22 Ağustos 2024 Perşembe

KUZEY EDEBİYATI

 


MALMA İSTASYONU

Alex Schulman

Timaş, 250 sayfa

Timaş Yayınları son yıllarda kaliteli edebiyat eserlerini yayınlıyor. Alex Schulman, İsveçli yazar, senarist, radyo TV programcısı. Kişisel yaşamındaki travmalardan yola çıkarak romanlar yazıyor.

Malma İstasyonu, romandaki travmalar ve dramatik yapısı ile Vigdis Hjorth’un Miras adlı gerçek travma romanını anımsatıyor.

Roman Malma İstasyonuna doğru giden trenlerde geçiyor. Üç ayrı tren yolculuğu ancak üçü de birbirine bağlı. Üç ayrı zamanda yapılan üç ayrı yolculukta bir ailenin birkaç kuşaktaki üyeleri Malma’ya doğru gidiyor. Bir sırrı anlamak ve çözmek için.

Bir kadın ve bir erkek, bir baba ile kızı, bir genç kadın. Birkaç kuşaklık sırlar. Bir fotoğraf. Travmalar kuşaktan kuşağa geçer mi? Genlerimizden kaçabilir miyiz?

Kuzey edebiyatından gerçekten de unutulmaz bir edebiyat örneği. Not:4/4



INGEBORG’UN TOLLAK’I

Tore Renberg

Timaş, 200 sayfa.

Norveç Edebiyatından Tarjei Vesaas tarzı bir soğuk, kar, orman romanı.

Tollak, bir dağ köyünde yaşlı bir keresteci, odun kesiyor, satıyor. Ancak, çağın gerisinde kalmış bir insan. Sanki halen önceki yüzyıldaymış gibi yaşıyor. Huysuz, yalnız, yalıtılmış bir hayat sürüyor.

Çok sevdiği karısı Ingeborg yıllardır kayıp. Oğlu ve kızı da Tollak’tan kaçıp şehre yerleşmişler. Tollak, sürekli olarak Ingeborg’u özlüyor ve zihninde onunla konuşuyor. Tollak bir süredir, yörede yaşayan Oddo adlı, zeka geriliği olan bir oğlana göz kulak oluyor.

Bir gün, oğlu ve kızını yanına çağırıyor. İkisi de hiç istemeden babalarının yanına geliyor. Tollak onlara aile sırlarını anlatıyor. O kar buzda yakıcı sırlar.

Diliyle, kurgusuyla unutulmaz bir aile dramı romanı. Not:4/4

33 yorum:

  1. İkisini de merak ettim, listeme ekliyorum. Teşekkürler öneriler için :)

    YanıtlaSil
  2. İkinci bir adım daha öne çıktı benim için ama ikisini de not aldım. Ayrıca bir kuzey edebiyatı sever olarak nasıl oldu da bu kitapları hiç görmemişim diye de şaşırdım:)) Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gül akça.

      çok kitap var yaaa kaçabilir tabii :)

      Sil
  3. İki kitabı da not aldım deep, teşekkürler paylaşım için...

    YanıtlaSil
  4. İkisi de güzel kitaplara benziyor, aklımda bulunsun. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
  5. Timaş'tan genelde psikolojik kitaplar okudum. Daha okunacaklar da var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. müfred.

      timaş atılım yaptı vallahi :)

      Sil
  6. INGEBORG’UN TOLLAK’I ..buna bayıldım. Bunu alacağım.

    YanıtlaSil
  7. İkisini de listeme ekledim ama bu sıra travma ile ilgili bir şey okuyabilir miyim? bilemedim. Ben kendim travma olmuşum Deeepp:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beyda.

      aman aman haklısın boşver okumağğğ :)

      Sil
  8. İlk kitap ben de okunmak için sırada.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yüreğimin iklimi.

