10 Şubat 2022 Perşembe

SANAT SİNEMASI

 




Sinemayı aslında sanat sineması, popüler ve eğlence sineması diye ikiye ayırmamak gerekir ama ayırınca da kolaylık oluyor. Sanat, filmi, festival filmi, ödüllü film dediğimiz filmler var, genelde Avrupa, Asya, Güney Amerika, Ortadoğu, Uzakdoğu, Afrika, Kanada’dan çıkıyor sanat filmleri, Popüler ve eğlence filmleri genellikle A.B.D.’den. Biri ticari, diğeri sanatsal oluyor işte. Altta, 1900-1960 arası sanat filmlerinin bir listesini yaptım, izlediklerim tabii ki. 1960-2020 arası sanat filmlerini de ikinci bir yazıda hazırlıycam.

Hoşgörüsüzlük (1916)

Potemkin Zırhlısı (1925)

Metropolis (1927)

Endülüs Köpeği (1928)

Mavi Melek (1930)

L’Atalante (1934)

Oyunun Kuralı (1939)

Tutku (1943)

Roma Açık Şehir (1945)

Orfe (1949)

Umberto D (1952)

Tokyo Hikayesi (1953)

Dehşet Yolcuları (1953)

Sonsuz Sokaklar (1954)

Yaban Çilekleri (1957)

Amcam (1958)

400 Darbe (1959)

Les Yeus Sans Visage (1959)

Siyah Orfe (1959)

Serseri Aşıklar (1959)

Yankesici (1959)

Hiroşima Sevgilim (1959)

Tatlı Hayat (1960)

Macera (1960)

Geçen Yıl Marienbad’da (1961)

Lola (1961)

Gece (1961)

33 yorum:

  1. Benim açımdan sinema sinemadır ayrıntlı yazmışsınjz elinize saglık

    YanıtlaSil
  2. Kronolojik bir sıralama yapmışsın Deep. Yıl 1916'dan başlıyor. Maşallah sana. Emeğine sağlık. İkinci listeni de bekliyorum. Belki o listede izlediklerim biraz daha fazla çıkabilir. Sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yıldız.

      ikinci liste tabisi daha tanıdık olcak :)

      Sil
  3. Bu filmlerde iki saat, uzun uzun bir yerlere bakma var mı Deep :) Daralıyorum ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :))) ay o türk dizilerinde oluyor bir bakışma sürecinde bir yabancı dizi biter yeminlen:)))

      Sil
    2. yaşamdan yazılar.

      yok o kadar kötü değiller :)

      Sil
    3. babaannemin takvimciği.

      ya valla amerikan dizilerinden sonra yerli diziler çok yavaş :)

      Sil
  4. ben biraz ondan biraz bundan seyretmeyi seviyorum hep sanat filmi izlerim hep eğlenceli film izlerim diye keskin çizgilerim yok ..Liste için teşekkür ederiz...Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. babaannemin takvimciği.

      ben de herşeyi izlerim vallası :)

      Sil
  5. Eşim bu iki türü pizza ve sebze yemeği olarak ayırıyor:)) harika bir liste Deepcim eline sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. eren.

      pizza ve sebze, yaaa süper süper ayrım, eğlenceli filmler pizza, sanat filmleri sebze ha haaa, brokoli, pırasa :)

      Sil
  6. Ama sanat filmi diye bir kavram var sanki. İşin kötüsü adına sanat filmi dendi mi çok kişi izlemekten kaçınıyor. Ama litende izleyip de sevdiklerim oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ada denizi.

      sanat filmi deyince kaçarlar eveet :)

      Sil
  7. bazılarını izlemiştim...mesela serseri aşıklar mükemmeldir..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. audrey.

      serseri aşıklar, jean seberg, tabiii :)

      Sil
  8. Ben de bazen özellikle festival filmlerine sarıyorum. Böyle sessiz, sakin akıyor ya bayılıyorum.

    YanıtlaSil
  9. aa ben bunları izlememişim mii ^^

    YanıtlaSil
  10. Listedeki filmler çok güzel deep. Seyri keyif veren filmler. En azından izlediklerim için bunu söyleyebilirim. Bilmediğim mesela Les Yeux Sans Visage vardı Korku türündeymiş uzak dururum genelde. Gerçi Darkman'ı yeni izledim ona bakabildiysem Les Yeux Sans Visage'ı da izleyebilirim. L’Atalante (1934) filminin birçok sahnesi aklımda kalmıştır. Keza Seberg'in oynadığı filmde öyle. Hangi birini yazayım. Ama listeyi bitiremedim daha, bilsem de tek tek bakıyorum ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      les yeux sans visages, çok iyi, bikaç defa izledim :) ay darkman korkunç değil ki :) bu liste gurur tablosu gibi oldu :)

      Sil
  11. eski filmler ayrı güzel oluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ahmet ozan.

      tabii, çünkü, eskiden sinema en büyük eğlenceymiş, şimdi tv, internet var, eskiden sinemanın sanat yönüne daha çok ağırlık verilmiş :)

      Sil
  12. valla bir gecede izlemişsindir bu listeyi, o derece kültür tüketimi çılgını olarak gözümde canlandın bir kere :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. anıl.

      kültür sanat, kitap müzik sinema, evet tutkularım, bir de yazmak :) iyi tüketirim :)

      Sil
  13. ilkay.

    evet sanat filmleri anlamlı, tüketim filmleri ise eğlenceli zaman geçirmek işte :)

    YanıtlaSil
  14. Sanat filmlerini izlerken ben şahsen sıkıntılara gark oluyorum ama kızkardeşime göstereğim listeyi o bayılır. :)

    YanıtlaSil
  15. Daha önce izlemediğim filmlerle karşılaştım. Liste için de ayrıca teşekkür ederim. :)

    YanıtlaSil
  16. Harika bir liste, teşekkürler👏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. diary of meri.

      süper oldu ivit, devamını da yazcam :)

      Sil