26 Mayıs 2022 Perşembe

KEYİFLİ TARİH

 




Tarihi ders olarak, kitaplardan okuyunca sıkıcı olabiliyor. Sadece olaylar, kişilerle dolu bilgiler gibi. Ama eğlenceli de anlatılabilir.

Sekizinci Henry, en ünlü krallardan. Mary ile ilişkide iken Anna Boleyn’e aşık oluyor ve onunla evlenebilmek için ülkeyi Katoliklikten çıkarıp Protestanlığa geçiriyor. Yani ülkenin dini aşk yüzünden değişiyor.

Papirüsler. Bu günümüzde uygulanabilir. Papirüs bulunabilir. Üstüne yazı yazılıp fırında pişirirsek bildiğimiz papirüs yazıları olabiliyor. Grekler zamanında da papirüsleri elde yaparmış. Bitkilerden. Karışımı hazırlayıp güneşte kuruturlarmış ve papirüs elde ederlermiş.

Papirüsler günümüze ulaşamıyor ama kil tabletler ulaşıyor. Belki bunu deneyerek öğrenebiliriz. Kil tablet ve papirüs hazırlayıp toprağa gömüp bir süre bekleriz. Hangisi daha önce yıpranacak görebiliriz.

İlk alfabeyi ülkemizin güneyindeki Fenikeliler kullanmış. Phoenicia. İngilizce dilinde kullandığımız fonetik sözcüğü yani Finike’den kalma.

Kraliyet Mavisi rengi var. Parlement mavisine benziyor. Royal Blue. Bu nereden geliyor olabilir. Bir dolu şey söylense de bu renk de Grek’lerden geliyor. Bir zamanlar, Akdeniz civarında toplanan salyangozlardan elde edilen bu mavi renge boyarlarmış soyluların elbiselerini, hani şu çarşaf gibi olanları.

Tahtaya vurmak. Knock-on-wood. Bu da yine eskiden ağaca parmaklarla vurmaktan geliyor, kapı çalar gibi. Tok tok tok. Eskiden ağaçlarda kötü ruhlar olduğuna inanılırmış. Kötü ruhları rahatsız ederek ağaçlardan çıkıp gidip kaybolmalarını isterlermiş, Kelt’ler.

44 yorum:

  1. Lisede tarih dersine çalışırken gözlerim kapanırdı. 10-15 sayfalık ödevlerin ilk sayfasında kaldığım içinde başarılı olmakta çok zorlandım bu derste. :) Kraliyet mavisi rengini elde ederken salyangozlardan faydalanmak... Bu yöntem günümüzde de kullanılıyor mudur? Merak ettim. Tarih ilginç bir konu ama konu okul dersleri olunca bu fikrim başka...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. film gündemi.

      tarih bencesi de uyutucu :) salyangozu bilmiyom valla :)

      Sil
  2. Okullarda hep ezber yaptırıldığı için benim de sıkıldığım bir dersti. Matematik gibisi var mı ya? :)
    Sen de magazin gibi anlatmışsın, keyifle okudum. :)

    YanıtlaSil
  3. Tarih konuları magazinel bir dile dökülünce hiç unutulmuyor :) Bana kitaptan açıp okumak da hiç sıkıcı gelmiyordu ama kişinin ilgi alanlarına göre değişen bir durum sonuçta. Ben de matematikte sıkılırdım mesela :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. vulnicure.

      tarihte sıkılırım ben hep :)

      Sil
  4. Çok hoştu👏👏👍🤗

    YanıtlaSil
  5. Tarih severim ben ya :) Lisede beden sonrası cuma günü son iki ders tarihti, o dersi bile şevkle dinlerdim, derse tek katılanlardan falandim hatta, hemen herkes yorgunluktan ölmüş sırasında kendine gelmeye çalışırken :DD Ama Feryal hocamın da katkısı çoktur tabii bu anlamda. Heyecanla, gözlerindeki ışıltıyla anlatırdı hep :) Kitaptan düz okuyup gecilseydi benim de ilgimi çekmezdi yüksek ihtimal.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. küçük kara balık.

      ah bak işte hoca da önemli, benim rastladığım hocalar kendileri de uyuyordu anlatırken :)

      Sil
  6. Çok güzel anlatmışsın:)

    YanıtlaSil
  7. Böyle anlatan bir öğretmenimiz yoktu ki:)