      çok anlamlı ve etkileyici :)

      Sil
  9. Malma istasyonunu o kadar çok gördüm ki çok merak ediyorum. ilk alışverimde alacağım

    YanıtlaSil
  10. Kuzey edebiyatını okumayı severim. Kitaplara bakacağım sevgili deeptone. Özellikle ikincisine...Okuyan gözleriniz dert görmesin. Teşekkür ediyorum kıymetli paylaşımınıza.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nazlı toaç.

      kuzeyliler müzikte, edebiyatt, sinemada, dizide çok iyiler :)

      Sil
  11. Kuzey edebiyatına, Kuzey dizilerine bayılırım. Farklı geldiğinden sanırım. Alışık olmadığımız ortamlarda kaybolmak gündemden uzaklaşmamı sağlıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. klio.

      ben de soğuk ve kar var diye seviyom bir de soğukkanlı insanlar :)

      Sil
  12. İkiside güzel konulu kitaplar. Bakayımda alayım :)

    YanıtlaSil
  13. İki kitabada bayıldım malma istasyonunun sonu nasıl bitiyor çok merak ettim ne olduğunu söylesen nekadar güzel olur valla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hümeyra özkan.

      aile içi meseleler. kız babasının babası olmadığını öğreniyor :)

      Sil
  14. Kuzey Edebiyatı, özellikle İskandinav ülkelerinin (Norveç, İsveç, Danimarka, Finlandiya, İzlanda) edebi mirasını içeren zengin ve etkileyici bir alan. Bu edebiyatın en dikkat çekici yönlerinden biri, doğanın sertliği, insanın içsel yolculuğu ve toplumsal meselelerin derinlemesine ele alınmasıdır. Kuzey Edebiyatı yazarları, genellikle sade ama derin anlatım tarzlarıyla tanınır ve eserlerinde insan doğasıyla toplumun karmaşıklığını dengeli bir şekilde işlerler.

    Örneğin, Norveçli yazar Knut Hamsun’un *Açlık* adlı eseri, modern edebiyatın temel taşlarından biri olarak kabul edilir ve bireyin içsel mücadelelerini son derece etkileyici bir şekilde işler. İsveçli yazar Selma Lagerlöf ve Danimarkalı Karen Blixen gibi yazarlar da, Kuzey’in soğuk ve mistik atmosferini edebiyatlarına yansıtarak, derin karakter analizleriyle okurlarını büyüler. Finlandiya'dan Tove Jansson, çocuk edebiyatı kadar yetişkinler için yazdığı eserlerde de melankolik ve zarif bir üslupla dikkat çeker.

    Kuzey Edebiyatı, genellikle karanlık, melankolik ve varoluşçu temalarla doludur. Bu yönüyle İskandinav coğrafyasının zorlu koşullarını ve tarihsel travmalarını yansıtır. Ayrıca bu edebiyat, bireyin toplum karşısındaki yalnızlığını ve özgürlüğünü keşfetme çabasını sıkça işler. İsveçli yazar Stieg Larsson’un *Millennium* serisi gibi polisiye türünde de önemli eserler vermiş olan Kuzey Edebiyatı, son yıllarda bu türle uluslararası alanda da büyük ilgi görmüştür.

    Özetle, Kuzey Edebiyatı; soğuk, içe dönük ama bir o kadar da zengin bir dünya sunar. Doğanın acımasızlığıyla insanın içsel çatışmalarını harmanlayan bu edebiyat, okurlara derin düşünceler ve yoğun duygular vadeder. Eğer melankolik ama güçlü hikayelerden hoşlanıyorsanız, Kuzey Edebiyatı sizin için doğru bir seçim olabilir.

    Selamlar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yazar 57.

      kuzey edebiyatı eveet soğuk kar sadelik ve doğa. hamsun, lagerlöf, blixen eskiler evet iyiler tabii :) yeni kuzeyliler de çok iyi tabisi peterson, solstad gibi :) melankoli sevmem ama kuzey edebiyatını, müziğini, polisiyesini, sinemasını, dizilerini çok severim :) larson millenium serisini okudum, isveç versiyonu filmlerini de keyifle izledim bu serinin :) kuzey polisiyesinde arnaldur indridason gözdem :)

      Sil
  15. Alex Schulman okumak istiyorum, son zamanlarda çok görüyorum hem bu kitabını hem de Hayatta Kalanlar'ı. Yazını okuyunca da daha çok ilgimi çekti. İkinci kitabı yüreğim kaldırmaz gibi geldi, çok dram sanki değil mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. öneri makinesi.

      hayatta kalanlar ı okuycam ben dee :) dram ama bu kuzeyliler melodramatik yazmıyor yani öyle dram saylanmaz :)

      Sil
  16. İkisine de bakacağım, çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diary of meri.

      vallahi bu iki kitap ta çok iyi :)

      Sil
  17. Ah deep ben neden hep bilmiyor oluyorum senin paylaştığın kitapları (:

    YanıtlaSil