29 Kasım 2023 Çarşamba

YAZI NOTLARI 4




Öykü, anı, günlük, deneme yazmak için tuttuğum notlardan:


Kızın biri hamile kalmış, yabancı, kendini kurtarmak için, şey demiş, Tanrı ile oldum, mesih doğuracağım. Bizim ülkede de eskiden köy yerlerinde hamile kalan kızlar üç harfliler yaptı dermiş, millet de inanırmış.

Köylük yerlerde anneler tarlaya gittiğinde çocukları eve kilitleyip gidermiş, sabahtan akşama dek, tuvaletler de dışarda oluyor köylük yerlerde, çocuklar idrarlarını saksıya yapar, üzerlerini örtermiş. Çocuklarını beslemeyi unutan anneler de olurmuş. Çocuklar uykularında bayılırmış açlıktan.

Yüksek ses ve bağırmalar olunca insanın etrafında, çabuk geriliyor insan, nefessiz kalıyor, hatta ağlıyor.

Oksitoksin ve endorfin sağlarmış sevdiğine sarılmak. Bebekler, minik tatlı kıvırcık kız çocukları, muz, çikolata, puding, çakıl taşları, kokulu mumlar, kokulu sabunlar, frambuazlı pasta, müzik kutuları, çiçekler, ağaçlar, kuşlar sağlıyor bu hormonları.

Yaşlılar ilginç deyimler kullanıyor, yollarda duyuyorum. Saftirik softa, kemcik (çok zayıf), Agamemnon’un kazı, heyula, çıfıt çarşısı gibi. Eve gelince nette bakıyorum da hepsinin anlamını bulamayabiliyorum.

Erenköy’de meyvelikleri olurmuş insanların, 1950’lerde, yalıları olurmuş zenginlerin, buralarda paşa kızları yaşarmış, örnekse, Fevzi Çakmak’ın kızları. Paşa konakları olurmuş onların Çemberlitaş’ta.

Arılar yorgun düşünce çiçeklerin içinde uykuya yatıyormuş.

Migros’ta kasadaki kız birden kaşınmaya başladı. Çünkü kapıdan kedi girdi. Tüylü canlılara alerjisi varmış.

45 yorum:

  1. Oksitosin ve endorfin salgılayan her şeyin çok güzel olması:)

    YanıtlaSil
  2. Merhabalar.
    Sekiz tane ayrı ayrı konuya değinilmiş bu paylaşımınızda, sırayla gidelim bakalım ne okuyup, ne yazacağız:

    1-Kızlar cin gibi ve akıllı kızlarmış.

    2-Köy yerlerinde çocukları evlere kilitleyip tarlaya çalışmaya gitmek pek akıl karı bir uygulamama olmamakla birlikte demek ki başka bir yol bulamamışlar. Anneler belki çocuklarını beslemeyi unutabilirler, ama acıkan çocuk açlığını anneye mutlaka hatırlatır.

    3-Etrafımızdaki yüksek seslerden rahatsız olduğumuz doğrudur. Ama bu yüksek ses, herkeste aynı tepkiye neden olmaz!

    4-Oksitoksin ve endorfin hormonları ile ilgili bir bilgi birikimim olmadığı için bu konuda bir şey söylemem mümkün değil. Ama öğrenmiş oldum.

    5-Yaşlıların kullandıkları o deyimler halk ya da yöre ağzı deyimler olabilir. Bu tür deyim ve kelimeleri genel sözlüklerde bulmanız imkansızdır. Ancak TDK şu anda çok geniş bir sözlük yelpazesini hizmete sunmuş durumda. Eğer aradığınız deyim ya da sözcüklerin karşılığını burada da bulamıyorsanız, henüz TDK'nın da bu deyim ve kelimelerden haberi olmadığı içindir. Aslında TDK, bu tür halk ya da yöre ağzı deyim ve kelimleri toplayan yöre elemanları çalıştırması lazım ki bizlerde iş bulabilelim değil mi?

    6-Meyvelikler ve yalılar ve konaklar her zaman olmuştur, şimdilerde olduğu gibi.

    7-Arıların yorulduğunu ve çiçeklerin arasında uyuduğunu hiç duymadım. Ancak, belki arıların içinde tembel insanlara benzeyenleri varsa olabilir. Ancak, eğer arılar öyle yorgun düşüp çiçeklerin arasında uykuya yatsalardı, bizler maalesef bal yiyemezdik.

    8-Alerji konusu doğrudur ve vardır. Kasiyer kızımızda olduğu gibi. Bahçedeki kaşınan kediyi görüp de onu ellediğim zaman, ben de kaşınırım.

    Güzel ve keyifli konulardı. Kaleminize, emeğinize ve gönlünüze sağlıklar olsun.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. recep altun.

      hoş bir yorum oldu, teşekkür ederiiim :) arıların uyuduğunu nette fotolarda gördüm, çok sempatik geldi :)

      Sil
  3. şahanesin not almak süper bir fikir
    arada ben de cep telefonuna alırım
    merakla öykülerini bekliyorum
    sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. mavianne.

      evet cepte notlara almak da kolay :)

      Sil
  4. yüksek sesten ben de çok korkarım gerilirim hiç sevmem. oksitosin endorfin hmm sıfırın altına düşmüş olabilir bende demek o yüzden depresyondayım gidip leoya sarılayım bari :) kemçik ağızlı der anneannem çenesi şekilsiz veya çok sivri olanlara veya ağzı hafif yamuk olanlara :) bir de sabun kirtiğim diye severdi beni küçükken sabun parçası veya köpüğü gibi bişiy demek sanırım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz gemi.

      kemçik ağızlı ne hoş sözmüş :) sabun kırtığım da çok şirin :)

      Sil
  5. Ağlarken bayılanların yanı sıra tarlaya bahçeye giderken sırta belenip sıcaktan zafiyet geçirenleri de oluyor o tayfanın...bir de oyuncak bebeği olmayan 3-4 yaşlarındaki ablasının eline bırakılıp, oradan oraya sürüklenenler var ki büyüyünce ablasına kin mi gütsün, minnettar mı olsun bilemiyorlar, aç susuz değil sonuçta...

