiştim, bu vesileyle biraz öne alayım o zaman. Okuyunca yorumlarımı yazmaya çalışırım. Ağustos geçti artık, Eylül de projeye dahil olacağım inşallah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. arif öztürk.

      eylül tabii ki. eylül temaları gotik ve gerilim :)

      Sil
  9. Seyahatnameler tarafsız bir gözle, çok yönlü ve gerçekçi olarak kaleme alınmışsa okuyana çok şey katıyor: Yaşanan dönem, farklı kültürler, yöresel adetler vb. gibi. Bir kitabın tam puan (4/4 ) alması ne güzel.
    Doyurucu bir tanıtımdı, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makbule abalı.

      eveet ya bu kitap hem çölü anlatması hem de o dönemdeki yolculuk şartlarını adım adım anlatması yönünden çok başarılı :)

      Sil
  10. Bu türde okumalar yapmadım hiç, ilginç görünüyor, yüksek puan da vermişsin hem, değerlendirmeli bı, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vakti dem.

      ya evet yaa bu kitaba hayran oldum :)

      Sil
  11. Bayağı ilginç bir seçim olmuş, hıms.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dövüşürken hanımefendi değilim.

      eveey :)

      Sil
  12. Yanıtlar
    1. su.

      yeni duydum ben deee ama iyi ki duymuşum :)

      Sil
  13. keyifli ilginç bilgilerle dolu gibi pek fazla seyahat anı kitabı okumasam da ilgimi çekti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz gemi.

      eveey ilginçli denişikli :)

      Sil
  14. Ay bunu hemen okumalıyım! Tanıtım ve yorum için teşekkürler. Bugüne kadar hiç duymamışım oysa ne müthiş bir şeymiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tefrika.

      vallahi yaaa hayretle okudum ben de iyi ki yazmış bu anılarını yazar yaa :)

      Sil