15 Şubat 2022 Salı

BALBİZ

 




Bir adet kuru soğan

İki bardak pirinç

Yarım çay bardağı zeytinyağı

Karabiber, tuz, yeni bahar, nane, maydonoz, bunlar kuru veya taze olabilir

Lahana Sarmasının Yapılışı:

Yağ ve soğan tavada kavrulur, yarım kaşık salça eklenir, bir kaşık evde daha önce yaptığımız domates sosu eklenir, biraz pişer, üzerine pirinç eklenir, kavurmaya devam, yarım çay bardağı su eklenir, kavurmaya devam, pişer, kapatılır, baharat eklenir, karıştırılır.

Daha önce haşladığımız lahanaları sararız, tencerenin altına elimizde kalan lahana parçalarını sereriz, sarmaların üstüne de sereriz. Yarım kaşık daha domates sosu ekleriz, biraz sıcak su, zeytinyağı. Su neredeyse kaplıycak. Üstüne porselen tabak koyacağız. Kırk kırkbeş dakika pişecek.

Önemli olan noktalar, pirinç önce pişecek, sarmalar yumuşak sarılacak, çünkü pirinçler önceden pişmiş olsa da sarılınca sarma, biraz şişme olabiliyor. Önceden pişirmek her zaman önemli. Et yemeklerinde olduğu gibi. Eti önce pişircen, sonra sıcak su ile bir daha pişircen, sonra fırında bir daha pişircen.

İlk defada bu yemeği yapmak zor olabiliyor, yani çok lezzetli yapmak zor olabiliyor, ilk yapışlarda balbiz oluyor, yani, biraz sahte, uydurma gibi, Giritlilerin kullandığı bu isim kötü yapılan yemekler için söyleniyor. Sarımsaklı yoğurt ile iyi oluyor tabii, lahana sarması.





48 yorum:

  1. "balbiz"i sevdim, kullanırım artık :)

    YanıtlaSil
  2. Ellerine sağlık deepsii. 🌸
    Nefis gözüküyor.
    Afiyet olsun. :))

    YanıtlaSil
  3. Güzel tarif teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  4. benim gibi yemek seçenler için zor bir yemek maalesef ^^

    YanıtlaSil
  5. Sanırım açken bu bloga girmemek lazım :) açlığım daha da depreşmiş hâlde kaçayım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anıl gündüz.

      aç karnına blog okumamalı o zaman :)

      Sil
  6. Uzun zamandır lahana sarması yemiyordum, keşke dün size gelseydim :)))

    YanıtlaSil
  7. Zeytinyağlısını kestaneli yapar annem, eline su dökecek adam zor bulunur. Ben her türlüsünü severim, kıymalısını da, sadesini de, zeytinyağlısını da. Sadesinde (kapuska denilen) az acılı kırmızı biber salçası, soğan, varsa en alta lezzet patlaması için kaburga döşenecek. Bu aralar çiğ olarak süzme yoğurtlu hardallı sosla coleslaw benzeri bir şey de yapıyorum. Az havuç rende, bir ekşi elma, ve incecik kıyılmış lahana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evren.

      hımm senin tarife bakayım ben de :)

      Sil
  8. Merhabalar.
    Kötü yapılan yemekler için kullanılan "Balbiz" kavramını ilk defa duydum, hem de bu kavram Giritlilere aitmiş. Lahana sarmasına gelince. Biz buna hem sarma, hem de dolma deriz. Aşağı yukarı biz de aynen böyle yaparız, biz çoğu zaman dolma içini hazırlarken içine kıyma da koruz. Kıymalısı da çok lezzetli olur. Ben dolma içi hazırlanırken pirince karşıyım. Pirinç yerine bulgur olmalı, hem de bizzat kendi yaptığımız bulgur olacak, öyle piyasa bulgurlarıyla dolma içi güzel olmuyor. İyi bulgur bulamadıysanız, o zaman pirinci kullanabilirsiniz. Bu dolma yemeğini rahmetli benim kaynanam yapacaktı ki, emin olun parmaklarınızı yerdiniz. Kadın öyle güzel dolma yapardı ki; kızı da yapıyor ama, annesinin dolmasının yerini asla tutmuyor. (Duymasın, hemen söylenmeye başlar...)
    Tarif ve paylaşım için teşekkür eder, selam ve saygılarımı sunarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. recep altun.

      arada bir, bizim aile büyüklerinin kullandığı giritçe sözcükleri yazıyorum işte :) kıyma anladım iyi olur tabi :) hımm ev köy bulguru yani, bunu bilmiyordum, bi bakayım :) hehe eşiniz, kaynananız, anladım :)

      Sil
  9. Lahana sarması severim, bir kere yaptım ama yaprakları ince güzel değildi, yarısı boşa gitti kullanamadan.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. duygu emanet.