    Agamemnon’un kazı lafını ilk kez duyuyorum ama buralarda "Agop'un kazı gibi" derler sığlık, heybetli görünüp fos çıkmak, açlığını tokluğunu bilmeden löp löp yiyen ama önüne gelmezse yemek bulamayacak kadar alık, obur, ebleh gibi bir anlamı var... benzer ifadeler mi?

    Adana'da sinek-sıtma sıkıntısı yüzünden bedavaya verilse istenmeyen yerler şimdilerde göl/nehir manzaralı diye paha biçilemiyor, mekan-zaman değişkenliği ilginç hakikaten...

    Arılar da çalışkan görünüp tembellik yapmanın ustasıymış yahu... bal yapıyoruz kisvesi altında yiyip içip dans ettikleri yetmiyormuş gibi sahaya çıkıyorum de yan gel yat, ohhh missss :)

    Zyrtec içsin bir şeyciği kalmaz ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. pusarık.

      ay yaa kıyamam ilk paragraftakilere yaa :) agopun kazı idir belki doğrusu, saol yaa :) obur olmak yani anladım ne bulursa yemek :) elektrik süpürgesi gibi yaniii :) hımm evler anladım, seyhan herhalde, demek fiyatlar öyle :) arılar evet yaaa bizi kandırıyorlarmış onlar :) zyrtec görürsem sölerim piku saool :)

      Sil
  6. Yine ilginç bir seçki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ilkay.

      yaa, çiçekte uyuyan arı hikayesi yazsan yaaa :) sana uyar :)

      Sil
    2. Evet güzel bir konu ama bilmiyorum bir ara bakayım :) Sen de yaz, okuyalımm :)

      Sil
    3. ilkay.

      çocuk masalı gibi olsuun :) taam yazcam ben deeee düşüneyims :)

      Sil
  7. Bende de var birşeyler ama yazamıyorum nedense

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. uyuşuk hayalperest.

      hihi, adın gibi işteee yaniii :) uyuşuk hayalperest :)

      Sil
  8. Arıları duymuştum. Çok tatlı gelmişti. :)

    YanıtlaSil
  9. Agamemnon’un kazı neymiş be :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yaşamdan yazılar.

      agop'un kazı imiş galibağa :)

      Sil
  10. Çok ilginç notlar ✨ Allah korusunz o köylü kızların yerinde olsa mezarımı kazmaya başlardım. Kendileri cinmiş çocuğun babasındansa haha.
    Ve arılar çok sekeeeeer. Bu sırada çiçeği koklamaya gelen benim burnun hazin sonu 💔😭

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tefrika.

      mezarımı taştan oyun :) ölürsem kabrime gelmeee :)

      Sil
  11. Şu ilki ne kadar da doğru :) Benimde dedem hayatımda hiç duymadığım laflar ediyor :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dada.

      dedeler eveet kendi gençliklerinden sözcükler oluyol :)

      Sil
  12. Arılarla ilgili bu bilgiyi ilk kez duyuyorum, sevimliler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir pembesever.

      nette bak fotilerine çok şekerler uyurkene :)

      Sil
  13. Bu notların hayata geçtiği yeni eserleri bekliyoruz Deep.

    YanıtlaSil
  14. müfred.

    öyle olmalı. ben de bulamadım :) ama baksana yorumlarda, agopun kazı denmiş, belki de metroda duyduğum buydu, belki söyleyen yanlış biliyordu, belki de ben yanlış duydum :) agopun kazı bak bunu sen araştırabilirsiin :)

    YanıtlaSil
  15. Ayy arılar çok tatlı değil mi amaa :)) Her birini ayrı sevdim ve hepsine dair bir hikaye yazsan ne güzel olurdu diye düşündüm. Bu seçmece yazıların devamını heyecanla bekliyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. annabell.

      evet şirinler :) ivit yazayım böyle aldığım notları pikuu :)

      Sil
  16. Notların çok güzelmiş deep, bu aralar bir kedim var mutlu olmak için onu mıncıklayıp duruyorum iyi geliyor, duyurulur :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      kedi ivit tabii anlıyoruum iyi gelir :)

      Sil
  17. Her biri ayrı ilgi çekici. Merakla bekliyorum hepsini

    YanıtlaSil
  18. Yaşlıların cümleleri her daim orijinal olur. Gayet güzel. 😊

    YanıtlaSil
  19. Bir yerde okumuştum. İnsanın sevildiğini hissetmesi için gün içinde en az yedi defa birilerinin temas etmesi, dokunması gerekirmiş. Sarılmak bence en iyi gelen şeylerden.. Çok severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şenay bn.

      ayyy minik kargaya hep sarıl o zamansaaa :)

      Sil
    2. Tabi ki inşaallah :))

      Sil
    3. şenay bn.

      maşallah maşallah :)

      Sil
  20. Erenköy de üzüm bağları şarapçılık filan varmış çok eskiden 😉

    YanıtlaSil
  21. Ahahaha, Meryem Ana'dan duydukları masalı bizim köylerde de anlatıldığını bilmiyordum. Ee, geri zekalılar oldukça bunlara inananlar da olacaktır.

    YanıtlaSil