    YanıtlaSil
  8. Tarihi çok seviyorum ama sen çok güzel anlatmışsın deep :)

    YanıtlaSil
  9. Oldum olası tarih dersini hiç sevmedim. Benim çocukların ikisi de severek yaparlardı, şaşırırdım. Ama bazı filmler, bazı kitaplarla tarihle barışmaya başladım sanki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ada denizi.

      halen sevmem ben, filmlerde de romanlarda da :)

      Sil
  10. tarihi ve tarihi bilgileri okumayı çok severim ben...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. audrey.

      kısa kısa olursa belki ben de :)

      Sil
  11. Tahtaya vurmanın geçmişinin bu kadar eski olduğunu bilmiyordum.

    YanıtlaSil
  12. Gerçekten tarih çok sıkıcı oluyor ders gibi anlatınca. Ayrıca bence sinir bozucu da. Çünkü onca yüz yıl geçmiş ama insanlar yine aynı yanlışlarda diye düşündürüyor beni. Boleyn kardeşler diye bir film vardı olayı oradan hatrılıyorum. Tahtaya vurmak olayını da çok yaparım. Hikayesini ilk kez duydum. Teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bonheur.

      boleyn evet filmi vardı :) ya işte tahtaya vurmak böyle imiş :)

      Sil
  13. Tarih sıkıcı gelirdi bana da. Ama bu sıralar zevkle tarih kitapları okuyorum. İlgim arttı nedense. Ama keşki senin anlattığın gibi anlatsalardı o zaman çok daha ilgi çekici olacağı kesin:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kayıp fısıltı.

      tarih benim için anında uykum gelmesi demek :)

      Sil
  14. Kraliyette kullanılan mor renk vardı bir de, onun nasıl elde edildiğini radyoda anlatmıştım.

    Bu arada aklıma geldi sana sorayım dedim. Entlovin diye bir site vardı geçen baktım tanıtım için aradım ortadan kaybolmuş, silmiş galiba sitesini. Ben anlamıyorum ya nasıl pat diye siliyorlar bloglarını :((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. momentos.

      entlovin, ahmet ozan, ramazan başladığında bıraktıydı yazmayı :) ya oluyor demekki bazı arkadaşlarımız da öyle işte, silici :)

      Sil
  15. Yanıtlar
    1. yaşamdan yazılar.

      yaa işte, adam ülkesinin dinini değiştirmiş, aşk için :)

      Sil
  16. Tarih böyle anlatılınva kim sevmez ki. 🙃 Ve bilgiler de çok tatlış ama royal blue renginin salyangozdan elde edilmesi asla beklediğim birşey değildi, şoktayım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. she is the man.

      ya işte şok şok şok :)

      Sil
  17. Çok keyifli bir içerik olmuş bundan sonra tarih öğretmenimiz olup devamını getirirsen çok sevinirim. :) Emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
  18. Lisede tarih dersini seven tek psikopat bendim sanırım Deep.🥲😂Sözel Dersler her daim cok fazla ilgimi çekerdi.

    YanıtlaSil
  19. müfred.

    yedikıta evet ben de arada bulunca okuyorum :)

    YanıtlaSil
  20. Halifelik makamı olmasaydı Hürrem'in aşkı da Süleyman'ı, dolayısıyla Osmanlı'yı Ortodoksluğa döndürebilirdi. İkinci örnek Baltacı'nın Katerina aşkı. Şu Rus kadınları işi bilmiyor. Bizim padişahlara, sadrazamlara dini ayar yapabilselerdi bugün AB üyesiydik:))
    Tahtaya vurmak oldukça yaygın ama bunu yapanlar tık tık diye vururken tahtaya, şeytan kulağına kurşun demiyorlar mıydı? Ağaca şeytan girmiş onun kulağını kurşunlamak için herhalde:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kaplan diary.

      ağaçtan çıkmalarını sağlamak için rahatsız ediyorlardı herhalde kötü ruhları :)

      Sil
  21. ilkay.

    sıkıcı evet yaa okulda :) çok yerleşmeyince zihne unutuluyor demek ki :)

    YanıtlaSil
  22. Zevkle okudum Deepcim eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  23. Ülkenin dinini bile değiştiren aşk :)) Bravo vallahi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yurdagül çelik.

      ya evet ne aşklar var :)

      Sil