      şimdi mevsimi geçiyor, kalınlaşıyor bu günlerde :)

      Sil
  10. Çok severim ama yaprağa göre hep daha zor gelmiştir yapması.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ada denizi.

      yaprak sarmasından daha lezzetli bu :)

      Sil
  11. Sarma türlerini çok severim. Lahana sarması da çok güzeldir. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bir pembesever.

      lahana sarmasını daha çok seviyorum :)

      Sil
  12. çok severim ama benim bütün yaptıklarım balbiz olur kesinlikle :-)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. audery.

      ha haaa elim süper iyidir diyosun :)

      Sil
  13. ender beceremediğim yemeklerden hatta mücveri de becerince bu tek kaldı galiba ama yemelere doyamam arada kayınvalide yapıyor veriyor sağolsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. babaannemim takvimciği.

      yaparsın bir gün bunu da :)

      Sil
  14. Balbiz kelimesinin anlamını sevdim. Bizimkilere de söyleyeyim, kullanırlarsa eğer evyah derim :) Sarmalar güzel görünüyor bence balbiz demeyelim biz :) Afiyetler olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      ha haaaa ya bütün yemeklere balbiz derlerse sonra :)

      Sil
  15. "Balbiz" sanki olmamış bir yemeğin adını güzelleştirmek gibi geldi. :) Sevdim bunu. Hamileyken ilk aşerdiğim şeydi beyaz lahana sarması, herkes hayret etmişti. İnsan aşerir aşerir de bunu mu aşerir diyorlardı. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man.

      nefis bir yemeğe aş ermişsin :)

      Sil
  16. Lahana sarmasına bayılırım ama evde bir tek ben severim. O yüzden teyzem yapıp ya getirir yada beni çağırır :)

    YanıtlaSil
  17. Beyaz lahana sarması kesinlikle kıymalı olmalı! Kıymasızı yalancı sarma bence :) Ege'de böyle denir :) Yalancı sarma, yalancı dolma... Çok severim kıymalı lahana dolması ama yapmaya üşeniyorum. Mutfakta çare tükenmez, işin kolayına kaçıveriyorum :D Kıymalı lahana sarması için gereken tüm malzemeleri kullanıyorum ama lahanaya sarmıyorum. Lahanaları da doğrayıp tüm malzemelerle birlikte tencereye atıp pişiriyorum. Tat aynı tat, sadece görüntü o kadar şekilli değil :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. manxcat.

      hımm, kapuska benzeri oluyor herhalde, pratikmiş evet :)

      Sil
  18. Balbız çok güzel bir sözcükmüş. Ben de çok severim lahananın her türünü. Ama sarmayı beceremiyorum, yapraklar hep kalın oluyor, bir kaç kere denedşm olmadı. Bence yapılması zor bir yemek.
    Ellerine sağlık bu arada:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evde yazar.

      ince yaprağı, zamanında ince iken alcan, örnekse şimdilerde günü geçiyor, kalınlaşıp sertleşiyor :)

      Sil
  19. Çok güzel gözüküyor.Çok uzun zaman oldu yemeyeli...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yurdagül çelik.

      ya yapması saatler sürüyor :)

      Sil
  20. müfred.

    hıhım evet anladııım :)

    YanıtlaSil
  21. Kışa girerken yapmıştım. Aslında şu zamanda alıp yeniden yapsam olacak. Yazın yapamayacağım nasıl olsa. Ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. beyda.

      evet lahanalar geçiyor artık yavaş yavaş.

      Sil
  22. Sen aştın kendini aştın yemek yarışmasına yazdırcam seni sonunda :) sarma ve dolmaları kıymalı sevmem yiyemem ben kokuyor gibi gelir o yüzden lahana sarmasını bizimkiler daima kıymalı yaptığı için hic sevemedim ama yaprak sarmasına bayılırım kalem gibi de ince sararım ^^ bir de nar ekşisi ve limon da koyarım pişirirken. Bı de yaprak sarması ve dolmalarda içini önceden pişirmeyi de sevmiyorum ama lahanada önceden pişmesi daha doğru tabi güzel de yapmışsın bak sevmediğim halde canım çekti hahah :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sessiz gemi.

      kıymalıda önceden pişirmek gerekmiyor :) kıyma kokusunu almak için maydanoz koyuyoruz :) bu kıymasız tarif ama kıymalısını da daptım haftasonu :)

      Sil
  23. İlk yaptığım lahana sarması o kadar kötüydü ki bir daha yapmaya cesaret edemedim😂😂
    birgaripseyma

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bgş.

      sarması zor oluyor ama bikaç defa sararsan alışırsın :) haftasonu yine yaptım, bu kez kıymalısını, yazcam bu hafta :) hoşgeldiin bgş, ciciş :)

      Sil
  24. Yaw ne ilginç bir isimmiş :)))

    YanıtlaSil
  25. Çok lezzetli görünüyor ellerine sağlık😍

    YanıtlaSil