11 Mart 2022 Cuma

GÜZİDE SABRİ




ÖLMÜŞ BİR KADININ EVRAK-I METRUKESİ

Güzide Sabri, Yirminci Yüzyılın başlarında romanlar yazan bir kadın yazarımız. Romanları popüler ve genel olarak aşk, hastalık, evlilik, şartlar gereği yaşanamayan yasak aşklar, melankoli gibi türlerde yazmış. Birçok romanı da filme çekilmiş. Bu romanın Yeşilçam versiyonunda da Ediz Hun ve Hülya Koçyiğit oynuyorlar.

Roman, Fikret adlı bir kadının kızı Nedret'e bıraktığı günlüklerden oluşuyor. Fikret genç ve güzel bir kadın ancak kalp hastası. Eve gelen doktor Nejat'a aşık olur, Nejat da ona. Nejat evlidir, boşanıp Fikret ile evlenmek ister ancak Fikret bunu kabul etmez ve aşkını kalbine gömer. Nejat ise artık mutsuz yaşar. Fikret yaşlı bir adamla evlenir. Kader Fikret ile Nejat'ı tekrar bir araya getirir. Fikret'ın eşinin bir akrabasıdır Nejat. Fikret yine hasta olunca Nejat yine onu tedaviye gelir ancak ikisi de evlidir artık. Fikret'in eşinden bir kızı olur. Nedret.

Bol dramlı roman ancak keyifle okunuyor. Günümüz Türkçesine çevrilmiş. Eski Yeşilçam filmlerini sevenler için. Not:4/4

YABANGÜLÜ

Leyla yetim ve küçük bir kızdır. İstanbul'da Rahmi Bey adlı bir yaşlı adam onu evlatlık edinir. İkisi de mutludur. Rahmi Bey evlenince durum değişir. Rahmi Beyin eşi Pakize Hanım, Leyla'ya bir hizmetçi imiş gibi davranır. Rahmi Bey bir tanıdığının oğlu olan Feridun ile Leyla'yı evlendirmek ister ama Feridun'un annesi Leyla'yı küçük görür ve plan yaparak evlenmelerine engel olur. Bundan sonra Leyla'nın da Feridun'un da hayatı acılarla doludur. Leyla, bu durumdan kurtulmak için genç ama sakat bir adamla evlenir. Yıllar mutsuzlukla geçer ama yıllar Leyla'yı küçük görenler açısından da acımasızdır. 

Merakla, heyecanla okunan tam bir dram. Günümüz Türkçesine çevrilmemiş ancak yazım kurallarına göre yenilenmiş. Eski sözcükler de dip notlarda açıklanmış. Not:4/4

34 yorum:

  1. Film izler gibi oldum okurken :)

    YanıtlaSil
  2. Güzide Sabri'nin kitabının konusu ilgimi çekti, mağazada denk gelirsem inceleyeceğim kitabı. İş Bankası Yayınları'nın bu kitap dizisini seviyorum, gözden kaçan ve bazen sönüp gitmiş klasikleri okuma fırsatı sunuyorlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure.

      evet evet iş bankası yayınlarının yerli ve yabancı klasikler serisi çok iyi oldu vallası :)

      Sil
  3. Okunmaya değer görünüyorlar.

    YanıtlaSil
  4. Eski dönem kadın yazarlarımızdan okumak istesem de Yeşilçam hikayeleri bana göre değil:( Elinize sağlık.

    YanıtlaSil
  5. Teşekkürler paylaşım için deep :)

    YanıtlaSil
  6. Evrakı metrukeyi okumuş olmam lazım.. ne cevher kelimeler çıktı burdan :))

    YanıtlaSil
  7. Hangi film diye baktım da izlemişim ölmüş bir kadının mektuplarını :) bu tarz yeşilçam çekilecek gibi değil artık benim cephemde ama kitap ilginç olabilir :) evrakı metruke de pek afilliymiş bu arada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vakti dem.

      evet ne güzel isim değil mi :) devamı da varmış, nedret :)

      Sil
  8. Kavuşamayınca adı aşk olur konusunun ve hastalıkların bol bol işlendiği dönemler :) Birbirilerinden çok ilginç yanları olmasa da insan ister istemez kendini okurken, izlerken buluyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. komet.

      evet ruhumuzda yeşilçam var herhalde :)

      Sil
  9. Hem Leyla'nın hem de Feridun'un annesine sinir oldum. Mutlu sonla bitiyor gibi görünmüyor kitap, Yabangülü'nün filmi var mıydı anımsayamadım. Ama Nejat ve Fikret'in hikayesini filmden biliyorum.
    Güzide Sabri'nin işlediği konuları sevdim ama dili açıklama verseler de beni zorlar gibi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      evet iki anne de fena :) pakize ve süreyya :) yabangülü, her şeye rağmen mutlu bitiyor, filmi varsa izlicem :) hımm yok zorlamıyor, kolay okunuyor :)

      Sil
  10. Müthiş eserler, anneannem hep bahsederdi gençliğinde nasıl severek okuduğundan:)

    YanıtlaSil
  11. İlkinin sanırım filmini izledim. Hatta yanlış aklımda kalmadıysa Fikret rolünde Hülya Koçyiğit vardı. Esas oğlan da Ediz Hun olabilir. :)))kocası çok kötü biriydi diye hatırlıyorum.:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bücürük ve ben.

      eveet, ediz ve hülya :) öğrenince kocası çok kızıyor ama haksız adam :)

      Sil
  12. Yeşilçam severim. O zaman bu kitaplar benlik :)

    YanıtlaSil
  13. İş Bankası Türk klasikleri iyiydi ya sahi bak ne zamandır incelemiyorun alayım bir kaç tane bu seriden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sevkoz.

      eveet, sen Türk ve yerli ayrımına dikkat ediyorsun :)

      Sil
  14. müfred.

    haklısın vallahi :)

    YanıtlaSil
  15. ilkay.

    evet bu ağır dramlar her zaman gitmez, keyifle okunuyor ama :)

    YanıtlaSil
  16. Oyyy bu neydi böyle, yazını okurken de gözümde canlandı.
    Bilemedim bir şans vermeli mi dramsız öneri yok m uacaba? :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man.

      hımm bu yazar hep dramlıı :)

      Sil
  17. Yazarı ilk defa bu yazıda tanıdım.Eserleri güzelmiş😊

    YanıtlaSil
  18. Hiç duymadım bu yazarı 🤔

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. derya.

      eski türk filmlerinden duymuş olabilirsin amaa :)

      Sil